הליכוד נגד נציגו בקק"ל: "חבר לנציגי השמאל כדי לקבל תפקיד"

בצעד חריג, הליכוד העולמי עתר לפני כמה ימים לבית הדין של התנועה בדרישה להדיח את חברה, חיים מנחם, לאחר שלטענת העותרים "פעל בניגוד להחלטות הליכוד העולמי" כדי להתמנות לתפקיד יו"ר ועדת מפעלי פיתוח קרקע בקק"ל

 משרדי קרן קיימת לישראל
משרדי קרן קיימת לישראל | צילום: חדשות עשר

לפני כשבועיים נבחר חיים מנחם, נציג הליכוד העולמי בדירקטוריון קק"ל, לתפקיד יו"ר ועדת מפעלי פיתוח קרקע (מפ"ק), מהוועדות המשמעותיות ביותר בקק"ל, החולשת על תקציבים ועל פרויקטים רבים של פיתוח קרקע ברחבי הארץ. כפי שמתואר בעתירה, שהוגשה ע"י באי כוחו של הליכוד העולמי, בהסכם בין הליכוד העולמי לבין הציונות הדתית, סוכם שיתמכו במועמדותו של נציג הציונות הדתית יהושע שרמן לתפקיד, אך בפועל בישיבת דירקטוריון קק"ל שהתקיימה ב-14 במאי, הועלתה מצד נציג "יש עתיד" הצעה למינויו של חיים מנחם לתפקיד, והוא הסכים לה ותמך בה.

כך נכתב בעתירה: "נציג הליכוד העולמי בדירקטוריון קק"ל, חבר לנציגי המרכז-שמאל ורקם עמם תכנית למינויו שלו לתפקיד… בניגוד גמור להחלטות הליכוד העולמי והנחיותיו… תוך שהוא גורם להפרה בוטה של הסכם בין הליכוד העולמי לתנועת הציונות הדתית".

עוד נטען בעתירה, כי ברקע הדברים, מפרסומים בתקשורת עולה כי מנחם פעל לכאורה ל"סגירת חשבונות" עם יו"ר הציונות הדתית שר האוצר סמוטריץ׳, "שלא נענה לדרישות של המשיב להעברת חקיקה שתיטיב עם חברות שמפעילות מעונות יום", כאשר "לפי הפרסומים המשיב (מנחם) ו/או רעייתו הם בעלים 100% בחברה המפעילה מעונות יום".

מטה הליכוד במצודת זאב בתל אביב
מטה הליכוד במצודת זאב בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לסיכום טוען הליכוד העולמי כי "מנחם פעל בניגוד להחלטות הליכוד העולמי ולהנחיותיו, תוך ניצול לרעה של תפקידו בקק"ל… הפרת ההסכם בין הליכוד העולמי לבין הציונות הדתית פגעה קשות בשמו של הליכוד העולמי, ולביזויו, במובן זה שהליכוד העולמי מצטייר כגוף לא רציני שאינו מכבד הסכמים, שאין בו דין ואין דיין, ואיש הישר בעיניו יעשה".

בשל כך דורשים בליכוד העולמי מבית הדין להורות על הפסקה לצמיתות של זכויות החבר של מנחם בליכוד העולמי, להצהיר כי הוא אינו מייצג עוד את הליכוד העולמי באיזשהו גוף/פורום, וכן להורות כי על הליכוד העולמי לפעול בכל אמצעי כדי להפסיק את כהונתו כנציג התנועה בכל גוף/פורום, אלא אם יודיע מיידית על סיום תפקידו כיו"ר ועדת מפ"ק בקק"ל.

מחיים מנחם נמסר בתגובה: "בחירתי ליור מפ"ק ביטאה את רצונם של חברי דירקטוריון קק"ל, לטובת החברה ופעילותה ואני מאמין בעז"ה שאהיה שליח נאמן למטרות קק"ל. הנסיונות בימים האחרונים להלך עלי אימים בסגנון עברייני, או הטענה המופרכת והמרושעת לגבי נושאים אחרים שאינם קשורים כלל לעבודת קק"ל, הינם שקריים ולא ישפיעו עלי ועל דרכי ותרומתי לקק"ל. מצער מאוד שאנשים שנדמים כערכיים מתנהגים בצורה שפלה כזו. היחיד שהתנהל בהצבעה זו בצורה שערורייתית ובניגוד להסכמים בליכוד העולמי, היה דני דנון, שפעל בניגוד להסכמים עליהם הוא חתום וניסה להוציא מתנועת הליכוד תפקיד השייך לה ורק לה".