הלך לעולמו מבקר המדינה לשעבר מיכה לינדנשטראוס

לינדנשטראוס, שמת בגיל 82, כיהן בתפקיד המבקר בשנים 2005-2012, וזכה על כך לאות אביר איכות השלטון בשנת 2009. הנשיא ריבלין: "חריפותו היחודית ואופיו המוקפד ישארו חקוקים בלבנו"

זמן צפייה: 02:57

מיכה (מיכאל) לינדנשטראוס, לשעבר מבקר המדינה ונשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, הלך היום (חמישי) לעולמו בגיל 82. הוא הותיר אחריו אישה ושלוש בנות.

פעילותו העיקרית בחייו הציבוריים התמקדה במאבק בשחיתות וקידום השקיפות. כמבקר המדינה, אליו מונה ביוני 2005, לינדנשטראוס נטה לבצע תחקירי ביניים ולפרסמם בתקשורת, מה שהוביל להתנגדות מגורמים רבים שטענו כי זה אינו תפקידו ליזום חקירות בדומה למשטרה, אלא רק להציג אי סדרים. על פועלו בתפקיד, לינדנשטראוס זכה בשנת 2009 באות אביר איכות השלטון.

נוסף לכך, בשנת 2010 קיבל תואר כבוד של האיגוד הישראלי לאיכות, ושנתיים לאחר מכן הוענק לו אות המופת על ידי עמותת "אומ"ץ", אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי. באוקטובר 2013, נבחר לינדנשטראוס לכהן כיו"ר עמותת "שקיפות בינלאומית – ישראל", שמטרתה קידום נורמות של אתיקה ושקיפות כחלק מהמאבק לצמצום השחיתות בחברה הישראלית. כמו כן, במהלך חייו זכה לאותות הוקרה מנשיא פולין, נשיא אוסטריה, נשיא גרמניה ומבקר המדינה של רוסיה.

מיכה לינדנשטראוס ז''ל
מיכה לינדנשטראוס ז''ל | צילום: החדשות 13

שמו של לינדנשטראוס נקשר רבות לפסיקתו השנויה במחלוקת במשפט האונס בקיבוץ שמרת, בו הוא זיכה מחמת הספק את שמונת הנערים המואשמים באונס קבוצתי של נערה בת 14, תוך שטען כי גרסתה של הנאנסת לא אמינה. יש לציין כי בעקבות לחץ ציבורי, המדינה הגישה ערעור על פסיקתו, וארבעה מהנערים הורשעו ונגזר עליהם מאסר בפועל.

במהלך חייו, לינדנשטראוס כיהן כתובע צבאי וכיועץ המשפטי של נפת השומרון, ושימש כתובע במשפטים רבים של מחבלים ופעילי פתח. כמו כן, פעל רבות ליצירת קשרים עם האוכלוסייה האזרחים ביהודה ושומרון. בשנת 1970 מונה לעוזר לענייני השטחים של שמעון פרס, שכיהן אז כשר הממונה על השטחים המוחזקים. כמו כן, היה מנכ"ל קרן הנאמנות למען הפליטים.

מיכה לינדנשטראוס ז''ל
מיכה לינדנשטראוס ז''ל | צילום: החדשות 13

בשנת 1971 מונה לשופט בבית משפט צבאי, ושנה לאחר מכן מונה לשופט תעבורה. בשנת 1975 מונה לשופט בביהמ"ש השלום בחיפה, ומאז גר בעיר. בשנת 1981 מונה לשופט בפועל בביהמ"ש המחוזי בחיפה. בשנת 1999, לינדנשטראוס מונה לנשיא ביהמ"ש המחוזי, וכיהן בתפקיד עד פרישתו לגמלאות בשנת 2005.

לינדנשטראוס נולד בברלין בשנת 1937. אביו היה חבר במשלחת שדנה בווינה עם אדולף אייכמן על עליית יהודי גרמניה לישראל. משפחתו הצליחה להיחלץ מגרמניה ולעלות לישראל בהיותו בן שנתיים. לינדנשטראוס למד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, ובשנת 1965 קיבל תואר שני במשפטים. בתקופת לימודיו שיחק כשוער בקבוצת הכדורגל הפועל ירושלים. כמו כן, כיהן כמזכיר של תא הסטודנטים של מפא"י וכיו"ר ארגון הסטודנטים של חברי ההסתדרות.

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, התייחס לפטירתו של לינדנשטראוס: "קיבלתי בצער את ההודעה על פטירתו של מבקר המדינה השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, אשר נולד בברלין בגרמניה הנאצית. השופט לינדשטראוס הוא סמל לשואה ותקומה ולמחויבות הבלתי מתפשרת של מדינת ישראל לשלטון החוק ולביקורת עצמית יעילה ונוקבת. בתקופת כהונתו כמבקר הפך מוסד המבקר לרשות שערכה ביקורת בזמן אמת ובסמיכות לאירועים. הממשלה אף שיבחה את עבודת הביקורת שהוביל בזמן אמת והגדירה אותה כמצילה חיים. חריפותו היחודית ואופיו המוקפד של השופט לינדשטראוס ודמותו ישארו חקוקים בלבנו".