עימותים והפגנות במהלך הצום, צה"ל תקף בעזה • כותרות יום הכיפורים

סערת התפילה בהפרדה: עימותים והפגנות בת"א במהלך הצום. גם הערב - מחאות ברחבי הארץ. סמוך לתחילת הצום: צה"ל תקף בעזה. בטייבה, בכאבול וברהט: שלושה נרצחו ביריות תוך יממה. בצל המגעים לנורמליזציה: משלחת סעודית תיפגש עם אבו מאזן ברמאללה. דיווח בצרפת: ארנו מימרן אמר בכלא כי סיפק שעוני יוקרה ומיליון דולר לנתניהו

זמן צפייה: 00:48

דקות ספורות אחרי 19:00 הערב (שני) הסתיים ברחבי הארץ צום יום הכיפורים בתפילת נעילה ובתקיעת שופר. התנועה בכבישים מתחדשת וגם התחבורה הציבורית תשוב לפעול בהדרגה. עם זאת, רכבת ישראל תשוב לפעילות רק מחר, ובנמל התעופה בן גוריון יחודשו ההמראות והנחיתות ב-22:30. ב-23:59 הלילה, בכפוף להערכת מצב, צפויה מערכת הביטחון להסיר את הסגר על אזור יהודה ושומרון. במהלך הצום: מד"א טיפל ב-2,096 בני אדם שחשו ברע, 307 בני אדם נפגעו במהלך רכיבה על אופניים, גלגיליות, קורקינטים וסקייטבורד. כמו כן, שני בני אדם נרצחו בטייבה ובכאבול, בנוסף ל-35 שנפצעו באירועי אלימות שאירעו ברחבי הארץ. 34 בני אדם נפצעו בתאונות דרכים ברחבי הארץ, בהם רוכב אופניים כבן 40 (נתין זר מסין) שנפצע באורח בינוני כשנפגע מרכב בכביש 444 סמוך לחגור ו- 33 שנפצעו באורח קל. צוותי מד''א הוזעקו גם להעביר 170 יולדות לבתי החולים. יולדת אחת מתוכן 4 יולדו ע"י צוותי מד"א בירושלים, אל אעסם ותל מונד.

הכותרות המרכזיות:

התפילה, ההפרדה והמחאה: עימותים בכיכר דיזנגוף שבת"א

עימותים פרצו אמש, ערב יום הכיפורים, במהלך תפילת כל נדרי בכיכר דיזנגוף בתל אביב, בשל ניסיון המארגנים, אנשי ישיבת "ראש יהודי", לחצוץ בין גברים לנשים - בניגוד להחלטת בית המשפט המחוזי ולאחר שעיריית תל אביב החליטה שלא לאפשר זאת. מארגני התפילה הציבו חציצה בדמות דגלים - והמוחים שהגיעו למקום קראו קריאות "בושה" ופירקו אותה. אחד מהם נעצר. בעקבות העימותים בתל אביב, גם הערב - שורת מחאות ברחבי הארץ נגד הפרדה מגדרית במרחב הציבורי, בין היתר בחיפה וגבעתיים.

סערת התפילה בהפרדה: עימותים בתל אביב
סערת התפילה בהפרדה: עימותים בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
מפגין בכיכר דיזנגוף
מפגין בכיכר דיזנגוף

עתירת "ראש יהודי" נדחתה ביום חמישי בשבוע שעבר, ובהכרעת בית המשפט נכתב: "לא מצאתי ממש בטענת העותרים כי מדובר בפעולה המהווה איסור חדש, שננקטה בחוסר סמכות, באופן שרירותי הלוקה בחוסר סבירות קיצונית".

באופן חריג: צה"ל תקף ברצועת עזה בערב יום כיפור

צה"ל תקף אמש, סמוך לתחילת צום יום הכיפורים, שתי עמדות של ארגון חמאס ברצועת עזה בעקבות המשך הפרות הסדר האלימות, שבהן השתתפו כ-100 מתפרעים תושבי הרצועה סמוך לגדר הגבול. בנוסף, פרצו אתמול שתי שריפות במרחב עוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה. הן כובו כעבור זמן קצר. צה"ל הודיע על תגבור כוחות בגבול עזה.

מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל תקף באמצעות כלי טיס מאויש מרחוק שתי עמדות צבאיות של ארגון הטרור חמאס. העמדות נמצאות במרחב המוקדים אל בוריג' וג'באליה, שבהם התקיימו הפרות סדר אלימות. ממוקד אל בוריג' הושלך מטען לעבר כוחות צה"ל סמוך לגדר הגבול ברצועת עזה. אין נפגעים לכוחותינו".

לוחמים בגבול עזה
לוחמים בגבול עזה | צילום: דוברות המשטרה
שריפה בעוטף עזה
שריפה בעוטף עזה בעקבות שיגור בלוני תבערה

אתמול, לפי דיווח של סוכנות הידיעות "שיהאב" בעזה, הודיעו ארגוני הטרור הפלסטיניים כי החליטו על הסלמה. לפי הדיווח, בפגישה שנערכה בביירות בין בכירים בפלגים הפלסטיניים, "הודגשה החשיבות של המשך ואף הסלמה בפעילות הטרור בשטחי יהודה ושומרון". בפגישה נכחו שלושה בכירים בפלגים הפלסטיניים, בהם סלאח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס; זיאד נח'אלה, מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי וג'מיל מזהר, סגן מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלסטין.

שעות קודם לכן דווח על שלושה ניסיונות פיגוע ירי בשטחים. לא נמסר על נפגעים. בין היתר דווח על ירי שפגע בחלון בית בהתנחלות חיננית שבצפון השומרון. בלילה שבין שבת לראשון נפצע לוחם צה"ל באורח קל בפעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים נור א-שמס הסמוך לטולכרם שבמערב השומרון. במהלך הפעילות התפתחו חילופי אש בין צה"ל לבין חמושים פלסטינים, והלוחם נפגע מרסיסי ירי. הפלסטינים דיוווחו על שני הרוגים ומספר פצועים. רכב צה"לי עלה על מטען, אך כאמור לא היו נפגעים.

בטייבה ובכאבול וברהט: שניים נרצחו ביריות

שני מקרי רצח במהלך יום הכיפורים: אשקר אשקר, בן 33, נורה בלילה (בין ראשון לשני) ליד ביתו ביישוב כאבול שבגליל. על-פי החשד, הרקע למעשה הוא סכסוך משפחתי. שעות קודם לכן, בטייבה, נורה למוות אמיר עבד אל-קאדר, בן 23, בתחנת דלק בכניסה לעיר. המשטרה פתחה בסריקות אחר חשודים.

בתוך כך, הערב דווח על שלושה פצועים מירי ברהט, מתוכם שניים במצב קשה ואחד בינוני. חשד שהרקע הוא נקמת דם על הרצח של בשאר אבו זגילה, בן 19, שנורה למוות בלילה שבין שבת לראשון. כוחות המשטרה פשטו על ביתו של תושב העיר בן 29, ועצרו אותו בחשד למעורבות ברצח. על-פי החשד, הרקע לאירוע הינו סכסוך פלילי בין שני פלגים מאותה משפחה.

אשקר אשקר, נרצח ביריות בכאבול
אשקר אשקר, נרצח ביריות בכאבול | צילום: שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
אמיר עבד אל-קאדר, שנרצח בטייבה
אמיר עבד אל-קאדר, שנרצח בטייבה | צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים
בשאר אבו זגילה, תושב רהט שנרצח בירי
בשאר אבו זגילה, תושב רהט שנרצח בירי | צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

בעקבות מעשי הרצח,  עמותת "יוזמות אברהם" עדכנה כי 182 ערבים קיפחו את חייהם בשנת 2023 בנסיבות הקשורות לאלימות ולפשיעה, מהם 173 אזרחים ותשעה שאינם אזרחים.

אחרי הביקור בארה"ב: נתניהו נחת בארץ; משלחת סעודית תגיע לראמאללה לדון עם אבו מאזן על הנורמליזציה

רגע לפני כניסת הצום אתמול, נחת ראש הממשלה נתניהו בישראל, בתום הביקור הארוך במיוחד שלו בארצות הברית. במהלך הביקור הוא צולם יחד עם הנשיא ג'ט ביידן וגם הציג לעולם עד כמה קרובה ישראל להסכם עם סעודיה.

בתוך כך, כחלק מהמאמץ להשיג נורמליזציה, משלחת סעודית צפויה לבקר מחר ברמאללה אצל יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. השגריר הסעודי החדש, נאיף בן בנדר א-סודירי, ימסור את כתב המינוי שלו לאבו מאזן. בנוסף, לפי מקורות פלסטיניים, המשלחת שוקלת לבקר במסגד אל-אקצא אם לוח הזמנים יאפשר זאת.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

נשיא איראן: "הנורמליזציה בין סעודיה לישראל לא תצליח"

בריאיון ל-CNN אמש, אמר נשיא איראן איברהים ראיסי כי המאמצים להגיע להסכם בין ישראל לסעודיה בתיווך אמריקני "לא יצליחו". לדבריו, הסכם בין ישראל לסעודיה, שבה מצויים כמה מהאתרים הקדושים ביותר לאיסלאם, "יהיה בבחינת פרס לישראל וישנה את הגיאו-פוליטיקה של המזרח התיכון".

דיווח בצרפת: ארנו מימרן אמר בכלא כי סיפק שעוני יוקרה ומיליון דולר לנתניהו

אתר Mediapart הצרפתי פרסם אתמול (ראשון) תמלילים מבית הסוהר שבו כלוא איש העסקים ארנו מימרון,שבהם הוא נשמע מודה שנתן סכומי כסף גדולים, כמו גם שעוני יוקרה וחופשות לראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי הדיווח, השיחות עם מימרן הוקלטו במהלך חקירת מעשי הרצח בין השנים 2019 ו-2020.

ארנו מימרן ובנימין נתניהו בחופשה משותפת ב-2003
ארנו מימרן ובנימין נתניהו בחופשה משותפת ב-2003 | צילום: mediapart/ הארץ

מימרן, המרצה כיום עונש מאסר של 21 שנים בצרפת, בשתי תקופות, בגין פשעים שונים - בהם חיסול אחד משותפיו העסקיים וחטיפה וסחיטה של איש עסקים אחר במסגרת פרשת "הונאת המאה"- טען בשיחות מהכלא כי העביר כספים לנתניהו ב-2001, הן כתרומה והן לחשבונו הפרטי. תחילה הצהיר מימרן כי תרם מיליון דולר לראש הממשלה, אך לאחר מכן חזר בו ואמר כי העביר לו כ-40 אלף דולר בלבד שהופקדו בקרן ציבורית.

הדיווח באתר Mediapart הצרפתי
הדיווח באתר Mediapart הצרפתי | צילום: Mediapart

"קניתי סיגר אחד לעצמי", צוטט מימרן בדיווח. "הוא (נתניהו) אהב, אז קניתי לו. הוא אהב מאוד מתנות. אני הייתי זה ששילמתי על הכול, הוא לא משלם". לפי תמלילי ההקלטות, אמר מימרן עוד כי "כשהוא (נתניהו) היה איתי בפריז, לקחתי אותו לאן שרציתי. הוא עשה מה שרציתי. כשהוא מקבל ממך כסף והכול - זהו, זה נגמר. אין יותר גבולות. אתה יכול לבקש ממנו הכול. הוא ידע שהוא הולך לקבל את השטרות שלו. מה שזה לא היה, הוא אמר לי כן".