"איבדתי אצבעות - הרווחתי כנפיים": סיפורו של האלוף בטיפוס

מור ספיר איבד את עשר אצבעותיו באסון מפולת השלגים בנפאל - אך לא נתן לזה לקבוע את מסלולו. כיום, הוא המטפס היחיד שמתחרה עם קטיעות בשתי הידיים. "רציתי לייצר דרך חדשה"

זמן צפייה: 11:18

אחרי שמור ספיר איבד את אצבעותיו באסון מפולת השלגים בנפאל, הוא הרגיש שהחיים עלו על מסלול התרסקות. אבל הוא לא נתן לעצמו לשקוע בדיכאון, ויצא לכבוש פסגות חדשות על קירות טיפוס. חמש שנים לאחר מכן – מור הוא סגן אלוף העולם בטיפוס קירות פאראלימפי, והיחיד שמתחרה עם קטיעות בשתי הידיים.

"רציתי לייצר דרך חדשה, כי הדרך הנוכחית שהחיים הראו לי זה שהולכים להיות לי חיים מאוד קשים ועצובים – ולא הסכמתי להישאר בחיים בשביל זה", אמר מור.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

המפגש המרגש בין אסירים לשעבר – לשחקני הסדרה שנעשתה אודותיהם

בת 13 לקתה בפזילה – כתוצאה משימוש מופרז בטלפון הסלולרי

מקפה שחור ועד אספרסו קצר: כך הפכה ישראל למעצמת קפה

Mooorr
מור ספיר

הפציעה של מור קרתה בשנת 2014 בזמן טיול של שבועיים סביב רכס האנפורנה, כאשר סופת ציקלון יצרה מפולת שלגים והביאה למותם של 43 מטיילים שקפאו למוות. מור, מי שפיקד על מחלקה בהנדסה קרבית וניהל פרויקטים לפינוי מוקשים לאחר השחרור, ניסה לפלס את דרכו בידיים חשופות במינוס 40 מעלות, אך גופו קרס והוא פונה רק לאחר כמה שעות. הרופאים ניסו להציל כמה שיותר אצבעות בסדרת ניתוחים, אך ללא הצלחה.

הקושי להתרגל לחיים החדשים ולקבל את גזרת הגורל היה גדול, אבל מור לא הסכים לתת לפציעה לקבוע את מסלולו. לפני חודשיים הוא זכה במדליית כסף באליפות העולם בצרפת, וכאן בישראל הוא משתתף בתחרויות טיפוס רגילות. "המון אנשים אמרו לי שזה לא אפשרי, הם לא ראו איך מישהו בלי אצבעות יכול לטפס על משהו, אבל מצעד לצעד, מנפילה לנפילה, הפכתי הרבה אחיזות שאמורות להיות בלתי אפשריות – לאפשריות".

Morjaz
מור ספיר

"סחבתי את עצמי המון זמן את השאלה מה עשיתי רע", אמר מור לבסוף. "פשוט לא מצאתי לזה תשובה, ואז הבנתי שלא עשיתי שום דבר רע ולא קיבלתי עונש. קיבלתי מתנה, קיבלתי כנפיים. אמנם איבדתי אצבעות – אבל יש לי כנפיים".