יו"ר קצא"א: "מנענו משבר אנרגיה חמור בתחילת המלחמה"

יו"ר חברת קו צינור אילת-אשקלון, ארז כלפון, התייחס בוועידה הבינלאומית לאנרגיה לעבודת המתקן האסטרטגי מ-7 באוקטובר, ואמר כי המלחמה "חידדה את העובדה שמדינת ישראל לא יכולה להישען רק על נמל אחד בים התיכון". על המגבלות שהטילה השרה להגנת הסביבה לשעבר, תמר זנדברג, אמר: "הן מהוות סיכון אדיר לביטחון האנרגטי של ישראל". על נורמליזציה עם סעודיה: "תפתח אפשרויות חדשות"

ארז כלפון
ארז כלפון | צילום: דרור סיתהכל

יו"ר חברת קו צינור אילת-אשקלון ארז כלפון, השתתף היום (שלישי) בוועידה הלאומית לאנרגיה, של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה. במהלך הוועידה התייחס כלפון למספר נושאים, בהם דרכי ההתמודדות של קצא"א עם המלחמה, על אף המגבלות שהוטלו עליה. "החברה התגייסה וביצעה את כל דרישות משרדי הממשלה. בין הפעולות שביצעה החברה, התאמת המזח באילת לקליטת תזקיקים לצורך שינועם לבתי הזיקוק השונים והעלאת מלאי החירום לצורכי ביטחון מדינת ישראל באמצעות קנייה ואחסון של סולר לחירום", אמר כלפון. "בזכות הפעילות, מנענו משבר אנרגיה חמור בתחילת המלחמה".

על נורמליזציה אפשרית עם סעודיה אמר: "מעבר לשמירה על נתיבי השיט מפני איומי החות׳ים, ייפתחו לישראל אפשרויות חדשות לשיתופי פעולה בינלאומיים בתחום האנרגיה, כפי שהחתימה על הסכמי אברהם סייעה לנו, והחברה ערוכה לכך".

באשר לנושא ההגבלות שהוטלו על פעילות חברת קצא"א באילת, אמר: "בשנים האחרונות, בכל פגישה עם רגולטורים, עם שרים ופקידות בכירה, וכולל בוועידה הזו, הזהרתי פעם אחר פעם - שאם לא תבוטל מדיניות 'תוספת אפס סיכון', שהוטלה ללא כל ביסוס ובחינה מקצועית וכמהלך פופוליסטי על ידי השרה להגנת הסביבה לשעבר, תמר זנדברג, מדינת ישראל תמצא עצמה בפני משבר אנרגטי חמור ביותר. והנה ב-7 באוקטובר, לצערי, המציאות הכתה בנו במלחמת חרבות ברזל".

נמל אשדוד
נמל אשדוד (ארכיון) | צילום: פלאש 90

לדבריו, "הטלת מגבלות חסרות אחריות מהוות סיכון אדיר לביטחון האנרגטי של מדינת ישראל. שכן, נמל אילת היה סגור לקליטת דלקים בשל ההגבלות שהוטלו על קצא"א ובשל מתקפות החות'ים, ונמלי הים התיכון (אשקלון ואשדוד) היו סגורים בשל מתקפות הטילים מעזה. המלחמה רק חידדה את העובדה שמדינת ישראל לא יכולה להישען רק על נמל אחד בים התיכון, וכי מתקן קצא"א באילת הינו נכס אסטרטגי-ביטחוני והוא זה שמאפשר אספקת מקורות אנרגיה רציפה בשגרה וביתר שאת בחירום. בלי הסרת ההגבלות, במצב חירום גם חיל האוויר יצטרך לחשוב מאיפה הוא משיג דלק למטוסים שלו".

באשר להקמת נמל תזקיקים במתקן קצא"א באילת, ציין כלפון: "לאחר מבצע 'שומר חומות" התקבלה ההחלטה במשרד האנרגיה, אליו הצטרפו משרדי ממשלה נוספים, לפיה יש צורך בהקמת נמל תזקיקים באילת. היה נדרש מיד ליישם החלטה זו, ולא להמתין. אני מקווה שלפחות עכשיו השכל הישר ינצח ובחינת גורמי המקצוע ממשרדי הממשלה השונים תסתיים במהרה, ויאפשרו ללקוחות הבינלאומיים לחזור לשגרה כדי להבטיח רציפות אנרגטית למדינת ישראל. כל עוד יש הגבלות על קצא"א יש סכנה לביטחון האנרגטי של מדינת ישראל".