גלנט בטקס: "בשלו התנאים לעסקה"; צעקות נגד נתניהו: "אתה אשם"

מהומה בטקס לציון עשור למבצע צוק איתן בהר הרצל. אב שכול תקף את נתניהו בנאום הרצוג: "אתה אשם, לך מפה".בזמן דברי נתניהו נשמעו צעקות מהקהל: "מה עם החטופים? תשחרר אותם". ראש הממשלה: "נחזיר את כולם". גלנט: "בשלו התנאים לעסקה"

זמן צפייה: 01:22

בהיכל הזיכרון בהר הרצל התקיים הערב (שלישי) טקס האזכרה הממלכתי לציון עשור למבצע צוק איתן, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, מ"מ נשיא העליון השופט עוזי פוגלמן ומשפחות שכולות. בזמן נאום הרצוג נשמעו צעקות מהקהל מצד שחר יאורי, שבנו עמית נפל בצוק איתן, נגד נתניהו: "אתה אשם, 120 חטופים, לך מפה". הנשיא ביקש שקט ואמר לאדם שצעק: "אתה עושה עוול".

שר הביטחון נאם ואמר כי "בזכות הלחץ הצבאי נוצר כעת חלון הזדמנויות מוגבל להשיב את החטופים לביתם. זו הזדמנות בת חלוף. למדינת ישראל יש חוב ערכי, מוסרי ולאומי להשבת החטופות והחטופים לביתם. לצה"ל ולגופי הביטחון הנוספים יש את היכולת וחופש הפעולה המלא לשוב לפעולה צבאית עצימה בהמשך ככל שיידרש, בכל מקום ובכל זמן. מערכת הביטחון על כל מרכיביה מביאה בחשבון את מכלול השיקולים. הלחץ הצבאי משפיע. בשלו התנאים לעסקה".

קודם לכם נשא דברים ראש הממשלה נתניהו - וברקע צעקות מהקהל אמר: "הטבח המפלצתי ב-7 באוקטובר טרף את הקלפים ומחייב תפיסה אופרטיבית שונה בתכלית, שלוקחת בחשבון את הניסיון של איראן לחנוק אותנו בטבעת טרור. אנחנו בעיצומה של מערכה ענקית על קיומנו. מצד אחד, המשטר באיראן שמאיים להשמיד אותנו כצעד לקראת השתלטותו על המזרח התיכון – שממנו יוכל לאיים על העולם כולו. מנגד, ישראל הדמוקרטית והחופשית שנחושה להגן על הבית. אין לנו שום כוונה להפסיד בעימות הזה. נמשיך להדוף את ניסיונות הפגיעה בנו מצד איראן וגרורותיה. נוסיף להכות בעוצמה חסרת פשרות בקמים עלינו לכלותינו. נבוא חשבון עם מבצעי מתקפת הטרור – עד האחרון שבהם – ונמוטט את שלטון הרשע של חמאס ונחזיר את כל חטופינו הביתה. חמאס בלחץ".

מחוץ למקום מחו בני משפחת גולדין. לאה גולדין, אמו של סגן הדר, כתבה בפוסט בפייסבוק: "צוק איתן לא נגמר עד שלא מחזירים את אורון והדר". שמחה גולדין, אביו, הוסיף: "עד שלא מביאים את הדר אנחנו לא יכולים להיכנס לטקס. מה שהתחיל בצוק איתן המשיך בשמחת תורה והוא ממשיך עד היום". איילת, אחותו של הדר, צעקה לעבר נתניהו: "תסתכל לי בעיניים. הדר שלי הוא סמל ההפקרה והכישלון".

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, בבה"'ד 1
הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, בבה"'ד 1 | צילום: דובר צה"ל

מוקדם יותר נתניהו נפגש עם הורי התצפיתניות שנפלו בבסיס נחל עוז, אשר דרשו ממנו להקים ועדת חקירה ממלכתית. "נתניהו לא אישר שהיא תוקם בעת הזו. לא נסכים לכך", אמרו נציגי המשפחות בתום הפגישה. בתגובה על טענות המשפחות, נמסר ממשרד ראש הממשלה כי "הדברים ייבדקו והלקחים יופקו".

בנוסף, ב-19:00 צפויים הורי חמש תצפיטניות חטופות לפרסם תמונות חדשות מימיהן הראשונים בשבי, במטרה להפעיל לחץ נוסף על הממשלה ולנסות להתניע עסקה.