ריבלין: "חובתנו לכבד את המשפט"; נתניהו: "איני שוכח לרגע"

נשיא המדינה התייחס במרומז לדבריהם של ראש הממשלה ושר המשפטים, וטען: "החובה לכבד את חוקי המדינה נמדדת במעשים ובמילים של אזרחי ונבחרי המדינה". רה"מ: "פסיקות ביהמ"ש מחייבות את כולם"

זמן צפייה: 01:15

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נשא דברים היום (שני) בטקס לזכר נשיאי וראשי ממשלת ישראל שהלכו לעולמם, והצהיר: "המשפט הוא אחד משלושת המוסדות ועמודי התווך אשר המדינה נשענת עליו. רשויות השלטון - הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת - הן אבני היסוד של הדמוקרטיה הישראלית". ריבלין התייחס במרומז לדברי ראש הממשלה אמש לאחר הרשעת רעייתו, ולדברי שר המשפטים אמיר אוחנה, ואמר: "חובת כל שוחרי טובתה ועתידה של ישראל לכבד את חוקי המדינה ואת סמכויות הרשויות שלה. חובה זו נמדדת גם במעשים ובמילים שבוחרים אזרחי ונבחרי המדינה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נשא אף הוא דברים בטקס והגיב לדברי הנשיא. "אני שותף לראיית הנשיא על המרכזיות והחשיבות של המשפט בחיינו הלאומיים", אמר ראש הממשלה. "הדמוקרטיה שלנו ופסיקות בית המשפט - מחייבות את כולם. צריך להבין שהאיזון בין הרשויות הוא היסוד של הדמוקרטיה המודרנית. אני לא שוכח לרגע את תפקיד בית המשפט וחשיבותו".

עוד בחדשות 13:

נתניהו על הרשעת רעייתו בפלילים: "הסתיים מסע ציד של 4 שנים"

נתניהו על דברי אוחנה: "החלטות בית המשפט מחייבות את כולם"

ריבלין בטקס האזכרה הממלכתי המשותף לנשיאי וראשי ממשלות ישראל שהלכו לעולמם
ריבלין בטקס האזכרה הממלכתי המשותף לנשיאי וראשי ממשלות ישראל שהלכו לעולמם | צילום: חדשות 13

בהמשך דבריו התייחס נתניהו להודעתה של איראן בדבר כוונתה להרחיב את מאגר האורניום שברשותה. "היום איראן איימה להעשיר אורניום לרמות גבוהות, מעבר להסכם הגרעין", אמר נתניהו. "זה לא מפתיע אותנו, כי כשהבאנו את הארכיון הסודי מטהראן גילינו עד כמה איראן הפרה את הבטחתה לקהילה הבין-לאומית. במקרה שאיראן תממש את איומיה הנוכחיים ותפר את הסכם הגרעין, הקהילה הבין-לאומית תאלץ להפעיל מיד את הסנקציות. בכל מקרה ישראל לא תיתן לאיראן להשיג נשק גרעיני".

עוד התייחס ראש הממשלה לגירעון בתקציב המדינה: "התמודדנו עם גירעונות גדולים יותר - נתמודד גם עם הנוכחי. ביום ראשון נביא לממשלה תוספת חיונית לתקציב הביטחון של יותר ממיליארד שקלים, אבל אנחנו שומרים על אחריות ומביאים אותה תוך הפחתה ממקורות אחרים".

נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי המשותף לנשיאי וראשי ממשלות ישראל שהלכו לעולמם
נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי המשותף לנשיאי וראשי ממשלות ישראל שהלכו לעולמם | צילום: חדשות 13

אתמול התייחס ראש הממשלה להחלטת בית המשפט להרשיע את אשתו שרה בעבירה פלילית, ואמר: "היום הסתיים מסע צייד הזוי של ארבע שנים על חמגשיות ואוכל. מסע צייד שעלה למשלם המיסים מיליוני שקלים", אמר נתניהו. "יש לי הערכה רבה לבית המשפט. השופט, נשיא בית משפט השלום בירושלים, אמר בצדק ש'העולם הפלילי זר לשרה' ונקבע שלא הייתה שום מרמה מצידה. השופט אמר שצריך לשים הכל בפרופורציה. הטבחים הוזמנו לבשל למען האורחים של ראש הממשלה ורעייתו והוא אמר בדברי הסיכום שלו שאין ספק שמדובר באירועים רשמיים. יותר מכך, הוא הסכים שיש בעיות משפטיות בתיק, לשון המעטה. גם אני אומר לכם. מדובר הרי בנוהל בלתי חוקי שהתקבל נגד חוק יסוד של המדינה, ארבעה ימים לפני שנכנסתי לתפקיד. וכל זה על 122 שקל ליום, כולל אורחים רבי מעלה".

"שרה עברה ארבע שנים של גיהינום מול מכלל האשמות שלא נשאר מהם דבר. היום כשהיא החליטה לא ללכת למשפט היא אמרה שהיא סבלה מספיק ושהיא רוצה שהגיהנום הזה ייפסק. אבל אני אומר לכם, וכולכם יודעים את זה - אם לא היה מדובר באשתי לא הייתה נפתחת חקירה ואף אחד לא היה חולם להעמיד אותה לדין".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה | צילום: רויטרס

לפני כשבוע הצהיר שר המשפטים הנכנס אמיר אוחנה בחדשות 12, כי במקרים מסויימים לא חייבים לקבל את החלטות בג"ץ. בתגובה, אמר נתניהו: "החלטות בית המשפט מחייבות את כולם". נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, התייחסה אף היא לדברים. "יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים במדינת ישראל, ביום השבעתו לתפקיד, בוחר לשתף אותנו בהשקפת עולם משפטית חסרת-תקדים וחסרת-אחריות שלפיה לא את כל פסקי-הדין הניתנים על ידי בית-משפט חייבים לכבד", אמרה. "במילים אחרות, כל בעל דין יוכל מעתה בברכת שר המשפטים לבחור איזה פסק דין צריך לקיים ואיזה לא. ואני רוצה לומר על כך רק דבר אחד – בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' – הדרך קצרה".

"במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, המושתתת על עיקרון שלטון החוק, החובה לציית לפסיקת בתי המשפט היא בגדר מושכלת יסוד, המשמשת ערובה להגנה על זכותו של כל אזרח במדינה", נמסר מהיועמ"ש בתגובה לדברים. "זו אינה אפשרות הנתונה לבחירה. מדובר בחובה המוטלת על כל אזרח וכל רשות שלטונית באשר היא".