בהיעדר תקצוב המדינה: רבנים בכירים יגייסו תרומות בארה"ב לישיבות

אחרי כחודשיים ללא תקצוב מהמדינה עקב צו הביניים של בג"ץ מ-1 באפריל, משלחת של רבנים בכירים תצא בימים הקרובים לסבב פגישות עם תורמים בארה"ב, במאמץ להקמת קרן סיוע שתשמש כמקור תקציבי לישיבות

תלמידי ישיבה בירושלים
תלמידי ישיבה בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אחרי כחודשיים ללא תקצוב מהמדינה: משלחת של רבנים בכירים תצא בימים הקרובים לסבב פגישות עם תורמים שונים בארצות הברית, במאמץ להקמה של קרן סיוע שתשמש כמקור תקציבי לישיבות במקום המדינה. כך פורסם היום (רביעי).

המדינה הפסיקה לתקצב את הישיבות מ-1 באפריל, עבור תלמידים שנדרשו להתגייס אך לא עשו זאת, עקב צו ביניים שהוציא בג"ץ לאחר פקיעת תוקף הדד-ליין של המדינה להגשת תשובתה בנושא חוק הגיוס.

בתשובתה של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, נכתב: "בהיעדרה של מסגרת נורמטיבית להימנעות מגיוסם של תלמידי הישיבות, החל מ-1 באפריל אין בסיס לפטור גורף לתלמידים אלו - ועל רשויות הגיוס יהיה לקבל החלטות פרטניות בעניינם של תלמידי הישיבות ובוגרי מוסדות החינוך החרדיים ולפעול בעניין גיוסם, על-פי דין".

רה"מ בנימין נתניהו והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
רה"מ בנימין נתניהו והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: רויטרס / יונתן זינדל, פלאש 90

"בהיעדר בסיס נורמטיבי, החל מ-1 באפריל לא תקום עוד סמכות להעברת כספי תמיכות למוסדות תורניים, בגין תלמידים המיועדים לשירות ביטחון הלומדים במוסדות אלו", כתבה היועמ"שית, אך חזרה והדגישה כי יש לאפשר "תקופת היערכות" בטרם הפסקת העברת הכספים לישיבות.

לאחר הפסקת התקצוב, בהרב-מיארה פרסמה הודעה בה הבהירה כי משרד החינוך ושרי הממשלה לא רשאים לפצות את הציבור החרדי בשל הקפאת התקציבים לישיבות. במכתב ששלח המשנה ליועמש"ית, גיל לימון, נכתב כי על המשרד אסור לעשות זאת, לא באמצעות הגדלת "ערך הנקודה" לאברכים שנותרו זכאים, לא בהגדלת תקציבים חלופיים - ולא באפיקי מימון אחרים.

לשיטתה של היעמש"ית, כל דרכי הפיצוי האלו יהוו הפרה של החלטת בג"ץ. "משרד החינוך יימנע מכל מכל צעד שיש בו משום עקיפת צו הביניים", כתבה בהודעתה. כמו כן, היועמ"שית דרשה ממערכת הביטחון לנקוט בפועל בצעדים לגיוס בני הישיבות החייבים בכך.