בצל הכאב והשכול: תמונות הגבורה והתקווה, שנה למלחמה

שנה בדיוק חלפה מאז אותה דקה ב-06:29, בבוקר שבת של 7 באוקטובר, אז השתנו פניה של ישראל לעד. לצד הטרגדיות ומעשי הזוועה והרצח של מחבלי חמאס, והלחימה העזה שממשיכה לגבות קורבנות בגוף ובנפש - נרשמנו גם לא מעט רגעים מרגשים, משחרור החטופים ועד מבצעי החילוץ הנועזים: השמות והרגעים שלא יישכחו. יומן מלחמה - בתמונות

רגע נחיתת המסוק עם שלושה מהחטופים ששבו ארצה
רגע נחיתת המסוק עם שלושה מהחטופים ששבו ארצה | צילום: דובר צה"ל

שנה למלחמה: עבור ישראלים רבים הזמן לא עבר מאז 7 באוקטובר אשתקד, ועבורם הפך יום האסון הפך ליום הארוך בחייהם, שנמשך כבר יותר מ-365 ימים. בשנה הזאת חוו אזרחי ישראל כאב עמוק, עצב, שכול וחורבן, אך היו בשנה הזו גם מעט רגעים מרגשים ומרוממים. שנה אחרי, אספנו את הרגעים, התמונות, והשמות שלא יישכחו - וכבר נכנסו לדפי ההיסטוריה הישראלית.

רחל אדרי
רחל, בעלת הבית בו התבצרו המחבלים באופקים | צילום: חדשות 13

7 באוקטובר 2023 - במשך כמעט יממה שלמה הוחזקו בני הזוג דוד ורחל אדרי מאופקים כבני ערובה, כאשר חמישה מחבלי חמאס פשטו על ביתם בבוקר השבת השחורה. לפי עדותה של רחל היא הציעה למחבלים עוגיות ושתייה קלה כדי להסיח את דעתם. בסופו של היום הדרמטי הצליחו לוחמי ימ"מ לפרוץ לדירה ולחסל את המחבלים - ובני הזוג יצאו ללא פגע.

התינוק קאי על אדן החלון הממ"ד בנירים
התינוק קאי על אדן החלון הממ"ד בנירים

7 באוקטובר 2023 - מחבלים שחדרו לקיבוץ נירים העלו באש את בית משפחת לבאן בניסיון לגרום להם לצאת מהבית. ההורים, אוריאל ואיימי, הניחו את בנם קאי בן ה-10 ימים על אדן החלון כדי שיוכל לנשום - והוא ניצל.

לוחם צה"ל מנשק את בת זוגו באזור גבול רצועת עזה
לוחם צה"ל מנשק את בת זוגו באזור גבול רצועת עזה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

7 באוקטובר 2023 - לאחר ששר הביטחון אישר גיוס מילואים נרחב מיד כשהחלה מתקפת הפתע של חמאס, והמוני ישראלים יצאו מביתם במהלך החג ומיהרו להתייצב בבסיסים. במקביל, ישראלים ששהו בחו"ל מיהרו לחזור ארצה והתגייסו למילואים. חלקם עשו מאז מאות ימים על מדים, ורבים כבר יצאו לסבב לחימה שלישי תוך שנה.

כיכר דיזנגוף בתל אביב
כיכר דיזינגוף בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

15 באוקטובר 2023 - שבוע לאחר השבת השחורה, צעירים רבים התקבצו בכיכר דיזינגוף בתל אביב והדליקו נרות זיכרון לכבוד הנרצחים וחללי המלחמה.

תמונה ראשונה מהפגישה של אורי מגידיש וסבתה
אורי מגידיש עם סבתה לאחר שחזרה לביתה משבי חמאס

30 באוקטובר 2023 - במבצע קרקעי ברצועת עזה חולצה טוראי אורי מגידיש, תצפיתנית במוצב נחל עוז שנחטפה והוחזקה בשבי בעזה. היא הייתה החטופה הראשונה שחולצה במבצע צבאי, וכשהשתחררה מבית החולים קיבלו אותה אזרחים רבים ברחובות קריית גת. ברגע מרגש במיוחד היא תועדה בחיבוק ראשון עם סבתה.

אמילי הנד עם אביה תומאס
אמילי הנד עם אביה תומאס

24 בנובמבר 2023 - תומאס הנד כבר נפרד מבתו אמילי בת ה-9. כשנאמר לו שהיא נרצחה בשבת השחורה הוא אמר שהוקל לו, כי לא רצה לדמיין אותה סובלת בשבי חמאס. לאחר מכן הוא גילה שנחטפה. אחרי 50 ימים בשבי בעזה היא שוחררה בעסקת החטופים, וצולמה מחובקת שוב עם אביה, בתמונה שריגשה מדינה שלמה.

החיבוק הראשון של משפחת אשר
החיבוק הראשון | צילום: דובר צה"ל; באדיבות המשפחה

24 בנובמבר 2023 - עסקת החטופים שבוצעה כחודש וחצי מפרוץ המלחמה החזירה לישראל עשרות ילדים ונשים משבי חמאס. יוני אשר התאחד עם אשתו דורון ושתי בנותיו, רז בת ה-4 ואביב בת השנתיים, ששוחררו מהשבי אחרי 49 ימים בעזה. האב שאל את בנותיו הקטנות אם הן חשבו עליו, ורז ענתה: "חלמתי שאנחנו חוזרים הביתה". לאחר מכן יוני אמר: "החלום התגשם, אנחנו עוד מעט חוזרים לבית שלנו". בימים האחרונים הודיעה המשפחה כי הם מצפים לילד נוסף.

מיאה ליימברג בדרך לישראל עם הכלבה שלה בלה
מיאה ליימברג בדרך לישראל עם הכלבה שלה בלה

28 בנובמבר 2023 - אחד הרגעים המרגשים ביותר בימי עסקת החטופים היה כאשר שוחחרה מהשבי מיאה ליימברג, שנשאה בידיה את הכלבה שלה בלה אשר שרדה איתה במשך 49 ימים בעזה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2311302008' autoplay='0' credit='' desc='מייה שם מתאחדת עם משפחתה' poster='' kid='1_9k50ixo4' duration='45']

30 בנובמבר 2023 - אות החיים הראשון שהתקבל מהחטופים בעזה הגיע ממייה שם, צעירה משוהם שנחטפה ממסיבת הנובה והופיעה בסרטון שפרסם חמאס מהשבי בתחילת המלחמה. אחרי 55 ימים בשבי היא שוחררה והתאחדה עם אמה, שבקולות שבר קראה בשמה ורצה לחבק אותה.

מתנדב בעוטף עזה
מתנדב בעוטף עזה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
מתנדבים בעוטף עזה
מתנדבים בעוטף עזה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

8 בינואר 2023 - מתחילת המלחמה נרשמה התגייסות ציבורית רחבה ויוצאת דופן של ישראלים שממשיכים לרגש ומוכיחים שכאשר אין ברירה - אפשר להתאחד. הם התגייסו לאיסוף ציוד ומזון, למשלוחים לצפון ולדרום, לתרומות ולאירוח משפחות, והוכיחו כי גם כשהמדינה לא נמצאת שם - אפשר לסמוך על האזרחים.

עידן עמדי במסיבת העיתונאים
עידן עמדי במסיבת העיתונאים | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

8 בינואר 2024 - הזמר והשחקן עידן עמדי גויס לשירות מילואים בחיל ההנדסה הקרבית כבר בפרוץ המלחמה, ובתחילת חודש ינואר הוא נפצע באורח קשה בעזה, וסבל מפגיעות רסיסים באזור החזה והצוואר. הוא הובהל לבית החולים תל השומר, שם הורדם, הונשם, ונותח - ובהמשך יצא מכלל סכנה. רגע מרגש במיוחד היה כשהוא פנה לציבור מבית החולים ואמר: "עצם זה שאני עומד מולכם היום זה נס".

ציון יום הולדתו הראשון של כפיר ביבס
ציון יום הולדתו הראשון של כפיר ביבס
חרבות ברזל
הפגנה לציון יום ההולדת של כפיר ביבס מול משרדי הצלב האדום | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

18 בינואר 2024 - כפיר ביבס, שנחטף עם משפחתו מביתם בניר עוז בבוקר השבת השחורה, ציין את יום הולדתו הראשון בשבי חמאס בעזה. בארץ וברחבי העולם ציינו את התאריך העצוב בדרישה - החזירו את כפיר ומשפחתו הביתה. אלפים הפריחו בלונים כתומים בתקווה שהם יגיעו גם אליו.

צעדת ה"באטמנים
צעדת ה"באטמנים | צילום: דני טננבאום

24 במרץ 2024 - בחג הפורים התקיימה צעדת ה"באטמנים" בניו יורק למען שחרור אריאל ביבס בן ה-4, אחיו הבכור של כפיר, שבאטמן היה הגיבור על האהוב עליו. כ-500 מפגינים הגיעו לסנטרל פארק לקריאת מגילה משותפת ולצעדה תחת הסלוגן "Bring them home" המשתתפים, ברוח החג, לבשו תחפושות של באטמן וגלימות בצבע שחור, אך גם בצבע הצהוב, המזוהה עם המאבק להחזרת החטופים.

אנדריי פוגש את אימו לראשונה אחרי החזרה מהשבי
אנדריי פוגש את אימו לראשונה אחרי החזרה מהשבי

8 ביוני 2024 - מבצע ארנון: כוחות הביטחון חילצו ממחנה נוסייראת שבמרכז רצועת עזה את החטופים נועה ארגמני, שלומי זיו, אלמוג מאיר ג'אן ואנדריי קוזלוב שנחטפו מהמסיבה ברעים ב-7 באוקטובר. לרגע אחד, ישראל התמלאה אופטימיות כאשר הפנים שהכרנו רק בתמונות ירדו מהמסוק והניפו ידיים אל על.

רגע נחיתת המסוק עם שלושה מהחטופים ששבו ארצה
רגע נחיתת המסוק עם שלושה מהחטופים ששבו ארצה | צילום: דובר צה"ל
חילוץ החטוף פרחאן אל-קאדי
חילוץ החטוף פרחאן אל-קאדי | צילום: דובר צה"ל

27 באוגוסט 2024 - פרחאן אל-קאדי, בן 53 מרהט שנחטף לעזה מבית האריזה בו עבד בעוטף, חולץ בחיים במבצע של צה"ל ושב"כ אחרי 11 חודשים בשבי, לאחר שהמחבלים שהחזיקו בו נמלטו מהמנהרה בה הוא שהה וכוח צה"ל הצליח להגיע אליו ולחלץ אותו.