נתניהו בטקס יום הזיכרון: "אסור להישאר אדישים לאיומי המלחמה"

ב-11:00 נשמעה צפירה בת 2 דקות וישראל עצרה מלכת לזכר חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. מיד לאחר מכן התקיים הטקס בהר הרצל בהשתתפות רה"מ ונשיא המדינה וביתר בתי העלמין הצבאיים

זמן צפייה: 04:07

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה: בשעה 11:00 נשמעה צפירה בת שתי דקות ומדינת ישראל עצרה מלכת. בסיומה, התקיימו טקסים בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ. בטקס הממלכתי בהר הרצל השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, אחיו של סא"ל יוני נתניהו, מפקד סיירת מטכ"ל שנפל במבצע אנטבה, הנשיא ראובן ריבלין ובכירי מערכת הביטחון.

במהלך הטקס, רה"מ נתניהו נשא נאום ואמר כי "כולנו יחד עומדים מלוכדים ולצידנו כל אזרחי ישראל, בנים ובנות גידלנו ורוממנו וכבר 73 שנים הם מבטיחים בחירוף נפש את עצמאות ישראל. 73 שנים של תוגה ותקומה. אסור לנו אף פעם להישאר אדישים לאיומי ההשמדה של אויבנו. בכדי שמצדה שנית לא תיפול, וכדי שמדינת ישראל לא תהיה אפיזודה חולפת, עלינו להיאחז במדינתנו במלוא הנחישות".

נתניהו פנה למשפחות השכולות והוסיף: "כל אחד מאיתנו זוכר את רגע הבשורה על נפול יקירנו. כשהם נפלו, נפלנו גם אנו. בנפול אחי יוני, לא ידעתי אם אקום, ואיך אקום, הרגשתי כמו מי שמי שאיבר מגופו נגדע. ההלם היה כה גדול שאיבדתי את חוש הטעם ואבד לי טעם החיים. אצל רבים ממכם כך קרה, כמו רבים ממכם מצאנו את הכוחות לקום. שנים לאחר מכן אבי אמר: 'החיים הם כמו נהר אדיר שסוחף אותך קדימה ונוסך בך כוחות חדשים. דאבנו עמוקות, אך קמנו ונאחזנו בחיים. כך קרה גם לעמנו. בנפול מצדה לא אבדה תקוותנו, לא ויתרנו על חלום הדורות והקמנו מחדש את מדינתנו'".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

הרמטכ"ל בטקס יום הזיכרון: "משפחות שילמו מחיר כבד מנשוא"

"ביקשתי נשיקה אחרונה": אלמנת הטייס שנפל על האהבה שנגדעה

"ניפגש בחלומות": שירו המרגש של עילי בוטנר עם הילדים היתומים

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2104141140' autoplay='0' credit='' desc='נאומו המלא של ראש הממשלה בנימין נתניהו' poster='' kid='1_lj0753au' duration='684']

ירי הכבוד בטקס יום הזיכרון בהר הרצל
ירי הכבוד בטקס יום הזיכרון בהר הרצל

משפחות שכולות וחיילים בבית העלמין הצבאי בהר הרצל
משפחות שכולות וחיילים בבית העלמין הצבאי בהר הרצל | צילום: רויטרס

שר הביטחון, בני גנץ, נשא דברים בטקס הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל בקריית שאול ואמר: "ביום הקדוש הזה, כשמדינת ישראל כולה מתייחדת עם חלליה, אני מבקש לדבר לא רק על הנופלים, אלא גם עלינו – החיים. כאן, סביבנו, טמונים כשלושת אלפים חללים ששילמו בחייהם במערכה הממושכת על הגנת מדינת ישראל. יש בהם דתיים וחילונים, גברים ונשים, סטרייטים ולהט"בים, שמאלנים וימנים. איש לא שאל אותם להשקפתם הדתית, לעמדתם הפוליטית או לנטייתם המינית, לפני שיצאו לקרב. במאות לוויות ובתים בהם הייתי, ראיתי משפחות שנסדקו, הורים, אחים ואחיות, בנות ובני זוג וילדים שחלק מהם נקבר באדמה. אך בעיקר, ראיתי ברגעים הללו את כוחה של החברה הישראלית".

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי אמר במהלך הטקס: ״היום מתעטפת המשטרה כולה בתחושת כאב ויראת כבוד, ומתייחדת עם זכר בניה ובנותיה - עמודי התווך בבניין המשטרה והמדינה, רעינו החסרים כל כך בשורותינו. שוטרים בני כל העדות והדתות, אשר בחייהם ובמותם, מהווים עבורנו מופת של נתינה והענקה. לאורך כל שנות קיומה של מדינת ישראל, אנו פועלים ללא לאות למען שלומם ובטחונם של אזרחי המדינה. לדאבוננו יש מבין רעינו שלא שבו ממילוי משימותיהם. שוטרים, לוחמים ומתנדבים אלו, מגלמים בהקרבתם ביטוי עילאי לרוח המשטרה, לערכיה ולחזונה. אנו מפקדי המשטרה ושוטריה, מחויבים לזכר הנופלים. מורשתם היא מורשתנו, וזכרם הוא לפיד המאיר את דרכנו״.

חיילים פוקדים קבר בבית העלמין הצבאי בהר הרצל
חיילים פוקדים קבר בבית העלמין הצבאי בהר הרצל | צילום: רויטרס

חיילים פוקדים קבר בבית העלמין הצבאי בהר הרצל
חיילים פוקדים קבר בבית העלמין הצבאי בהר הרצל | צילום: רויטרס

חיילים פוקדים קבר בבית העלמין הצבאי בהר הרצל
חיילים פוקדים קבר בבית העלמין הצבאי בהר הרצל | צילום: רויטרס

מיד לאחר הצפירה, חלף מעל ההיכל מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר. במקביל, התקיים בעוספיה טקס לזכר החללים הדרוזים. לאחר מכן, החל האירוע לזכר החללים הבדואים. בנוסף, התקיים גם אירוע להתייחדות עם נופלי חיל האוויר במעמד מפקד החיל, בהר הטייסים בירושלים.

בשעה 13:00 ייערך בהר הרצל טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של חללי פעולות האיבה. הטקס יערך במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, יושב ראש הכנסת ונשיאת בית המשפט העליון ובהשתתפות מצומצמת של המשפחות השכולות. בשעה 17:00 יתקיים אירוע "צועדים וזוכרים" לזכר נופלי פעולות האיבה.

חייל מניח זר באתר יד לשריון בלטרון
חייל מניח זר באתר יד לשריון בלטרון | צילום: רויטרס

אזרחים עומדים בצפירה בירושלים במהלך יום הזיכרון
אזרחים עומדים בצפירה בירושלים במהלך יום הזיכרון | צילום: רויטרס

אזרחים עומדים בצפירה בירושלים במהלך יום הזיכרון
אזרחים עומדים בצפירה בירושלים במהלך יום הזיכרון | צילום: רויטרס

עמידה בצפירה ב''גבעת תום ותומר'', אתר הנצחה לזכר נספי אסון המסוקים
עמידה בצפירה ב''גבעת תום ותומר'', אתר הנצחה לזכר נספי אסון המסוקים | צילום: רויטרס

חיילים עומדים בצפירה באתר יד לשריון בלטרון
חיילים עומדים בצפירה באתר יד לשריון בלטרון | צילום: רויטרס

אזרחים עומדים בצפירה באתר יד לשריון בלטרון
אזרחים עומדים בצפירה באתר יד לשריון בלטרון | צילום: רויטרס

אזרחים עומדים בצפירה בטיילת בתל אביב
אזרחים עומדים בצפירה בטיילת בתל אביב | צילום: רויטרס