אחרי שבועות של ציפייה: התלמידים המתינו בנתב"ג, המסע לפולין בוטל

24 תלמידים מתיכון בצפון הארץ הגיעו אתמול לנתב"ג במטרה לצאת למסע החינוכי בפולין - אך לאחר המתנה ארוכה נאמר להם שהטיסה לא תצא לפועל בגלל "מחדל של חברת התעופה וחברת הנסיעות". הורי התלמידים המאוכזבים "אסור שדבר כזה יקרה. כל ילד שלא נוסע לפולין זו פגיעה במורשת"

זמן צפייה: 03:01

שבועות של הכנות הסתיימו באכזבה: עשרות בני נוער מתיכון "הר וגיא" בצפון הארץ המתינו אתמול (שני) במשך שעות ארוכות בנמל התעופה בן-גוריון במטרה לצאת למסע לפולין, אליו יוצאים מאות תלמידים במערכת החינוך מדי שנה. לאחר שתלמידי בית הספר כבר ארזו מזוודות והמתינו בשדה התעופה, הודיע בית הספר שהמסע בוטל - בעקבות "מחדל של חברת התעופה". הורי התלמידים המאוכזבים מאשימים את בית הספר ואת חברת הנסיעות "איילה", שמוציאה לפועל את המשלחות, בכך שהתנהלותם הביאה לביטול בסופו של דבר.

24 תלמידי בית הספר שהיו אמורים לקחת חלק במשלחת לפולין יצאו בשעה שתיים בצהריים מקיבוץ דפנה שבגליל העליון אל עבר שדה התעופה, כאשר 60 תלמידים נוספים המתינו בבית הספר והיו אמורים לעלות על טיסה מאוחרת יותר.. במהלך ההמתנה הארוכה בנתב"ג, קיבלו התלמידים והוריהם כמה הודעות סותרות, עד שלבסוף הגיעה ההודעה הסופית על ביטול המסע - שבעקבותיה נאלצו הנערים לחזור הביתה בשעה עשר בלילה. בניגוד לתלמידים מתיכון "הר וגיא", תלמידים מ-6 משלחות של בתי ספר אחרים כן יצאו למסע אתמול.

"הבן שלי טורטר במשך יומיים, ונשאר אתמול זרוק כמו כלב עד עשר בלילה מאחר שחברת איילה משכה אותנו בלי תשובות עד הרגע האחרון", מספרת ד"ר אדרי מרסדס, אם לאחד הנערים שמשלחתו בוטלה. "הקול שלנו חייב להישמע כדי שאף ילד במדינת ישראל לא יחווה את עוגמת הנפש שאנחנו חווינו. זאת לא עוד משלחת. זה המסע לפולין. זו פגיעה משמעותית. הבן הגדול שלי הפסיד את המסע לפולין בגלל הקורונה. הוא שמח שאחיו הצעיר יזכה לנסוע ועכשיו גם ממנו נשללה הזכות להיות שם. כל ילד שלא נוסע לפולין זו פגיעה במורשת".

Mutvrx
נערים ישראליים במחנה ההשמדה אושוויץ (ארכיון) | צילום: גיורא סמולנסקי
עשרות אלפי נוסעים בנתבג
נוסעים ממתינים בנתב''ג (ארכיון)

ממשרד החינוך נמסר: "מבדיקה שערך המשרד עולה כי מדובר בתקלה חד פעמית של חברת התעופה (בשל מחסור בצוותים). חברי המשלחת יוכלו לקבל פיצויים ולנסוע למשלחת במועד חליפי בחודש ספטמבר. יש לציין, כי המשרד נותן מעטפת חינוכית, פדגוגית ובטחונית בעבור כל המשלחות, אך כל תחום שירותי הקרקע והטיסות במשלחות המשרדיות והמשלחות העצמאיות נרכשות ומבוצעות באמצעות זכיינים.
יודגש, כי הבחירה בזכיין ובסוג השירותים הניתנים בתוך המשלחת והתמחור נמצא אך ורק בשליטת בית הספר וההורים (מכיוון שהם אלו שמשלמים על המסע ). החברה מוכרת בעלת מספר רב של מטוסים ואנשי צוות".

מטעם חברת איילה נמסר: "איילה נסיעות משמשת כזכיינית משרד החינוך להוצאת משלחות חינוכיות לפולין מאז 2009 ובעלת מוניטין בתחומה. על המסעות של הר וגיא ומגידו עבדו צוותי החברה בארץ ובפולין מספר חודשים, והכול היה מוכן למסעות: טיסות, בתי המלון, הכלכלה תאומי כניסות לאתרים וכיוצא בזה. הכול היה מוכן ליציאה למסע משמעותי. ערב לפני יציאת המשלחת הודיע ספק הטיסות שחברת התעופה הודיעה לו שעקב חוסר בצוותים לא יוכלו לבצע את הטיסה. (הספקית - חברת "תבל") אמינה ביותר, עובדת מאז 2012. אנו מחפשים מועד חליפי מוקדם ככל האפשר ליציאת התלמידים לפולין".