אחרי המהומה - הרצוג העניק את הגביע לבית"ר י-ם: "מצב חירום"

אחרי הכאוס בסמי עופר בתום גמר גביע המדינה שבו זכתה שבית" ירושלים שגברה 3:0 על מכבי נתניה, נערך טקס הנפת הגביע בבית הנשיא. הרצוג אמר: "מה שקרה אתמול לא היה פגיעה בי, אלא בכבוד המדינה והחברה הישראלית. זה נס שעוד לא שילמנו בחיי אדם". שידור חי

הנפת הגביע בבית הנשיא והמהומה בסמי עופר
הנפת הגביע בבית הנשיא והמהומה בסמי עופר | צילום: יונתן זינדל, אורן בן חוקון/פלאש 90

אחרי שטקס הנפת גביע המדינה בוטל אמש (שלישי) כשאלפי אוהדי בית"ר ירושלים פרצו לדשא באצטדיון סמי עופר בחיפה בעקבות הניצחון 0:3 על מכבי נתניה - מה שגרם למאבטחיו של נשיא המדינה יצחק הרצוג להבריח אותו - התקיים הערב בבית הנשיא אירוע ההנפה בסימן "נלחמים ומגנים את האלימות בספורט". לאחר מכן עברו השחקנים לחגוג עם האוהדים במיקום המסורתי בגן סאקר.

הרצוג אמר: "המעמד הזה היה צריך להיות הרבה יותר משמח, המחוזות האלימים שחווינו אמש החל מהאבוקות ובסוף המשחק בהענקת המדליות. באופן חמור לא יכולנו להשלים את הטקס. מה שקרה אתמול לא היה פגיעה בי, אלא בכבוד המדינה והחברה הישראלית. מדובר במצב חירום שאי אפשר לעבור עליו לסדר היום. זה נס שעוד לא שילמנו בחיי אדם".

הנשיא הוסיף: "האחריות מוטלת גם על ההנהגה, על משרד התרבות והספורט וגם על ההתאחדות לכדורגל. לכן היה חשוב לי לשמוע את כל הנציגים היום. אני קורא לכם לכנס דיונים דחופים בהובלת שר הספורט וההתאחדות לכדורגל והשתתפות כלל הגורמים ולהתחיל את מלאכת החורמה נגד האלימות בספורט הישראלי".

אוהדי בית''ר ירושלים
אוהדי בית''ר ירושלים | צילום: אורן בן חאקון, פלאש 90

יו"ר ההתאחדות לכדורגל שינו זוארץ אמר: "המעמד הכי מרגש הפך לערב עצוב. אש שכיבתה כל סממן. אוהדים רמסו את החוק. אני נמצא כאן הערב להביע את התנצלותי בפני הנשיא על מה שהיה על המגרש. אני נחוש מאי פעם לפעול מול כל הגורמים. אלימות מכל סוג לא יכולה להיות באף ענף. מכאן, מבית הנשיא, אני אומר 'די'. ביד ברזל ידינו מושטת לאוהדים ולקבוצות ולברית מחודשת".

ברק אברמוב, בעלי בית"ר ירושלים, אמר: "אני מבקש סליחה בשם אלפי אוהדי בית"ר ירושלים ורבבות אוהדים. אנחנו מתביישים, נעשה הכול כדי שדבר כזה לא יקרה יותר הידיים שלנו - שלי ושל שינו - כבולות כדי לעשות רפורמה. הענישה צריכה להיות פרטנית. הפתרונות יגיעו וזה יגיע רק בעזרת הכנסת. מה שקרה אתמול היה יכול להיגמר באסון - והוא בדרך.

כבר בתחילת המשחק אבוקות הושלכו מהיציעים והמשחק הופסק פעמיים, אך הדרמה הגדולה הגיעה עם שריקת הסיום, כאמור, כשאלפי אוהדים פרצו אל כר הדשא. כמה מהם השחיתו את רשתות השערים ולקחו חתיכות מהן למזכרת, חלק התנפלו על השחקנים וגנבו מהם את המדליות. בהתאחדות לכדורגל בחנו משפטית האם ניתן להעביר את הגביע לירושלים לטובת החגיגות.

ראש העיר ירושלים משה ליאון ויו"ר ההתאחדות לכדורגל פנו לנשיא יצחק הרצוג, התנצלו בפניו על אירועי האלימות החמורים וביקשו לקיים היום את טקס הענקת הגביע לבית"ר ירושלים, לאחר שהיועץ המשפטי של ההתאחדות לכדורגל קבע כי ניתן להעניק לקבוצה את התואר.

גמר גביע המדינה
גמר גביע המדינה | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

כזכור, גמר גביע המדינה בכדורגל הסתיים בטעם רע, עם פריצת אוהדי בית"ר ירושלים לכר הדשא בסיום הניצחון של קבוצתם 0:3 על מכבי נתניה. הקבוצה הירושלמית זכתה בגביע המדינה לראשונה לאחר 14 שנים ואוהדי הקבוצה מהבירה התפרצו לשדה המשחק, לקחו מדליות, הביאו לפינוי נשיא המדינה יצחק הרצוג מהאצטדיון ובסופו של דבר אף בוטל טקס ההנפה.

כ-45 דקות לאחר שריקת הסיום, אוהדי בית"ר ירושלים ירדו אל כר הדשא והתפרעו שם בחגיגות הניצחון. הם לקחו מהמדליות שהיו על שולחן ההנפה, לא הסכימו להתפנות ואף הביאו לפינויו של נשיא המדינה מהמקום. לאחר האירוע נשמעו קריאות לבטל את זכייתה של הקבוצה ולהטיל עונשים כבדים עליה, שכאמור קיבלו תפנית וכעת הקבוצה אכן תזכה להניף את הגביע בו זכתה.