פוליקר באושוויץ: "משמעות השירים כששומעים אותם פה, היא אחרת"

מצעד החיים יתחיל בעוד זמן קצר בפולין בפעם ה-30. השנה, בין השאר, יתקיים האירוע המרכזי של יום השואה בסימן יהדות יוון. "הסיפור שלך יוצר שינוי אצל בני נוער במדינת ישראל"

זמן צפייה: 03:24

היום (חמישי) יתקיים בפולין מצעד החיים ה-31. בין המוזמנים, הזמר יהודה פוליקר, ומשלחת יוונית שבראשה עומד הפטריארך ברתולומאיוס פטריארך קונסטנטינופול, רומא החדשה והפטריארך האקומני, מנהיגם של עשרות מיליוני נוצרים אורתודוקסיים ברחבי העולם.

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-Europe-20190502-1336' autoplay='0' credit='' desc='יהודה פוליקר ואיש דת יווני בכיר' kid='1_497i0r9r' duration='']

"כששומעים את השירה שלך ואת מה שזה מייצג זה עושה שינוי", אמר ד"ר שמואל רוזנמן, יו"ר מצעד החיים, לפוליקר, "השנה החלטנו ללכת על הנושא של יוון אחרי שמעולם לא נגענו בו, ואתה נתת לנו את הדחיפה לכך. אני חושב שהמופע שלך, והסיפור שלך, יוצרים שינוי אצל בני נוער במדינת ישראל, וזה מדהים. המסרים שלך הם מדהימים". "המשמעות של המילים כששומעים את השירים פה, היא אחרת לגמרי", הוסיף פוליקר בתגובה.

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-20190502-1229' autoplay='0' credit='' desc='שחקני צ′לסי במצעד החיים' kid='1_t3p3r0fo' duration='']

כמו כן, דיבר פוליקר ביוונית עם הפטריארך ברתולומאיוס. "סיפרתי לו שאני בן ליעקב ושרה פוליקר, ושאמא שלי ברחה להרים, אבא שלי נלחם באלבניה ולא הספיק לברוח", סיפר פוליקר על שיחתם, "הוא חזר מאלבניה לסלוניקי, ושם לקחו את כל המשפחה, את אשתו והילד, למחנות. סיפרתי לו שקיבלתי מממשלת יוון את התואר הכי גבוה שהממשלה והנשיא מעניקים למישהו על האדרת תרבות יוון מעבר לים".

יהודה פוליקר במצעד החיים
יהודה פוליקר במצעד החיים | צילום: החדשות 13

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה החלו הבוקר עם צפירת דומיה בת שתי דקות. מייד לאחר הצפירה התקיים טקס הנחת זרי פרחים באנדרטה למרד גטו ורשה ביד ושם, שם הניחו בזה אחר זה זרים נשיא המדינה, ראש הממשלה, יושב ראש הכנסת, נשיאת בית המשפט העליון, נציגים של ארגוני ניצולים ולוחמים ומשלחות מרחבי הארץ ומחו"ל.

אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון נואמת בטקס הקראת שמות הנספים במשכן הכנסת
אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון נואמת בטקס הקראת שמות הנספים במשכן הכנסת | צילום: החדשות 13

בזה אחר זה עלו חברי הכנסת ובכירי השלטון והקריאו את שמות בני משפחתם שנספו: נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ראש עיריית ירושלים משה ליאון וחברי הכנסת משה כחלון, חיים כץ, אורי אריאל, מירי רגב, אבי גבאי, רפי פרץ, תמר זנדברג, עמיר פרץ, צבי האוזר, עומר ינקלביץ ויועז הנדל. את רשימת המקריאים נעל יו"ר יד ושם, אבנר שליט.

הנשיא ראובן ריבלין פתח את דבריו בהקראת שמות בני משפחתה של אשתו נחמה, שנספו בשואה. לאחר מכן הוסיף: "מדי שנה אנו עומדים ביום השואה ומקריאים את שמות הנספים. יש שמות רבים שלא נדע אף פעם, למרות המאמצים בלתי פוסקים לאתרם. בני דודה של אשתי, תינוקות ועוללים נשארו ללא שם. אין אדם בעולם שיודע את שמם. הם היו כאן ואינם. יהי זכרם ברוך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בטקס הקראת שמות הנספים במשכן הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בטקס הקראת שמות הנספים במשכן הכנסת | צילום: החדשות 13

אחרי הנשיא ריבלין עלה לשאת דברים ראש הממשלה נתניהו. "חמי האהוב שמואל בן ארצי זכרונו לברכה ניצל, כי אהבתו לארץ ישראל גברה על אהבתו למשפחתו", אמר. "אביו רדף אחריו עד תחנת הרכבת בוורשה לפני שעלה לארץ וניסה לשדל אותו להישאר, אבל שמואל עלה על הרכבת".

יו"ר כחול לבן בני גנץ הדליק נר בטקס הקראת שמות הנספים, מלווה בילדיו. שני הוריו היו ניצולי שואה שאיבדו חלק ממשפחותיהם בהשמדת יהודי אירופה. הם הכירו באוניית המעפילים "גבורה", זכו לראותו כאלוף בצה"ל, אך מתו לפני שהתמנה לתפקיד הרמטכ"ל.