מרים נאור הובאה למנוחות: "את תיזכרי בקורות ישראל כמלכת הצדק"

נשיא המדינה ספד לנשיאת בית המשפט העליון לשעבר, ואמר: "הצלחת לשאת את הלפיד המשפטי בגאווה ובחרדת קודש". שרת הפנים שקד בכתה והוסיפה: "מרים חברתי האהובה, אתגעגע אליך מאוד"

זמן צפייה: 00:34

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד היום (שלישי) לנשיאת בית המשפט העליון לשעבר, מרים נאור, בהלוויתה בירושלים, ואמר: "הצלחת לשאת את הלפיד המשפטי בגאווה ובחרדת קודש, הפצת באמצעותו אור שנראה למרחקים".

לדבריו, "היום – כאשר אנחנו נפרדים ממך בטרם עת, במעמד כה נכבד, אנחנו יכולים לומר לך בפה מלא: מילאת את התחייבותך ואת שליחותך עד תום. הצלחת לשאת את הלפיד המשפטי בגאווה ובחרדת קודש, הפצת באמצעותו אור שנראה למרחקים, והותרת אחרייך מורשת כבירה. את תיזכרי בקורות ישראל כמלכת הצדק, מי שדרכה במערכת המשפט הפכה אותה, ללא עוררין, לאחת מענקיות המשפט הישראלי".

בנוסף, אמר הרצוג כי "נאור הייתה לא רק שופטת נבונה, ידענית ורגישה, אשר חוזקה ועצמאותה ניכרו לעין כל. היא הייתה גם שופטת בגובה העיניים, המביטה באופן שווה אל כל הניצב מולה בדין. גם בשבתה בערכאות הגבוהות ביותר - לא גבה ליבה".

נשיאת ביהמ''ש העליון, מרים נאור
נשיאת ביהמ''ש העליון, מרים נאור | צילום: חדשות 10

שרת הפנים איילת שקד סיפרה על נאור ועל הקשר שנרקם ביניהן, בעודה פורצת בבכי: "מרים נאור נולדה ערב הקמת המדינה. הייתה מאחרוני הילדים שנולדו בהר הצופים, לפני שהעיר ירושלים נקרעה למשך 19 השנים הבאות, עד לאיחודה. במשך כל מסלולה המקצועי העשיר נשארה כאן, בירושלים שלה. באופן סמלי, בעת פרישתה, בין שנת ה–50 לאיחוד ירושלים לשנת ה–70 להקמת מדינת ישראל, תם עידן השופטים שנולדו בטרם הקמת המדינה".

"אין זה סוד שהיו למרים ולי לא מעט מחלוקות. על חלקן שמעתם בכלי התקשורת, ועל חלקן לא. מתוך הערכה הדדית, כאשר טובתה של מדינת ישראל לנגד עינינו, ניהלנו את המחלוקות בדרך מכבדת ולגופו של עניין. לעולם לא לגופו של אדם. הנשיאה נאור תמיד אמרה לי שהנשיאות היא עול כבד, ואהבתה הגדולה היא בעיקר לעבודתה כשופטת. כשיצאה לחופשי בעת פרישתה, היא התגעגעה בעיקר לשיפוט. לא לכאבי הראש הכרוכים בנשיאות".

שקד סיפרה כי מאז שהכירו ועד ימיה האחרונים ממש, שמרו השתיים על קשר חם. "הסתמסנו מדי שבוע, נפגשנו לארוחות בוקר, ואפילו במהלך הקורונה נפגשנו בביתה תוך הקפדה על הכללים. בסיומו של כל ראיון שבו הופעתי קיבלתי ממרים ביקורת קפדנית ומפורטת – מהות לצד ביקורת סטיילינג. בצירוף מקרים, גילינו שנולדתי באותה שנה ובאותו חודש של ילדיה התאומים. מירה הייתה רעיה מושלמת, אמא נהדרת וסבתא מגניבה. בשבילי היא הייתה חברה. מרים חברתי האהובה, אתגעגע אליך מאוד".

נתניהו בטקס ההלוויה של מרים נאור ז''ל

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בהלוויתה של נאור כי "רבות נאמר ועוד ייאמר על המשפטנית שהייתה, על בקיאותה המקצועית, על ההערכה הרבה שרחשו לה עמיתיה ואלו שהופיעו בפניה, ועל פסיקותיה החשובות, מאז היא מונתה לשופטת בגיל 32 בלבד. אבל אני מבקש להדגיש פן אחר באישיותה של מרים: את אהבתה למדינה ולמעשה הציוני, את מחויבותה לביטחון ישראל ולעתיד מדינת ישראל, את האיזון המתבקש בין ערכיה השונים של החברה הישראלית, אשר בו דבקה".

נפתלי בנט ופרופ' אריה נאור, בעלה של השופטת בדימוס מרים נאור | צילום: קובי גדעון / לע''מ

עוד הוסיף בנט, כי שוחח עם נאור רק לפני כחודשיים, כשלדבריו "מרים הציגה בפניי את דו"ח הביניים של ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון בראשה עמדה. אני שמעתי בקולה את הדאגה האמיתית שלה לבני אדם, לחיים שאבדו באסון הנורא ולאחריות למנוע שאסון כזה יישנה. זו לא הייתה פעולה טכנית מבחינתה, הדו"ח והוועדה. היא רצתה באמת לתקן ולכן היא מיהרה עם דו"ח הביניים ואמרה: "אני מבקשת שעכשיו תפעלו מהר לתיקון, כי הדו"ח הוא דו"ח אבל יש מציאות ויש בני אדם". ממש כאב לה על האובדן המיותר, היה לה כל-כך חשוב למנוע הישנות של אסון כזה".

ראש הממשלה נפתלי בנט בהלוויתה של מרים נאור

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, גדעון סער, נשא דברי הספד ופרידה מנאור גם כן: "בשליחותה הציבורית הייתה הנשיאה מופת של מצוינות, מקצועיות, וערכיות. במשך למעלה משלושה עשורים, העפילה מעלה מעלה במעלות השפיטה, עד לכהונת נשיאת בית המשפט העליון. שליחותה הציבורית נמשכה גם לאחר פרישתה מכס השיפוט, וממש עד יומה האחרון שקדה על חקירת האסון במירון".

כזכור, השופטת מרים נאור הלכה לעולמה אתמול בביתה, והיא בת 74 במותה. נאור הייתה נשיאת בית המשפט העליון מינואר 2015 עד אוקטובר 2017, וכיהנה כשופטת בבית המשפט העליון משנת 2003. בימים אלה עמדה נאור בראש ועדת החקירה הממלכתית לחקירת האסון במירון.

נאור נולדה בירושלים בשנת 1947, למדה בגימנסיה העברית רחביה ושירתה בצה"ל כמורה חיילת. בשנת 1971 סיימה בהצטיינות את לימודי המשפטים באוניברסיטה העברית, והתמחתה בעריכת דין אצל שופט בית המשפט העליון משה לנדוי.

פסל בדמותה של מרים נאור | צילום: ללא קרדיט

בשנת 1972 החלה נאור לעבוד בפרקליטות המדינה, ובשנת 1980 מונתה לשופטת בבית משפט השלום בירושלים. בשנת 1989 מונתה לשופטת בבית המשפט המחוזי, ומשנת 2001 כיהנה כשופטת בבית המשפט העליון, עד שקיבלה מינוי קבע בשנת 2003.

באפריל 2012 נבחרה נאור על ידי הוועדה לבחירת שופטים לתפקיד המשנה לנשיא בית המשפט, ובינואר 2015 החליפה את אשר גרוניס כנשיאת בית המשפט העליון, תפקיד בו כיהנה עד לפרישתה באוקטובר 2017. מאז אוקטובר 2018 כיהנה נאור כנשיאת בית הדין הציוני העליון של ההסתדרות הציונית העולמית.

מרים נאור לצידם של רה''מ לשעבר בנימין נתניהו והנשיא לשעבר ראובן ריבלין, בטקס יום הזיכרון בהר הרצל ב-2016
מרים נאור לצידם של רה''מ לשעבר בנימין נתניהו והנשיא לשעבר ראובן ריבלין, בטקס יום הזיכרון בהר הרצל ב-2016 | צילום: רויטרס

נאור היא זוכת אות אביר איכות השלטון לשנת 2018, וביוני 2019 הוענק לה תואר דוקטור לשם כבוד מטעם האוניברסיטה העברית. נאור הייתה נשואה לפרופ' אריה נאור, שהיה מזכיר הממשלה בתקופתו של מנחם בגין, והותירה אחריה שני בנים תאומים.