עשרות אלפים במצעד הגאווה בירושלים: "הזכות לחגוג את מי שאנחנו"

בצל הפגנת הנגד של אנשי להב"ה, עשרות אלפי צועדים התכנסו בגן הפעמון, והצעדה יצאה לכיוון גן העצמאות. לפיד: "אין בישראל מאבק אחד על הדמוקרטיה ומאבק נפרד על זכויות להט"בים - זה אותו מאבק, נגד אותם אוייבים"

זמן צפייה: 03:37

עשרות אלפי הצועדים במצעד הגאווה בירושלים התכנסו היום (חמישי) בגן הפעמון, ובשעה 17:00 החלה הצעדה שתעבור דרך הרחובות דוד המלך, פלומר, קרן היסוד, קינג ג'ורג', הלל, מנשה בן אריאל וגן העצמאות. שעות לפני תחילת המצעד הודיעה המשטרה כי עיכבה לחקירה שלושה חשודים, שניים מהם מאזור ירושלים ואחד מרמלה, שפרסמו לכאורה דברי הסתה ואיומים נגד האירוע ברשתות החברתיות. אחד מהם כתב: "יאללה, עוד בנקי".- בהתייחסו לרצח במצעד הגאווה בירושלים ב-2015, שבו נדקרה למוות שירה בנקי, בת 15, על-ידי ישי שליסל.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע למקום והתקבל בקריאות "בושה". בהערכת מצב שהתקיימה אמש הוא אמר: "התפקיד של המשטרה הוא מעל הכל לאבטח ולשמור על הצועדים. במקביל, המשטרה חייבת לעשות הכל כדי לאפשר גם למפגינים נגד המצעד לממש את חופש הביטוי וחופש המחאה. אלו זכויות יסוד בדמוקרטיה וחייבים להגן עליהם. אסור להרחיק או לעכב אנשים רק בשל חזותם הדתית או בשל כוונתם להפגין נגד המצעד".

מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, כוננות שיא במשטרה מחשש לפגיעה בעשרות אלפי הצועדים שהשתתפו באירוע: יותר מ-2,000 שוטרים ולוחמי משמר הגבול, גלויים וסמויים, בסיוע כוחות תגבור, אבטחו את ציר הצעדה, את שטחי הכינוס ואת הרחובות הסמוכים לתוואי המצעד. מנגד, פעילי להב"ה ופעילי ימין קיצוני נוספים הגיעו למקום על מנת להפגין נגד קיום המצעד.

פעילי להבה מפגינים נגד מצעד הגאווה בירושלים
פעילי להבה מפגינים נגד מצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ברוך מרזל מפגין נגד מצעד הגאווה בירושלים
ברוך מרזל מפגין נגד מצעד הגאווה בירושלים | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

המפכ"ל קובי שבתאי נפגש במסלול הצעידה עם ראשי הבית הפתוח בירושלים. יונתן ולפר, יו"ר הבית הפתוח אמר: "אנחנו מעריכים את הניהול המקצועי האדיב של המשטרה, ורוצים להודות למפכ"ל באופן אישי על מבצע האבטחה של המצעד. אנחנו נרגשות מכל החברות והחברים שהגיעו השנה לצעוד איתנו מכל רחבי הארץ. ברור לנו שהשנה יותר מתמיד אנחנו צריכות להאבק יחד. ירושלים מלאה באור היום".

המפכ''ל קובי שבתאי במצעד הגאווה בירושלים
המפכ''ל קובי שבתאי במצעד הגאווה בירושלים

כמו כן, מד"א נערך לאבטח רפואית את אלפי משתתפי המצעד. לאורך כל המסלול נפרסו צוותי מד"א, הכוללים אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, אופנועי מד"א וחוליות רגליות של מגישי עזרה ראשונה. בארגון ההצלה פנו למשתתפי המצעד ומבקשים מהם להצטייד בכמות מספקת של מים ולהרבות בשתייה, להתמגן בקרם הגנה מהשמש ולהימנע מצריכת יתר של אלכוהול.

מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נשא דברים במצעד, ואמר: "בחוץ עומדים, כמו בכל שנה, הבריונים העלובים של להב"ה ותנועת כך, מפגינים נגדנו. רק שהשנה האנשים האלה הם כבר לא רק חבורה נלעגת של קיצונים חשוכים - הם חלק מהשלטון. בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, אבי מעוז, מנסים לדחוק את כולנו בחזרה לארון. לארון החשוך של הדיעות הקדומות שלהם".

"אין בישראל מאבק אחד על הדמוקרטיה ומאבק נפרד על זכויות להט"בים", הוסיף לפיד, "זה אותו מאבק. נגד אותם אוייבים. בשם אותם ערכים. מי שתוקף את הדמוקרטיה הישראלית תוקף את הלהט"בים, מי שתוקף את הלהט"בים תוקף את הדמוקרטיה".

יאיר לפיד במצעד הגאווה בירושלים
יאיר לפיד במצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מרב מיכאלי במצעד הגאווה בירושלים
מרב מיכאלי במצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
בני גנץ במצעד הגאווה בירושלים
בני גנץ במצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

את הבמה המרכזית במצעד הנחו השנה נריה קראוס וערן סויסה, והופיעו בה רן דנקר, עברי לידר, שחר טבוך, רוני דואני, אתי ביטון, ורינת בר. בנוסף, נאמו גם אפרת טילמה, אקטיביסטית טרנסג'נדרית, מראשונות הנשים הטרנסיות בישראל; מינדי לוי, שסיפורו של בנה התפרסם בעקבות לחץ כבד לגרש אותו מבית הספר בגבעת שמואל; ראובן אברג'יל, ממקימי תנועת "הפנתרים השחורים"; אילה פרוקצ'יה, שופטת בית המשפט העליון בדימוס והרב מייק מוסקוביץ, רב בית הכנסת "שמחת תורה" בניו יורק של הקהילה הלהט"בית.

אלון שחר, מנכ"ל "הבית הפתוח" בירושלים אמר: "היום ירושלים מתקשטת לא רק במגוון של צבעים ומגוון של א.נשים, אלא גם במגוון רחב ומרהיב של רגשות ותחושות - אנחנו בשמחה אדירה על הזכות לחגוג את מי שאנחנו, בכעס גדול על הצורך להמשיך ולהפגין עבור זכויותינו הבסיסיות ביותר, מייחלות שהמצעד יעבור בשלום, ומאמינות בכוחו להשפיע על עתידה של ירושלים. אחרי חודשים ארוכים של עבודת הפקה, היערכות ביטחונית, והתכווננות קהילתית - מגיע רגע השיא שלנו ונשמח מאוד שכל אחד וכל אחת יצטרפו אלינו. מוזמנים ומוזמנות לצעוד יחד איתנו בגאווה, למען סובלנות, למען אהבה, למען חופש, ולמען ירושלים טובה יותר".

מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

החל מ-14:00 נסגרו לתנועה הרחובות הבאים: קרן היסוד, פלומר, קינג ג'ורג', הלל ומנשה בן ישראל. כמו כן, ייסגרו לתנועה גם הרחובות המובילים אליהם, בהם אגרון, אלחנן, שלום עליכם, מאפו, אחד העם, עזה (מארלוזרוב עד כיכר פריז), שמואל הנגיד, אבידע, קק"ל, ההסתדרות, המלך דוד מצומת פלומר, דוד מרכוס, ז'בוטינסקי עד דוד המלך, יצחק קריב, דוד רמז, אמיל בוטה ואליהו שמע (תתאפשר יציאה ליצחק קריב). בין הצירים שיישארו פתוחים: דרך חברון, חטיבת ירושלים, מנהרת צה"ל, חיים בר לב (בשני הכיוונים).

פעילי להבה מפגינים נגד מצעד הגאווה
פעילי להבה מפגינים נגד מצעד הגאווה | צילום: חדשות 13
פעילי להבה מפגינים נגד מצעד הגאווה בירושלים
פעילי להבה מפגינים נגד מצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במשטרה נערכו גם להפגנה נגד קיום המצעד, ואמרו כי "ציר ההגעה למתחם המחאה יהיה דרך מרכז מורשת בגין, שהוגדרה 'נקודת כינוס' למשתתפי המחאה. הגעה לשטח הכינוס תעשה מכיוון דרך חברון לכיוון גשר הסינמטק. משם יצאו המשתתפים דרך רחוב נבון לכיוון גן בלומפילד דרך רחוב יעקב שטיינדרהט. ההגעה למתחם המחאה תתאפשר רק בציר שפורט. המשטרה תפעל בנחישות כנגד כל גורם שינסה להפר את הסדר ומהלכו התקין של המצעד".

ההודעה שנשלחה לתושבי ירושלים
ההודעה שנשלחה לתושבי ירושלים

על רקע שלל האיומים לקראת המצעד, קיבלו אתמול תושבים בירושלים הודעה ממספר השייך לעירייה שבה נכתב "ירושלים היא לא סדום. דתיים, חילונים, חרדים - כולם באים מחר למחאה נגד מצעד התועבה ב-15:45 ליד מרכז בגין". מעיריית ירושלים נמסר: "המסרונים לא נשלחו מטעם עיריית ירושלים. העירייה תבצע בהקדם פנייה רשמית למשרד התקשורת ולספק השירותים על מנת לחקור ולמגר תופעה זו".

בנוסף, לראשונה התקיימה מחאה של חברים בקהילת הלהט"ב נגד פורום קהלת במצעד הגאווה. המחאה תתקיים בגם מצעדי הגאווה בתל אביב, חיפה ובאר שבע תחת המסר "פורום קהלת לא יחזירו אותנו לארון".