"לחופש נולדו": אלפים במצעד הגאווה בי-ם, בסימן השבת החטופים

בצל המלחמה, המצעד מתקיים בבירה זו השנה ה-22 – תחת הכותרת Born to be free כחלק מהמאבק לשחרור החטופים. ב-15:00 נפתחו השערים בגן הפעמון, ב-17:00 הוזנק המצעד בהשתתפות כעשרת אלפים משתתפים, וב-19:00 החלה עצרת בגן העצמאות. במשטרה ובמד"א נערכו בכוחות מתוגברים

זמן צפייה: 01:41

בצל המלחמה, מצעד הגאווה יצא לדרך הערב (חמישי) בירושלים זו הפעם ה-22, ופתח את חודש הגאווה עם כעשרת אלפים משתתפים. כוחות אבטחה ורפואה מלווים את המצעד, שהתכנס בגן הפעמון בשעה 15:00. בשעה 17:00 החלו המשתתפים לצעוד דרך הרחובות דוד המלך, פלמור, רח' קרן-היסוד, רח' קינג ג'ורג', רח' הלל, ורח' מנשה בן-ישראל. המצעד יסתיים בעצרת בגן העצמאות שהחלה בשעה 19:00. הסלוגן שנבחר למצעד הוא "BORN TO BE FREE", ("לחופש נולדו").

לפי הודעת מד"א, הצוותים הכוללים אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, אופנועים וחוליות רגליות של מגישי עזרה ראשונה יפרסו כדי לספק הגנה רפואית לכלל הצועדים. בפנייה למשתתפי המצעד ביקשו מהמשתתפים "להצטייד בכמות מספקת של מים ולהרבות בשתייה, להתמגן בקרם הגנה מהשמש ולהימנע מצריכת יתר של אלכוהול".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע למקום ועזב במהרה. המפכ"ל קובי שבתאי נמצא גם הוא במקום, ולשאלת חדשות 13 הוא סירב להתייחס לעימות עם בן גביר, והשיב: "תשאל אותו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405301817' autoplay='0' credit='' desc='המפכ"ל על העימות עם בן גביר: "תשאל אותו"' poster='' kid='1_8bmoy040' duration='66']

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם בעצרת ואמר: "אנחנו לא נאבקים פה רק על זכויות הקהילה, אנחנו נאבקים על הזכות להיות עם חופשי בארצנו. אין דבר כזה חופש רק לסוג אחד של אנשים. אין דבר כזה חופש רק למגזר אחד, מגדר אחד, נטיה מינית אחת. המצעד חשוב השנה יותר מאי פעם. פה אנחנו נזכרים שלא רק על חייה של מדינת ישראל אנחנו נלחמים, אלא גם על השאלה איזו מדינה תהיה פה. מה הערכים שלה. במה היא מאמינה".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד במצעד הגאווה בירושלים
ראש האופוזיציה יאיר לפיד במצעד הגאווה בירושלים

המצעד בירושלים מתקיים ברקע ההחלטה של עיריית תל אביב לבטל את המצעד השנה. בבית הפתוח לגאווה וסבלנות בירושלים החליטו לקיים את המצעד, ופעלו כדי להתאימו לתקופה – וכך גם נוצר שיתוף הפעולה עם מטה משפחות החטופים, ותוך קריאה להשבה של 125 החטופות והחטופים.

"הסלוגן המשותף נבחר מכיוון שהוא מסמל את ערכי היסוד הן של המאבק להשבת החטופים, והן של מצעד הגאווה – הדרישה לחופש ולחיים בביטחון", נמסר מהבית הפתוח, "שיתוף הפעולה של הבית הפתוח עם מטה משפחות החטופים נולד מתוך זהות ערכית, ויקרא, הישר מבירת ישראל, להחזרת החטופים, לחופש וחירות, לזכות לחיים, לביטחון ולשוויון זכויות בישראל".

תום ברקאי, ממטה משפחות החטופים, אמר: "הבית הפתוח שם את נפגעי 7 באוקטובר בראש מחאתו השנה, ואני נרגשת מהתמיכה שלהם במאבק שלנו. בתוך מטה המשפחות ישנם מתנדבות ומתנדבים השייכים גם לקהילה הגאה וההזמנה לחיבור שאיננו מבדיל בין אדם לאדם בימים אלו הוא משמעותי וחשוב ביותר. אנו במטה מודים על שיתוף הפעולה".

מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יונתן ולפר, יו"ר הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות, אמר: "לבית הישראלי שלנו יש הרבה מה ללמוד מהבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות, מהקהילה הגאה בבירה. הגיע הזמן שבבית הישראלי יהיה מקום לכולם ולכולן. גם כשקצת צפוף, וגם כאשר המשאבים מוגבלים. העתיד שלנו כאן, הוא היכולת להושיב סביב אותו שולחן ימני ושמאלנית, טרנסית ומתנחל, ערביה ומילואימניק. לכולם חייב להיות מקום. כולן ראויות להרגיש בבית. בית שהמחלוקות, אי-ההסכמות והכעסים בו, גם אם הם קשים, הם לשם שמים ומנוהלים מתוך כבוד. אי אפשר לדבר על תקומת הבית, כל עוד 125 אחים ואחיות שלנו עדיין נמצאים ונמצאות בשבי. אי אפשר לדמיין עתיד טוב יותר עד שהם לא חוזרים. אי אפשר לדמיין עתיד בכלל".

נילי מדרר, מנכ"לית הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות, אמרה: "זו אינה שנה רגילה, ומתוך הייאוש והכאב, דבר מרכזי הלך והתבהר - התרופה לכאב, לעצב ולאובדן - היא הקהילה. מתוך האובדן מצאנו את עצמנו משפיעים ומשנות סדרי עולם, מקימות סלונים שכונתיים, נלחמות לשינוי חוקים בכנסת, מרחיבות את מעני החירום לכל ובכל מה שצריך. בעזרת מאות מתנדבים ומתנדבות הצלחנו בבית הפתוח בירושלים, להוביל פרוייקטים ארציים, לקדם שינוי מדיניות, ולהפוך את מוסדות המדינה לצבעוניות יותר".

"יש לנו כוח רב. ועם הכוח מגיעה גם האחריות", הוסיפה, "כשם שיש לנו את האחריות להיאבק על זכויותנו כקהילה גאה, כך חלה עלינו החובה המוסרית להיאבק עבור שחרור החטופות והחטופים. חירות היא בסיס, תשתית, נקודת המוצא. מירושלים תצא בשורה – אומרות תמיד – אז אסיים בכך שכולי תקווה שזעקת השבת החטופים שנשמעת בבמה זו תוביל לעסקה להשבתן הביתה. שנקודם מדיניות של חירות לכל, שוויון זכויות מלא, וביטחון!"

מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
פעילי ימין מפגינים נגד מצעד הגאווה בירושלים
פעילי ימין מפגינים נגד מצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השר איתמר בן גביר במצעד הגאווה בירושלים
השר איתמר בן גביר במצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
פעילי ימין מפגינים נגד מצעד הגאווה בירושלים
פעילי ימין מפגינים נגד מצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מהמשטרה נמסר כי לא תותר כניסה למתחמי המצעד (שטח הכינוס, תוואי המצעד ושטח סיום המצעד) עם כלי נשק מכל סוג, וכי חל איסור על הטסת רחפנים או  כל כלי טייס מכל סוג. כניסה למסלול תתאפשר אך ורק דרך שטח הכינוס בגן הפעמון, בכיכר פריז, ברח' דוד המלך (בסמוך לכיכר פלומר) וברח' הסתדרות/שמאי- השוטרים יערכו בידוק בטחוני עפ"י הצורך בכניסות. כמו כן, יציאה מהמסלול תתאפשר רק במקומות שפורטו, פרט למקרים חריגים.

החל מהשעה 13:00 סגרה המשטרה את רחובות הצעדה: רח' קרן היסוד- פלומר - רח' קינג ג'ורג'– רח' הלל – רח' מנשה בן ישראל. בנוסף ייסגרו לתנועה גם הרחובות המובילים אליהם כולל רחוב אגרון, הילל , קינג ג'ורג' מקרן היסוד ועד רח' בארי, אלחנן, שלום עליכם, מאפו, אחד העם, עזה (מארלוזרוב עד כיכר פריז), אבידע, קק"ל, ההסתדרות, המלך דוד לשני הכיוונים , דוד מרכוס, ז'בוטינסקי עד דוד המלך , חט' הצנחנים (מהכניסה למנהרת צה"ל עד שלמה המלך כולל) רח' יצחק קריב ודוד רמז, אמיל בוטה ואליה שמע- תתאפשר יציאה ליצחק קריב. צירים פתוחים: דרך חברון, חטיבת ירושלים, מנהרת צה"ל, חיים בר לב - לשני הכיוונים. חניית נכים תתאפשר בחניון נכים בגן הפעמון.

דגלים שנתלו בירושלים לקראת מצעד הגאווה
דגלים שנתלו בירושלים לקראת מצעד הגאווה

אתמול פורסם דו"ח הלהט"בופוביה לשנת 2023 מטעם האגודה למען הלהט"ב - החושף נתונים מדאיגים בנוגע למצב הקהילה בארץ. על-פי הממצאים, חלה עלייה משמעותית של כ-28% במספר הדיווחים על פגיעה להט"בופובית אשתקד. זינוק מדאיג במיוחד נרשם במספר הדיווחים שהתקבלו על פגיעות חמורות הכוללות אלימות - שעלו בכ-93%. בנוסף, נרשמה עלייה של פי 2.4 בדיווחים על פגיעה להט"בופובית במרחב הציבורי. במספר הדיווחים שהתקבלו מגברים ונשים טרנסקסואלים חלה עלייה של כ-16%.

במהלך שנת 2023, יוני היה החודש שבו נרשם אחוז הפניות הגבוה ביותר למרכז הדיווח של האגודה למען הלהט"ב (22%). גם במרץ נרשם נתון גבוה יחסית (13%), בעוד שבחודשי המלחמה, אוקטובר, נובמבר ודצמבר, נרשמה ירידה במספר הדיווחים.