הפגנה מחוץ לטקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני בתל אביב

זו השנה ה-14 שמתקיים הטקס האלטרנטיבי, שמעורר סערה ציבורית בשנים האחרונות. פעילי ימין הגיעו להפגין נגד האירוע, חלקם צעקו ואף קיללו את המשתתפים. שני מפגינים נעצרו

זמן צפייה: 03:59

טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני נערך היום (שלישי) בפארק הירקון בתל אביב, בצל חילוקי הדעות בין המשפחות השכולות. הטקס, שנערך זה 14 שנים, ממשיך לעורר סביבו סערה ציבורית, ולמרות העתירה נגדו, בג"ץ קבע שאי אפשר למנוע הטקס. לאירוע הגיעו מפגינים, ביניהם חבר איחוד מפלגות הימין, איתמר בן גביר. מפגיני ימין קיללו וצעקו לעבר המשתתפים בטקס. שני משתתפים נעצרו בגין הפרת הסדר הציבורי וזריקת חפצים לעבר משתתפים נוספים ובחרו שלא להישמע להוראות השוטרים.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190507-2047' autoplay='0' credit='' desc='קללות קשות של פעילי ימין לעבר משתתפים בטקס הזיכרון האלטרנטיבי' kid='1_xkbia1zh' duration='44'']

"אם אני, שאיבדתי את אבא שלי שהיה קצין בסיירת מטכ"ל וגדלתי לתוך השכול, ואנשים פלסטינים, חברים שלי, שאיבדו את יקיריהם בסכסוך הזה, יכולים לעבוד יחד ולהתגבר על אינסוף מכשולים - אני חושב שזאת זכותנו לחוות את יום הזיכרון איך שאנו רוצים", סיפר לחדשות 13 אורי בלבן, חבר פורום המשפחות השכולות.

בווידאו: דיון בנושא הטקס האלטרנטיבי מתוף "שש" אמנון לוי

[brightcove_iframe video_id='programs-6-with-amnon-levi-articles-20190507-1828' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_arftnikm' duration='591'']

מפגינים נגד טקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני

עצם קיומו של הטקס, מעורר בחברה הישראלית מחלוקת גדולה בשנים האחרונות, וביטוי לכך אפשר למצוא ברשתות החברתיות. אחת מההתבטאויות הקשות הייתה של בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו, שצייץ בטוויטר: "הקטע הוא שאתם, השמאלנים, משתמשים בתור תירוץ במיעוט זעיר של משפחות שכולות חולות רוח שמעוניינות ב'טקס' הזה ומתעלמים מרוב מוחלט של המשפחות השכולות שרואות בכך ביזוי זכרון יקיריהם".

"יום הזיכרון זה קונצנזוס לאומי, הוסיף ולדימיר לוברסקי, אביו של רונן שנפל, "להפוך אותו למשחק ברגשות של אנשים על מנת להשיג איזשהם רווחים פוליטיים זו פשוט שערוריה. להביא לפה משפחות מחבלים זה לתקוע אצבע בעין לכל אלה שבאמת כואבים ורוצים להתאחד עם הנופלים שלנו".

להקה של יהודיות ופלסטינאיות שרות שיר על הבמה בטקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני
להקה של יהודיות ופלסטינאיות שרות שיר על הבמה בטקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני | צילום: חדשות 13

"בית המשפט מאוד כעס על המדינה שניסתה לעשות שימוש בטיעון ביטחוני שאינו קיים כדי למנוע את הכניסה של אותן משפחות פלסטיניות", הסבירה עו"ד גבי לסגי שייצגה את העותרים לבג"ץ.

השופט יצחק עמית אמר כי "כאן מונחת הליבה של חופש הביטוי, של האוטונומיה האישית, זו המעניקה לכל אדם את האפשרות לכתוב ולעצב את סיפור חייו על פי דרכו שלו. אל לשר הבטחון להתערב בדרך בה משפחה מבקשת לבטא את השכול הפרטי שלה". דבריו הנוקבים שוב עוררו בשיח הציבורי את השאלה באשר למידת התערבותו של בית המשפט העליון במדיניות הממשלה.

הפגנה שנערכה מול אירוע ''יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני'' בשנת 2017
הפגנה שנערכה מול אירוע ''יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני'' בשנת 2017 | צילום: קובי ריכטר/TPS

כזכור, אתמול אישר בג"ץ את עתירתם של תנועת "לוחמים לשלום" ופורום המשפחות השכולות וקבע כי מאה פלסטינים ממשפחות שכולות יוכלו להיכנס לשטח ישראל לצורך טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני. בכך הפך את החלטת ראש הממשלה נתניהו, היועץ המשפטי לממשלה ומפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון.

כמו כן, מסר בית המשפט את עמדתו בנושא, והעביר ביקורת חריפה על התנהלותו של נתניהו כשר הביטחון. "המשיבים טענו כי על רקע המצב הבטחוני הוחלט להדק את הסגר על יהודה ושומרון, ולצמצם למינימום ההכרחי את האישורים למתן היתרים חריגים. ברם, כשנתבקשו לפרט עד כמה צומצמה רשימת החריגים, התברר כי אין מדובר בצמצום של ממש, בלשון המעטה", נכתב. "גם במהלך הסגר מוחרגים, כדוגמה בלבד, פועלים פלסטינים בהתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון ועובדי מוסדות סיעוד. על רקע רשימה זו, שכוללת אלפי בני אדם, אנו מתקשים לקבל את הטענה כי הסגר מונע מלכלול ברשימה זו עוד כמאה פלסטינים המבקשים להשתתף בטקס המשותף".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

ראש הממשלה נתניהו התייחס להכרעה: "ההחלטה של בג"ץ שגויה ומאכזבת. אין מקום לטקס זיכרון שמשווה בין דם בנינו לדמם של מחבלים. על כן סרבתי לאפשר את כניסתם של משתתפי הטקס ואני סבור שלא היה מקום להתערבותו של בג"ץ בהחלטתי זו".

מארגני הטקס הגיבו על החלטת בג"ץ ומסרו כי "פעם נוספת הוכיח בג"ץ כי גם כוחו של שר הביטחון וראש הממשלה אינו בלתי מוגבל, וכי המחשבה שלמנוע ממשפחות פלסטיניות, חלקן הגדול שכולות, מלהגיע לקחת חלק בטקס זיכרון שמסריו הם פיוס, שלום ותקווה - היא בחזקת אבסורד. במציאות מתוקנת כלל לא היינו נדרשים לבג״ץ הזה ובמציאות מתוקנת לא היינו מקיימים טקס כזה בשבוע שבו מעגל השכול בשני הצדדים התרחב. אנו קוראים לציבור לבוא לטקס ולהצטרף לאמירתו המרכזית והחשובה שאנו גאים להוביל כבר 14 שנים ברצף: לא לייאוש, כן לתקווה".