האם שחשודה ברצח בנה התינוק השאירה מכתב: "סליחה, אני בדיכאון"

שעות אחרי שצעירה בת 28 ובנה התינוק, בן 10 חודשים, נמצאו ללא רוח חיים בדירה בחיפה, נמצא מכתב שהותירה אחריה האם ובו היא כתבה כי הייתה שרויה בדיכאון: "לוקחת על עצמי את האחריות". הסימנים ודרכי ההתמודדות עם דיכאון אחרי לידה

הזירה בחיפה
הזירה בחיפה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

שעות אחרי שצעירה בת 28 ותינוק כבן עשרה חודשים נמצאו ללא רוח חיים הבוקר (חמישי) בבית בחיפה - נמצא מכתב שהותירה אחריה האם, שלפי החשד רצחה את תינוקה ושמה קץ לחייה: "סליחה, אני בדיכאון. לוקחת על עצמי את האחריות".  פראמדיק מד"א חנן זוהר סיפר: "כשהגענו למקום חברנו לכוחות המשטרה ונכנסנו לדירה. ראינו את האישה ואת הפעוט כשהם מחוסרי הכרה ולאחר בדיקות רפואיות לא נותר לנו אלא לקבוע את מותם".

הזירה בחיפה
הזירה בחיפה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

לפי משרד הבריאות, "רוב הנשים חוות דכדוך בימים הראשונים שלאחר הלידה. רגע אחד הן שמחות, ורגע אחר הן בוכות ללא סיבה ברורה. הרקע לכך הוא, כפי הנראה, השינויים ההורמונליים המתרחשים בגוף האישה בעקבות הלידה. הדכדוך יכול להימשך החל מכמה שעות ועד כשבועיים. לרוב הוא חולף מעצמו ואינו מחייב טיפול מיוחד, אך חשוב להעלות המודעות למצב, לתת לו מענה רגשי ומתן תמיכה".

סימנים אופייניים לדכדוך:
שינויים קיצוניים במצב הרוח
בכי פתאומי ללא סיבה נראית לעין
אי-שקט
חוסר ריכוז
דאגנות יתר
כעס
קשיי שינה גם כאשר התינוק ישן או עייפות נמשכת

כמו כן, לפי משרד הבריאות, "יש נשים שתופעות הדכדוך אצלן אינן חולפות ואף מחריפות או מופיעות בתקופה מאוחרת יותר. מצב זה נקרא דיכאון בהיריון ודיכאון לאחר לידה. "דיכאון בהיריון ודיכאון לאחר לידה מופיעים אצל כ 10% מהיולדות. דיכאון לאחר לידה יכול להופיע עד שנה לאחר הלידה, אך בדרך כלל הוא מופיע במהלך החודשיים הראשונים אחרי הלידה. דיכאון לאחר לידה נמשך תקופה ארוכה ועוצמתו חזקה יותר מרגשות הדכדוך הראשונים. לכן הטיפול בו מחייב קבלת עזרה מקצועית. דיכאון לאחר לידה יכול להופיע אצל כל יולדת בלי קשר לגיל, למוצא או למצב כלכלי. הדיכאון יכול להופיע לראשונה גם בלידה שנייה או שלישית, וגם כאשר אין מצב מצוקה מיוחד והיולדת לא סבלה מעולם מהפרעה נפשית כלשהי. אין זה נדיר לגלות שגם נשים, שבדרך כלל מתמודדות בהצלחה עם עומס הדרישות בחיי היום-יום, מתקשות פתאום להתמודד עם הופעת תינוק בחייהן.

הזירה בחיפה, אמבולנס בחיפה
הזירה בחיפה | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

הסימנים האופייניים של דיכאון לאחר לידה:
הסימנים יכולים להופיע בעוצמה גבוהה, בינונית או קלה והם כוללים את התופעות האלה:
מצב רוח ירוד או עצבות במשך רוב שעות היום
אובדן עניין או הנאה מדברים שבעבר היו מהנים
חוסר תיאבון או אכילת יתר כמעט כל יום
קושי להירדם, נדודי שינה או שינה מוגזמת כמעט כל יום
תחושת אי-שקט ומתח או להיפך - אִטיות יתר כמעט כל יום
עייפות יתר או חוסר מרץ (מעבר לצפוי עקב הטיפול בתינוק) כמעט כל יום
תחושת הערכה עצמית נמוכה או רגשות אשם
קושי בריכוז או בקבלת החלטות, אפילו פשוטות
מחשבות חוזרות על מוות או על פגיעה עצמית
תחושה של ”אין מוצא“ והיעדר תקווה
בכי ללא הפסקה
עצבנות, כעס וזעם
חוסר עניין ביחסי מין

סימנים נוספים לדיכאון אחרי לידה יכולים להיות:
תחושת ריחוק מהתינוק
חרדת יתר לשלום התינוק ללא סיבה מספקת
מחשבות שליליות כלפי התינוק עד כדי מחשבות לפגוע בתינוק

"לדיכאון לאחר לידה יכולות להיות השלכות חמורות על האם, על התינוק ועל המשפחה. חשוב להכיר את הסימנים כדי לזרז מתן תמיכה, לפנות לעזרה ולקבל טיפול. דיכאון הוא מחלה הניתנת לטיפול הן תמיכתי (שיחות מקצועיות) והן תרופתי לפי הצורך. רוב רובן של הנשים מצליחות לחזור לתפקוד מלא לאחר קבלת עזרה מתאימה. ללא טיפול המחלה עלולה להחמיר. אם הסימנים אינם נעלמים כעבור שבועיים או אם את סובלת מכמה סימנים המופיעים ברשימה, אל תהססי לפנות לאחות המטפלת".

למידע נוסף על דיכאון אחרי לידה - לחצו כאן

עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד, מסרה: "רצח ילדים ע"י הוריהם הוא תופעה שהדעת מתקשה לקבל, בעיקר בגלל האופן שבו אנחנו תופסים את הקשר בין הורה לילד כקשר מגן ואת הבית כמקום מוגן. ויחד עם זאת מדובר בתופעה שההיקף שלה משמעותי. המקרה הזה, מצטרף, עפ"י החשד, לרצח 2 ילדים שאירע רק השבוע. בין השנים 2021-2012 נרצחו 37 ילדים ע"י בן משפחה".

עוד היא הוסיפה: "גם אם לא תמיד ניתן למנוע לחלוטין את התופעה הנוראה הזו, ניתן בהחלט לצמצם אותה ולהציל חיים באמצעות זיהוי אותות מצוקה וקיום תקשורת בין גורמים שונים שיש להם קשר עם הילד והוריו. לא מעט פעמים התברר בדיעבד שלו היה גורם אחד שהיה מקבל את תצריפי הפאזל השונים מכל אחד מהגופים שמכירים את הילד והוריו: גורמי חינוך, בריאות, רווחה ומשטרה- היה אפשר היה אולי להרכיב תמונה כוללת שהיתה עשויה להדליק נורה אדומה מבעוד מועד".

"למרבה הטרגדיה", הוסיפה עו"ד וינדמן, "כמו במקרים נוספים שקשורים בפגיעה בילדים, גם בהקשר של מניעת רצח ילדים, יש כבר תוכניות שגובשו ע"י הגורמים המקצועיים במשרדי הממשלה, לרבות הצעת חוק קריטית שמסדירה העברת מידע בין רשויות. אולם הן מעלות אבק ומעולם לא יושמו. אוזלת היד הזו עולה בחייהם של ילדים. אם הממשלה והכנסת לא יתחילו לטפל בבעיות הכי אקוטיות של האוכלוסיות הכי פגיעות ובראשם ילדים בסיכון, טרגדיה תמשיך לרדוף טרגדיה".