יוכבד ליפשיץ: "עברתי תופת, היינו השעיר לעזאזל של השלטון"

יוכבד ליפשיץ, ששוחררה אמש משבי חמאס, נשאה הצהרה בבית החולים איכילוב. היא תקפה את הממשלה: "צה"ל לא היה ערוך למתקפה, היינו השעיר לעזאזל של השלטון. הופקרנו. לא חשבנו שנגיע למצב הזה". על רגעי החטיפה: "הם השתוללו, הכו אותי, השכיבו אותי על אופנוע וטסו איתי לכיוון עזה. הלכנו קילומטרים מתחת לאדמה, במנהרות"

זמן צפייה: 12:06

יוכבד ליפשיץ בת ה-85, אחת החטופות ששוחררו אתמול משבי החמאס, התאחדה הלילה (שלישי) עם בני משפחתה בבית החולים איכילוב שבתל אביב. היום היא מסרה הצהרה מבית החולים - ואמרה: "עברתי תופת, היינו השעיר לעזאזל של השלטון. הופקרנו". היא סיפרה עוד: "לא חשבנו שנגיע למצב הזה. הם השתוללו. הכו אותי, השכיבו אותי על אופנוע וטסו איתי לכיוון עזה; הביאו אותי למנהרות, הלכנו קילומטרים מתחת לאדמה". לדבריה, "המחבלים ריכזו כ-25 חטופים במקום אחד; על כל חמישה הוצב שומר. אכלנו ארוחה אחת ביום".

"המונים הסתערו על הבתים", שחזרה ליפשיץ את השבת השחורה ואת מתקפת הפתע. "המחבלים לא הבדילו בין קשישים או צעירים". היא הפנתה אצבע מאשימה כלפי צה"ל ואמרה: "לא היה ערוך למתקפה".

יוכבד המשיכה וסיפרה: "הם השתוללו אצלנו בקיבוץ. אותי חטפו, השכיבו אותי על אופנוע, וטסו איתי בשדות לכיוון עזה. הם פוצצו את הגדר האלקטרונית שבנו ב-2.5 מיליארד דולר שלא עזרה בכלום. המונים הסתערו על הבתים שלנו, הכו אנשים, חטפו חלק כמוני, לא היה להם הבדל אם יחטפו קשישים או צעירים".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2324101238' autoplay='0' credit='' desc='יוכבד ליפשיץ: "עברתי תופת"' poster='' kid='1_xl7gkypk' duration='1018']

עוד היא סיפרה: "כשהגענו לשם הם אמרו לנו שהם מוסלמים שמאמינים בקוראן ושהם לא יפגעו בנו, ויתייחסו אלינו כמו שמתייחסים אליהם בתוך ישראל". על התנאים בשבי, סיפרה יוכבד: "הגענו לאולם גדול, שם התרכזנו כ-25 חטופים, ולאחר כמה שעות הם הפרידו אותנו לקבוצות של חמישה. לכל קבוצת חטופים היה צמוד שומר וחובש, ונכח גם רופא במקום שדאג לספק עד כמה שאפשר תרופות והגיע לבדוק את מצבם כל כמה ימים. שכבנו שם על מזרנים. הם דאגו להיבט הסניטרי כדי שלא נחלה. האכילו אותנו בפיתות, גבינה מותכת ומלפפון, וזו הייתה ארוחה ליום שלם".

ליפשיץ סיפרה כי התייחסו אליה בצורה טובה בשבי, ולחדשות 13 נודע כי גורמים במשרד רה"מ פנו לפני מסיבת העיתונאים לגורמים באיכילוב - וביקשו שבביה"ח לא יאמרו ש"טיפלו טוב" בחטופות; בלשכת נתניהו מדגישים שלא הועבר מסר כזה למשפחה עצמה, אלא רק לבית החולים

חמאס
החטופות ששוחררו: יוכבד ליפשיץ ונורית קופר מניר עוז

ליפשיץ שוחררה אמש עם נורית קופר, בת 79. על אף הדיווחים כי חמאס עתיד לשחרר חטופים בעלי אזרחות כפולה, לשתיהן אין אזרחות זרה, ובני זוגן - עמירם קופר בן ה-84 ועודד ליפשיץ בן ה-83 - עדיין בשבי בעזה. ערוץ הטלוויזיה המצרי DMC דיווח כי "שתי הנשים החטופות שהוחזקו ברצועת עזה, הגיעו למעבר רפיח לאחר ששוחררו וזאת כתוצאה מהמאמצים המצריים האינטנסיביים".

נכדה של יוכבד, דניאל ליפשיץ, פרסם בלילה תמונה של יוכבד עם משפחתה אחרי שהגיעה לבית החולים - וכתב: "לא להאמין שסבתא חזרה אלינו. גיבורה ענקית".

יוכבד ליפשיץ עם בעלה עודד, שעדיין נמצא בשבי חמאס
יוכבד ליפשיץ עם בעלה עודד, שעדיין נמצא בשבי חמאס

מדוברות משרד ראש הממשלה נמסר בשם הממונה על החטופים והנעדרים גל הירש: "הממונה על נושא החטופים והנעדרים מעדכן כי היום (ב׳) שוחררו נורית קופר (79) ויוכבד ליפשיץ (85) מידי ארגון הטרור חמאס. השתיים נחטפו במהלך המתקפה הרצחנית בשבת (07.10.23) מבתיהן בקיבוץ ניר עוז. עמירם בן ה-85 בעלה של קופר ועודד בן ה-83 בעלה של ליפשיץ, שנחטפו יחד איתן, עדיין מוחזקים בידי ארגון הטרור האכזרי יחד עם שאר החטופים, ואנו נמשיך לפעול בכל דרך להשבתם.

"צה״ל וכוחות הביטחון פעלו רבות בימים האחרונים בכל הערוצים כדי להביא לשחרורן ולהתגבר על הקשיים הרבים שחמאס הערימו. לאחר שעברו לידי כוחות צה״ל, הן עושות דרכן בשעה זו אל מרכז רפואי בישראל שנערך והוכן במיוחד לקליטתן. שם יחכו להן בני משפחתן. אנו מודים למצרים על הסיוע, ולצלב האדום על תפקידם החשוב כמצילי חיים. ממשלת ישראל, צה"ל וכלל מערכת הביטחון, ימשיכו לפעול עם מיטב היכולות ובכלל המאמצים על מנת לאתר את כלל הנעדרים ולהשיב את החטופים כולם הביתה".

יוכבד ליפשיץ בחזרתה ארצה מהשבי
יוכבד ליפשיץ בחזרתה ארצה מהשבי

לפחות 1,400 ישראלים נרצחו ונפלו בקרבות מאז שפתח חמאס במתקפת הפתע על ישראל, ונמסרה הודעה למשפחות של 222 חטופים. 5,431 פצועים פונו לבתי החולים מאז תחילת המלחמה, ומשרד הבריאות עדכן אתמול כי 302 פצועים עדיין מאושפזים בבתי החולים, בהם 43 במצב קשה, 172 במצב בינוני ו-87 במצב קל. משרד הבריאות בעזה עדכן על יותר מ-5,000 הרוגים, בהם יותר מ-2,000 ילדים ויותר מ-1,000 נשים, ובנוסף נמסר על כ-15 אלף פצועים.