וולקאם טו יזראל: "שלחו חללית לירח, ואין שירות נורמלי בבנק?"

טאליס הגיע מאוסטרליה וחטף שוק במשרד הרישוי, לינוי עוברת גיהנום בניסיון לשנות כתובת. ומה קורה כשמדינה מכריזה מלחמה על הבירוקרטיה? בעקבות הזמן האבוד, פרק 1

זמן צפייה: 14:38

הבירוקרטיה בישראל היא מקור לכעס עבור רובנו, ואין איש שלא נתקל בה בחיי היומיום שלו. זאת, עבור תושבים מקומיים שמכירים את השפה ואת התנהלות משרדי הממשלה, הדואר, הבנקים וחברות נוספות. כשאתה עולה חדש, סיפור הבירוקרטיה עלול להיות מייגע הרבה יותר. טאליס קלארק, בחור אוסטרלי שעשה עלייה לאחר שהתאהב בישראלית בשם דניאל חיון, רק רצה להוציא רישיון נהיגה, כזה שהוא החזיק במשך שנים במולדתו.

"משרד הרישוי זה המקום הכי גרוע בעולם", הוא מספר לחדשות 13. "חיכיתי שם שעתיים, עם מאה אנשים בחדר קטן. כולם כועסים. כל חמש דקות מישהו מתחיל לצעוק על משהו, ואז זה נרגע לכמה רגעים. כשהגעתי לפקידה, היא לא דיברה אנגלית כלל". לאחר שקיבל סיוע מאדם אחר, נאמר לקלארק שעליו להביא אישור הגעה ויציאה מישראל וטופס ירוק". "אנחנו שולחים חללית לירח, אבל לא יכולים לתת שירות בבנק, או לשלוח ללקוח כרטיס אשראי", מוסיף קלארק.

לינוי בר גפן, נפגעה מהבירוקרטיה הישראלית
לינוי בר גפן, נפגעה מהבירוקרטיה הישראלית | צילום: החדשות 13

זו אינה הדוגמה היחידה לקשיים שמעמיסה הבירוקרטיה. כך למשל, כשאדם רוצה לעלות לישראל, עליו לפנות למשרד הקליטה, לשלוח מסכמים מזהים ולהוכיח זיקה ליהדות. כדי לקבל תעודת זהות ודרכון, צריך להביא תעודת עולה, דרכון זר, תעודת לידה מקורית או מתורגמת, תעודת נישואין וגירושים ולמלא שלושה טפסים. כמו כן, כדי לקבל את מענק העלייה יצטרך העולה למלא טפסים, ולהירשם בביטוח הלאומי ובקופת החולים.

כבר כמה שנים שלינוי בר גפן היא אחת המובילות של המלחמה הישראלית בבירוקרטיה. היא עושה זאת בתכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל, אבל אנחנו פוגשים אותה בבוקר יום ראשון ברמת גן, בעוד אחד מהניסיונות שלה לפתור את הבירוקרטיה הפרטית הבלתי נגמרת שלה. בסוף 2014, כשלינוי בר גפן הייתה בהיריון מתקדם, בן זוגה בן עבר אירוע מוחי קשה במסגרת הליך רפואי נפוץ ונותר פגוע ראש ונכה. "בפעם הראשונה שהגעתי לרשות האוכלוסין זה היה בתל אביב. נאמר לי שם: 'הצו שבידייך לא עדכני'. הלכתי, הבאתי צו עדכני. לאחר מכן, אמרו שיש עוד שני אפוטרופוסים נוספים. 'את צריכה להביא אותם לכאן'. התחרפנתי, השתוללתי צעקתי. יש את הרגעים שזה כבר בלתי נסבל", היא מספרת.

מספר השעות שישראלי מבזבז בשנה על בירוקרטיה
מספר השעות שישראלי מבזבז בשנה על בירוקרטיה | צילום: החדשות 13

מסקר הבירוקרטיה של חדשות 13, שנערך באמצעות חברת SQ למחקר יישומי, עולה כי 80% מהישראלים חושבים שיש בירוקרטיה במידה רבה עד רבה מאוד במשרדי הממשלה והגופים הציבוריים. 65% ממשקי הבית בישראל נתקלו בשנה האחרונה בבירוקרטיה בתדירות בינונית עד גבוהה. הישראלים מעריכים כי הם מבזבזים בממוצע 40 שעות בשנה על בירוקרטיה וחוסר יעילות. הזמן האבוד הזה עולה לכל ישראלי בממוצע 2,300 שקלים בשנה, ולמשק כולו יותר מ-9 מיליארד שקלים בשנה.

אולם, נראה שהבירוקרטיה אינה בהכרח גזירת גורל. כך למשל, באסטוניה, הממשלה הכניסה לשימוש מתחילת שנות ה-2000 את המערכת הטכנולוגית "אקס-ראוד", המאפשרת לסנכרן מידע בין מאות גופים ממשלתיים ופרטיים שנותנים שירות לאזרחים. וזו לא הדוגמה היחידה. בעוד בישראל ילכו האזרחים בעוד כשבוע לקלפיות, ויעמדו בתורים כדי להכניס פתק, מקביליהם האסטונים עשו זאת לפני כמה חודשים בלחיצת כפתור, חלקם אפילו מחוף הים.