דגלים בחצי התורן ונר לזכר נחמה: אבל בבית הנשיא

במשכן הנשיאותי הרכינו ראש על מותה של הגברת הראשונה. הרופא שטיפל בה במשך 12 שנים: "הייתה בשבילי חברת נפש". גם הגולשים ספדו: "מצאנו בה את האנושיות שחסרה כל כך במנהיגות של ימינו"

זמן צפייה: 07:06

אבל כבד נרשם היום (שלישי) בבית נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, בעקבות מותה של הגברת הראשונה, רעיית הנשיא נחמה ריבלין, שהלכה מוקדם יותר לעולמה בגיל 74. בבית הנשיא הורידו את הדגלים לחצי התורן, והדליקו נר זיכרון לזכרה של נחמה. נחמה ריבלין תובא למנוחות מחר בהר הרצל.

בתוך כך, פרופסור מרדכי קרמר, מנהל מערך הריאות בבילינסון שטיפל בנחמה ב-12 השנים האחרונות, ספד לה: "היא הייתה בשבילי לא רק פציינית, אלא חברת נפש".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190604-1407' autoplay='0' credit='' desc='פרופסור מרדכי קרמר, מנהל מערך הריאות בביה"ח בילינסון' kid='1_7u6yqf7h' duration='130'']

"כל השנים האלה עקבתי אחריה והייתי בקשר, במיוחד לפני נסיעות לחו"ל", הוסיף קרמר. "בשנים האחרונות היא נזקקה לחצמן, אבל תמיד התעקשה ללוות את בעלה לפגישות הכי חשובות בכל העולם. כשהתקשרתי אליה לפני ההשתלה, שמחתי לשמוע בקולה שהיא רוצה לעבור אותה. היא רצתה לחזור לחיים רגילים, כדי ללוות את רובי הלאה".

גם בצה"ל השתתפו באבל על מותה של רעיית הנשיא. "נחמה הייתה אשת עשייה ונתינה, היוותה מופת לרבים ולרבות בחברה הישראלית", כתב דובר צה"ל. "הגברת ריבלין ביקרה ברבים מבסיסי צה"ל ותרמה לרווחת חייליו, פתחה את ביתה וליבה בפני חיילי וחיילות צה"ל וגילמה את הישראליות היפה בעשייתה הברוכה למען הכלל. צה"ל אהב אותה ויחסר אותה".

גם הגולשים השתתפו באבלו של הנשיא, ואחת מהם כתבה בדף הפייסבוק שלו: "הגברת הראשונה של ישראל, הגברת האהובה של ישראל, הצנועה והערכית, מודל לחיקוי. בוכים איתך כבוד הנשיא". גולש נוסף כתב בדף הפייסבוק של ריבלין כי "נחמה הייתה הנחמה של כולנו בימים טרופים ומדירי שינה אלו. בה מצאנו את האנושיות שכל כך חסרה במנהיגות של ימינו, אשר הפכה כהת חושים".

נחמה ריבלין
נחמה ריבלין | צילום: לע''מ
נחמה ריבלין
נחמה ריבלין | צילום: דוברות בית הנשיא
נחמה ריבלין עם מלניה טראמפ
נחמה ריבלין עם מלניה טראמפ | צילום: קובי גדעון, לע''מ
הנשיא ריבלין ורעייתו נחמה מול הטאג' מהל
הנשיא ריבלין ורעייתו נחמה מול הטאג' מהל | צילום: מארק ניימן, לע''מ
הנשיא ריבלין ורעייתו נחמה בויאטנם
הנשיא ריבלין ורעייתו נחמה בויאטנם | צילום: קובי גדעון, לע''מ

ברחבי הקשת הפוליטית הספידו את רעיית הנשיא. ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב: "יחד עם כל אזרחי ישראל, רעייתי שרה ואני מביעים צער עמוק על פטירתה של רעיית נשיא המדינה נחמה ריבלין. כולנו התפללנו לרפואתה במהלך התקופה האחרונה בה נלחמה בגבורה ובתעצומות נפש על חייה. אנו שולחים תנחומים מעומק ליבנו לנשיא המדינה ולכל בני משפחתו. יהי זכרה ברוך".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, ספד גם הוא לנחמה: "בשמי ובשם כל כנסת ישראל, חברי הכנסת והעובדים, אני משתתף בצערם העמוק של חברי, נשיא המדינה ראובן ריבלין ומשפחתו. באישיותה המיוחדת ובמאור פניה השפיעה נחמה על כל מי שבאה איתו במגע. היא תחסר לכולנו. יהי זכרה ברוך".

נחמה ריבלין
נחמה ריבלין | צילום: רועי ברקוביץ'

"עצובים יחד עם כל עם ישראל על פטירת רעיית הנשיא נחמה ריבלין", כתב שר החינוך לשעבר, נפתלי בנט. "נחמה חיה בענווה ופשטות ובאהבה גדולה לבעלה רובי. תנחומי לנשיא המדינה ולכל משפחתו. יהי זכרה ברוך".

ריבלין נולדה במושב חרות שבשרון. היא למדה בתיכון האזורי רופין שבעמק חפר ולא התגייסה לצבא בעקבות בעיות רפואיות. היא למדה תואר ראשון בזואולוגיה ובביוטכנולוגיה באוניברסיטה העברית שבירושלים. במקצוע זה עסקה במשך רוב שנותיה, והייתה מזכירה רפואית במוסד שבו למדה.

נחמה התחתנה עם ראובן ריבלין ב-1970, בטרם נכנס לחיים הפוליטיים. אולם, למרות מעמדה, הקפידה במשך כל הקריירה הענפה של בעלה שלא לבלוט ונשארה דמות יחסית אלמונית. היא נחשפה לציבור בעקבות כניסתו של בעלה לתפקיד המחייב כנשיא המדינה. בין היתר ליוותה נחמה את הנשיא בטקסים ממלכתיים, כמתחייב מתוקף תפקידו.

נחמה הייתה פעילה למען נשים שנפגעו מינית, וכן למען ילדים בעלי מוגבלויות, חיילים בודדים ואימהות שכולות

הנשיא ריבלין עם נחמה רעייתו
הנשיא ריבלין עם נחמה רעייתו | צילום: באדיבות המשפחה

במארס 2019 עברה ריבלין השתלת ריאה בבית החולים בילינסון לאחר תקופת המתנה ארוכה. בגופה של נחמה ריבלין הושתלה ריאתו של יאיר יחזקאל חלבלי בן ה-19, שטבע באילת. משפחתו תרמה איברים נוספים מגופו, והם השותלו בגופם של חולים נוספים

כשבועיים לאחר ההשתלה חלה הידרדרות פתאומית במצבה, בעקבות קוצר נשימה חריף על רקע לבבי, שהוביל להרדמתה והנשמתה. לאור השינוי במצבה הבריאותי אז, הנשיא קיצר את ביקורו בקנדה ושב לישראל. "נחמה שלי, נחמה שלנו, היא אישה חזקה מאוד", אמר הנשיא לאחר שובו לארץ. "היא האמא והסבתא הכי טובה בעולם, והיא גם שליחת ציבור בחמש השנים האחרונות בתחומים רבים בחברה הישראלים, מה הייתי עושה בלעדיה?".

נחמה ריבלין בטקס פרס אופיר
נחמה ריבלין בטקס פרס אופיר | צילום: איציק בירן