מעשנים ביחד: המדריך המלא לקראת הלגליזציה של סמים קלים

המהפכה שתאפשר לצרוך קנביס באופן חוקי כבר בפתח, ובקרוב המעשנים לא יצטרכו לחשוש ממפגש עם המשטרה. בינתיים שאלות רבות עוד נותרו ללא מענה, ובהן - מה מזיק יותר לריכוז: אלכוהול או סמים?

זמן צפייה: 19:53

גידול הקנביס היה מזוהה עד כה עם ארגוני פשיעה, והכסף שנכנס ממכירתו והפצתו משמש בעיקר את הגורמים העבריניים בהפעלת עסקים בלתי חוקיים אחרים כגון סחר בסמים קשים, כלי נשק וזנות, ולכן הם מהווים יעד קבוע לגורמי אכיפת החוק. אולם, ייתכן כי המצב הזה שנמשך כבר עשרות שנים הולך להשתנות, כי ישראל בדרכה להפוך את הקנביס לחוקי. "למדנו שהקנביס לא בהכרח מסוכן יותר מחומרים אחרים שמותרים לשימוש", אמרה עו"ד עמית מררי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שחתמה על הדוח שהכשיר את המסלול בדרך ללגליזציה. כך שאם הכל יתנהל כשורה, בעוד מספר חודשים יהיה אפשר להיכנס לחנות השכונתית ולצאת ממנה עם שקית קנביס חוקית.

חברת "תיקון עולם", שהחלה כחברה קטנה ללא מטרות רווח שהפכה לתאגיד ענק ששווה מיליונים, מגלמת בתוכה את הגלגול שעברה תעשיית הקנביס בישראל. "במשך שנים מכרתי במדינת ישראל ומחוץ לה הרבה מאוד תרופות כימיות. הנזק שלהן לגוף הרבה יותר גרוע מסיפור הקנביס", אמר אבינועם ספיר, המנ"כל הנוכחי של החברה כיום, והמנהל הכללי של חברת "טבע" לשעבר. "אני חושב שיש איזושהי הבנה במסגרת העולם הרפואי, ואחרי זה בקרב הציבור הרחב, שיש תועלת אמיתית ותרופתית בטיפול טבעי מסוג כזה", הוסיף. יחד עם זאת, שוק הקנביס טומן בחובו הרבה מאוד כסף, וללא ספק זה מה שעזר לסלול את הדרך ללגליזציה - ההשקעות האדירות שהושקעו לתוך התעשייה משכו אליה בעלי הון רב, ובהם בכירים ביטחוניים וראשי ממשלות לשעבר.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

גדעון סער: "אם נתניהו ירכיב ממשלה – אשב באופוזיציה"

מבצע החיסונים בישראל: במשרד הבריאות שוקלים לוותר על התעדוף

ישראל ובהוטן חתמו על כינון יחסים דיפלומטיים: "אבן דרך נוספת"

בתוך מפעל ''תיקון עולם''
בתוך מפעל ''תיקון עולם'' | צילום: חדשות 13

אך את המפהכה הביאו עוד קודם לכן בועז וכטל ושלומי סנדק, מייסדי מפלגת "עלה ירוק", שהצליחו ב-25 שנים האחרונות להעביר את המחאה מאזור הסטלנים לקדמת הבמה. "דמיינו שהלגליזציה תגיעה, מה שלא דמיינו שזה ייקח 25 שנה", אמר סנדק והוסיף: "זו לא רק הזכות להתמסטל. בשביל אנשים עם פרקינסון וכאבים, זה ממש משנה את איכות החיים". עוד הוסיף סנדק: "תן לי חמש דקות עם אדם מעל גיל 30 שמעשן קנביס באופן קבוע, ואני אמצא לך את הסיבה הרפואית או הנפשית מדוע הוא מעשן". "אנחנו בעצם תנועה לבריאות הציבור. הצלחנו להשפיע על הבריאות של האנשים והצמח הזה עושה עבודה נפלאה", הוסיף וכטל לדבריו של חברו.

בתוך כך, כתב חדשות 13 ניסה לבדוק מה מזיק יותר - אלכוהול או סמים? לצורך הניסוי שבו השתתפו שלושה נסיינים, אחד מהם עישן קנביס, השני שתה אלכוהול והשלישי לא צרך שום חומר. לאחר מכן, הנסיינים ניגשו לבצע מבחני קואורדינציה וקוגניציה. בשלב התוצאות, נראה כי אצל הנסיין שצרך אלכוהול, חלה ירידה משמעותית ביכולת השליטה הקוגניטיבית, החיונית לתפקוד היום-יומי. כמו כן, מהירות עיבוד המידע הייתה ירודה. מנגד, אצל הנסיין השני שצרך את הקנביס, חל שיפור במהירות העיבוד. אולם, יכולת הלמידה השמיעתית שלו נפגעה והוא ביצע הרבה יותר טעויות במבחנים מסוימים, ואפילו הוסיף מידע שלא קיים.

בסופו של דבר, השורה התחתונה של סיפור הלגליזציה היא שאת כל המהלך צריך להתבצע לאט ובזהירות. בין היתר, הוא צריך לכלול מסע הסברה לבני נוער, הקמת מרכזי גמילה למכורים ומציאת פתרונות טכנולוגיים לאיתור נהגים תחת השפעת סמים. לישראל צפויה עבודת תכנון מוקדת רבה, אולם ישנו קושי לתכנן קדימה, כאשר חוסר היציבות הפוליטי מאיים על כל המהלך - אם ישראל תלך שוב לבחירות, הלגליזציה עלולה להתמוסס והצעת החוק הממשלתית המובטחת תיקבר ברגע האחרון. רק שאין סיבה להתפלאות אחר כך שכל כך הרבה אנשים כאן מגלגלים ג'וינט מדי פעם כדי לברוח קצת מהמציאות.