לא רק בעוגות גבינה: שימושים לא שגרתיים בחלב, עתיד הלקטוז – והתחליף לנמנעים

ממוצרי טיפוח ועד למדיקל פוד - לכבוד חג השבועות, שמתקיים בעוד פחות משבוע ומוכר גם בכינויו "חג החלב והדבש", אספנו לכם את כל הדרכים המיוחדות שבהן נעשה כיום שימוש במשקה. וגם: הסגולות המפתיעות של הדבורים והדבש • קול האישה

גם טוסט גבינה צהובה זה שימוש לגיטימי
גם טוסט גבינה צהובה זה שימוש לגיטימי | צילום: אריאל אפרון

חג השבועות, אשר מתקרב אלינו בצעדי ענק ויתקיים בעוד פחות משבוע, מוכר גם בכינויו "חג החלב והדבש". יתרונותיו של החלב ידועים לנו בכל הנוגע לתזונה במשך שנים, אך עוד משחר ההיסטוריה השתמשו בחלב בקרב החברה הגבוהה, גם לטיפוח עור הפנים והגוף.

האגדות מספרות כי קליאופטרה, מלכת מצרים העתיקה, התקלחה בקביעות באמבט חלב, כדי לשמור על עור עדין ויפה. מיכל חלילי, מדריכה בכירה במעבדות GIGI, מסבירה על הבחירה בשימוש ברכיבי החלב במוצרי הטיפוח: "לחומרים הפעילים הנפוצים במוצרי טיפוח המופקים מחלב, יש יתרונות התורמים למראה עור בריא. החלב ומוצריו עשירים בחלבונים, סוכרים ומינרלים, העוזרים לשיפור משמעותי של רמת הלחות, הבהרת העור והאטת הזדקנותו. בנוסף, הם מסייעים לתהליך חידוש התאים".

השימושים היצירתיים בלקטוז לחג השבועות
השימושים היצירתיים בלקטוז לחג השבועות | צילום: מעבדות GIGI, באדיבות מיכאל טופיול

מיכל מסבירה כי הרכיב העיקרי שנמצא במוצרי החלב, הינו חומצה לקטית. לדבריה, מדובר בחומצה שמיוצרת על ידי חיידקים שבחלב, ומשתייכת לקבוצת החומצות האלפא הידרוקסיות, הנחשבות כיום לאחד הרכיבים היעילים בעולם הקוסמטיקה, לחידוש והצערת העור. "חומצה לקטית משמשת כפילינג להאצת וחידוש תאי העור, מה שמאפשר להגיע לתוצאות מרשימות של הפחתת קמטים. בין היתר זהו גם חומר הרגעה חזק לעור".

בנוסף, מוצרי החלב הם מקור ל"חיידקים ידידותיים" לגוף, החיידקים הפרוביוטיים, החיים ופועלים באופן טבעי במערכת העיכול שלנו, ועוזרים למנוע מחלות. הם משפרים ומחזקים את ההגנה הטבעית של המערכת החיסונית, מהווים טיפל יעיל באקנה, מסייעים בהגנה על העור מפני חיידקים וזיהומים ואף תורמים לחידוש המרקם שלו.

מיכל חלילי, מדריכה בכירה במעבדות GIGI
מיכל חלילי, מדריכה בכירה במעבדות GIGI | צילום: יחסי ציבור

ומה בעתיד? השפעות החלב על הסביבה ועולם הרפואה

במנהרת הזמן, האנושות צפויה לעשות בחלב שימוש לצורך תהליכי החלמה ושיקום בריאותיים אחרי ניתוחים בגוף האדם, כך מספרת לנו פרופ' נורית ארגוב ארגמן, המייסדת והמדענית הראשית של חברת Wilk, המפתחת טכנולוגיות לייצור חלב אם אנושי וחלב מתורבת מן החי, כלומר ייצור חלב פרה ללא חליבה של פרה.

לדברי הפרופ', "בשנים האחרונות מתקיים דיון סוער על נחיצות והתרומה של החלב לתזונה שלנו. החלב, שלפני למעלה מעשור נחשב לאחד מרכיבי התזונה וספקי הסידן החשובים ביותר, הלך וירד מגדולתו, כאשר את מקומו תופסים כיום תחליפים רבים ומגוונים, החל ממשקה שקדים ועד למשקה קשיו וסויה. לצד כל אלו, הלכה והשתרשת התובנה כי חלב הוא רע – אלא שמדובר באחד מהמקורות המרכזיים לסידן, חלבון וברזל. הוא אמנם לא המקור עם ריכוז הוויטמינים הכי גבוה שיש, אך קיים בו הרכב שמספק לגוף שלנו את הסידן והוויטמינים בצורה מיטבית יותר מכל מקורות המזון האחרים".

פרות ברפת בקיבוץ יד מרדכי
פרות ברפת בקיבוץ יד מרדכי | צילום: רויטרס

"תעשיית החלב מציעה כיום מוצרים המתאימים לקבוצות שרגישות ללקטוז, לצמחוניים, לטבעוניים וכולי. אולם, האיכות של מוצרים אלו מבחינת ערכים תזונתיים, לא מהווה תחליף אמיתי לזה של חלב בקר. לכן, פיתוח של חלב מתורבת מתא של פרה יסייע לשפר את האיכות התזונתית, תוך שמירה על הטעם והמרקם של החלב".

בנוגע לאיכות הסביבה, מסבירה פרופ' ארגוב ארגמן כי החלב נחשב לאחד הענפים המזהמים ביותר, ואחראי ל-4% מפליטת גזי החממה העולמית. "תעשיית החלב מושפעת ממשבר האקלים ומעלייה בגידולה של האוכלוסייה העולמית, שאמורה להגיע לשיאה ב-2050. בעקבות העלייה בגידול האוכלוסייה, צריכת המזון עלולה לעלות ב-56%, והתפקיד שלנו כחברה בעת הזו, היא למצוא את הפתרונות של היום הבא. תעשיית החלב חייבת להגדיל את הייצור שלה בלי לפגוע בכדור הארץ, ואת זה ניתן לעשות באמצעות פיתוח וייצור של חלב מתורבת".

פרופ' נורית ארגוב ארגמן
פרופ' נורית ארגוב ארגמן | צילום: דני בכר

בכל הנוגע לעתיד הלקטוז, מסבירה הפרופ' כי אחד המאפיינים העיקריים של החלב בעתיד, יהיה "פרסונליזציה", כלומר תזונה מותאמת אישית לתתי קבוצות באוכלוסייה מבחינת אג'נדה, טעם ורגישות בריאותית. בנוסף, החלב ישתלב בתחום ה"מדיקל פוד", כי יוכל להועיל תזונתית לקבוצות מבוגרים, ילדים, פעוטות ואנשים עם מחלות שונות. "החלב מהעתיד יוכל להעניק חלבונים לאוכלוסיות שלא יכולות לצרוך מוצרי חלב רגילים. הוא ישמש כמקור מזון בריאותי, וייצר אינטראקציה עם מערכת העיכול והחיסון שלנו, כך שיוכל להשתלב בתהליכי החלמה ושיקום בריאותיים אחרי ניתוחים".

לא רק חלב: הדונג מסרב להישאר מאחור

הדבורה היא אמנם אחד החרקים החשובים ביותר בטבע, אך רבים עדיין לא מודעים לתרומתה הרבה לאוכלוסיית בני האדם. מעבר לנושא של האבקה טבעית, מתברר כי יש להן ערך עצום גם בענפי החקלאות, וגם בעבור השמירה על הגוף והטיפוח, בכך שהן מספקות לנו רכיבים חשובים כמו פרופוליס, פולן ומזון מלכות.

המומחים של חברת הטיפוח העולמית "Forever", מסבירים כי הפרופוליס הוא רכיב העשוי משרף צמחים, שאותו הדבורים אוספות. הוא מכיל דונג ותרכובות שאותן הן יוצרות בכדי להגן על הכוורת, ותכונותיו יכולות להשפיע לחיוב גם על גוף האדם. "הפרופוליס עשיר בחומצות אמינו טבעיות, ויטמינים ומינרליים, ולכן מתאים לנטילה וגם לשימוש חיצוני. זהו חומר טבעי מחטא, אנטיביוטי, אנטי בקטריאלי ואנטי ויראלי. בזכות תכונותיו כנוגד דלקת, הפרופוליס יכול לסייע במקרים של דלקות חניכיים ועששת, ולכן כדאי לשלבו בשגרת הטיפול בשיניים. בנוסף, שילוב של פרופוליס ואלוורה יוצר שכבת הגנה נוספת לעור, ויכול לשקם עור עדין כמו בכפות הידיים, הפנים ואזורים נוספים".

ייצור דבש בכוורת דבורים
ייצור דבש בכוורת דבורים | צילום: יחצ H&M

המומחים מסבירים כי הפרופוליס מרגיע מחלות עור, פצעים וכוויות, בזכות תכונותיו כמשכך דלקות. הוא גם נמצא כיעיל לחיזוק המערכת החיסונית, לדברי המומחים, וכיום ישנם תוספי תזונה המכילים פרופוליס, ועוזרים להילחם בהשפעות שליליות של רדיקלים חופשיים. בכול הנוגע למזון המלכות, מדובר בהפרשה דמוית חלב מבלוטות הלוע של דבורת הדבש, אשר נחשב ל"מאכל על" המסופק לכל דבורה, שעתידה להיות מלכה.

"זהו המאכל האקסקלוסיבי של הדבורה-המלכה במשך תקופת הפוריות שלה, המאפשר לה להטיל כ-3,000 ביצים פר יום, במשך 6 שנותיה. דבורים פועלות הניזונות מדבש רגיל, חיות לעומת זאת רק 6-4 שבועות. נוסף על היותו חיוני לאריכות ימיה של המלכה, מחקרים הראו שמזון מלכות יכול גם להגביר את הפעילות המוחית ואת החיסוניות, ולעזור לווסת רמות בריאות של סוכר וכולסטרול בדם. הוא גם יכול לסייע בהפגת מתחים ובהרגעת הנפש, ומכיל ויטמינים החיוניים לסינתזה ומטבוליזם של חלבונים, שומנים, פחמימות והורמונים בגוף".

דבש
דבש | צילום: shutterstock

לדברי המומחים, פולן הדבורים הוא הרכיב שהדבורים אוספות מאבקני הפרחים, והוא נחשב לאחד מהמזונות ה"שלמים" ביותר בטבע. ללא הפולן לא היו קיימים צמחים, עצים ופרחים, ולכן גם בני האדם תלויים בו במידה מסוימת. "הפולן מהווה מקור עשיר במינרלים רבים, בייחוד סידן וזרחן, אנזימים וקו-אנזימים, חומצות שומן מן הצומח, פחמימות, חלבונים וכ-22 חומצות אמינו. מזון מלכות ופולן דבורים ניתן לצרוך על ידי נטילת תוספי תזונה ומשקאות אלוורה, או כחלק מתמהיל של תכשירי טיפוח כמו שמפו, סבון וקרמים – אבל זה כמובן לא מהווה תחליף לטיפול או ייעוץ רפואי".