הוקמה ועדת חקירה אזרחית: "באין ממשלה - האזרחים נקראים לדגל"

הגוף האזרחי צפוי לבחון את התנהלות הרשויות ב-7 באוקטובר, שבראשו יעמוד השופט בדימוס גדעון גינת. החברים בוועדה יהיו רפי בן שטרית, ששכל את בנו בקרב בנחל עוז ב-7 באוקטובר, ופרופ' אסא כשר. ברקע: צעדת "הגבורה וההפקרה" של משפחות שכולות בדרישה להקים ועדה ממלכתית

ועדת החקירה האזרחית לאסון 7 באוקטובר
חברי ועדת החקירה האזרחית | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אחרי שהקואליציה הפילה אתמול הצעת חוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי 7 באוקטובר: נפגעי המחדל הגדול בתולדות המדינה הקימו היום (חמישי) ועדת חקירה אזרחית שתבחן את התנהלות הרשויות באסון 7 באוקטובר והאירועים שקדמו לו. בראשות הוועדה יעמוד השופט בדימוס גדעון גינת, ויהיו חברים בה המפכ"ל לשעבר שלמה אהרונישקי; רפי בן שטרית, ראש עיריית בית שאן לשעבר ששכל את בנו סמ"ר שמעון אלרואי בן שטרית, בקרבות בבסיס נחל עוז ב-7 באוקטובר; תא"ל (במיל') יהודית גריסרו; אלוף במיל' איל בן ראובן; ופרופ׳ אסא כשר. בעוד מספר ימים הוועדה תחל את דיוניה. אזרחים שיש בידיהם מידע רלוונטי, מוזמנים לפנות לוועדה באמצעות האתר הרשמי או בוואטסאפ, במספר 054-5998806.

במסיבת העיתונאים נאמו, בין היתר: איל אשל, אביה של התצפיתנית סמל רוני אשל שנרצחה בנחל עוז; יונתן שמריז, ממייסדי תנועת "קומו", ואחיו של אלון שמריז שנהרג בשוגג מאש צה"ל בעת שניסה להימלט משבי החמאס; הילה אביר, נציגת ועד משפחות נרצחי המסיבות 7 באוקטובר, ואחות של לוטן אביר שנרצח בפסטיבל הנובה.

יו"ר הוועדה, השופט בדימוס גדעון גינת, אמר בפתח הדברים: "לפני תשעה חודשים מדינת ישראל עברה אירוע קשה שאזרחים רבים שילמו מחירים קשים. מן הראוי שהאירוע, מה שקדם לו, ומה צריכות להיות המסקנות מאותו אירוע, ייבחנו כדי להגיע למסקנות. אנחנו בתור ועדה ציבורית, עם אנשים שיש להם ניסיון בתחום הרלוונטי נקיים את הבדיקה ונשתדל להגיע למסקנות הראויות. נעשה כל מאמץ כדי לקבל את הנתונים העובדתיים, לדעת מה אירע, וכדי שנוכל להסיק את המסקנות מצד הגורמים בשטח ומצד גורמי המקצוע הרלוונטים כדי להביא עתיד טוב יותר למדינת ישראל. בכוונת הוועדה לחקור את הנסיבות אשר הובילו לאסון השבעה באוקטובר, את אירועי היום הנורא עצמו, ואת התנהלות כלל הגורמים מאז ועד היום".

נציג קיבוץ בארי בוועדת החקירה האזרחית לאסון 7 באוקטובר
נציג קיבוץ בארי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

נציג קיבוץ בארי, ד"ר אלון פאוקר, אמר: "באין ממשלה – האזרחים נקראים לדגל. החברה הישראלית, על כל שדרותיה, מגלה מאז הטבח יכולת מדהימה. ולכן – אם הממשלה לא רוצה לחקור? אנחנו נחקור. עד שלא תהיה לה ברירה לחקור ולתקן. או שתעשה זאת, או שתזוז – ואנחנו נעשה זאת במקומה".

איל אשל אמר בכאב על בתו רוני: "היא הייתה אמורה להיות בחופשת שחרור. במקום זה אני עומד כאן היום – ורוני לא פה ולא תשתחרר. לצד קולות הלחימה של הארץ הזו, יש שתיקה רועמת שמלווה אותנו כבר תשעה חודשים וחצי: הדרג הפיקודי שכשל שותק; הדרג הפוליטי שותק גם הוא – והנושא באחריות נאלם דום. כמו אין קשר בין סמכות לאחריות. הסערה מתחוללת אצלנו ואצל שאר המשפחות, אך לא מגיעה".

יונתן שמריז הוסיף: "לפני 9 חודשים ב-06:30 הסתיימו החיים שלנו. כל מה שהכרתי מת וחדל להיות. לפני 9 חודשים הקיבוץ שלי נכבש בידי 150 מחבלים. לקח לצה"ל 72 שעות לטהר את כפר עזה. לקח לו שבוע לזהות את הגופות. הייתי 22 שעות בממ"ד, מחכה למותי. כל הזמן הזה ניסיתי להריץ תסריטים בראש: האם אתחנן למחבלים שיהרגו אותי אבל לא יעשו כלום לאשתי ולילדה? או שפשוט אסתער עליהם עם סכיני מטבח? אולי אנסה לברוח מהחלון ויהיה מה שיהיה?".

"במשך השעות הרבות שבהן הופקרנו, 64 חברי הקיבוץ נרצחו במיטותיהם ו-19 נחטפו, בהם אחי הקטן אלון", אמר שמריז, "עברו 9 חודשים ואין אפילו רמז לכינון של ועדת חקירה ממלכתית. לכן, כמו בכל תחום אחר במדינה, אנחנו – האזרחים – ניקח את החקירה על עצמנו. אני מתבייש בהנהגה. נהפוך כל אבן כדי להגיע לשורש האמת".

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה | צילום: רויטרס

ברקע, צעדת "הגבורה וההפקרה" של משפחות שכולות בדרישה להקים ועדה ממלכתית תיכנס היום ליומה השני, וגם היום צפוייה לעבור במספר מוקדים שונים בעוטף עזה שספגו פגיעות קשות במתקפת חמאס על ישראל. הצעדה תחל ב-16:00 בקיבוץ בארי, ותגיע ב-17:30 למתחם מסיבת הנובה בו נרצחו 364 מבלים ב-7 באוקטובר. בשעה 19:00 יתקיימו במקביל עצרת בתל גמא ליד קיבוץ כיסופים וצעדה למען שחרור החטופים שתחל בכיכר ארגנט שבירושלים. הצעדה תעבור דרך כיכר פריז, ותסתיים בהפגנות מול מעון ראש הממשלה נתניהו בבירה.

תצפיתניות 7 באוקטובר קרובי הנרצחים מבסיס נחל עוז קוראים להקמת ועדת חקירה
קרובי הנרצחים מבסיס נחל עוז קוראים להקמת ועדת חקירה

במסיבת העיתונאים שנערכה במוצב נחל עוז בפתח הצעדה אתמול, רפי בן שטרית הקריא את כל שמות הנופלים והחטופים במוצב, בהם שמו של בנו, ואמר: "אני קורא לכולם, מימין ומשמאל, לפעול לוועדת חקירה ממלכתית. לא ניתן לאף אחד לטייח, לאף אחד למרוח. נילחם עד טיפת הדם האחרונה, כפי שנלחמו הגיבורים שלנו".

איל אשל הוסיף: "יש משפט שאומר 'תדע כל אם עבריה שהפקידה את גורל ילדיה בידי המפקדים הראויים לכך'. אך יש פה בצבא ההגנה לישראל מפקדים שנכשלו במשימתם, ועדיין ממשיכים לפקד. תסתכלו לי בעיניים - הדרג המדיני והדרג הצבאי - ותבטיחו לי שתחקרו את כל הכשלים שקדמו ל-7 באוקטובר ואת ההפקרה שהייתה באותו היום. לא ננוח עד שנקבל את כל התשובות מוועדת חקירה ממלכתית, מסודרת ובלתי תלויה".

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי | צילום: אריק מרמור, פלאש 90
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה | צילום: רויטרס

כאמור, הקואליציה הפילה אתמול הצעת חוק של סיעת המחנה הממלכתי להקמת ועדת חקירה ממלכתית למחדל 7 באוקטובר והאירועים שקדמו לו. "הקמת ועדת חקירה בעת הזאת לא רק שתסייע למדינת ישראל להפיק לקחים ותגן עליה בבתי הדין הבינלאומיים, אלא גם תחזק את האמון ותגדיל את השקיפות בין נבחרי הציבור והעם. מדובר בתהליך ארוך ומורכב שראוי להתחיל אותו בהקדם למען ניצחון אמיתי", נמסר מהמחנה הממלכתי לאחר שההצעה נפלה.

ח"כ אורית פרקש הכהן תקפה את התנהלות הקואליציה: "מי שלא יודע לקבל אחריות, ללמוד מטעויות ולהפיק לקחים, אינו ראוי להיות מנהיג. לציבור מגיעות תשובות. להורים השכולים, ללוחמים הגיבורים, למשפחות החטופים. קיים צורך ביטחוני דחוף ללמוד את הכשלים על מנת להיערך יותר טוב להמשך האתגרים מצד שונאינו, כדי שאסון כזה לא יישנה".

רה"מ בנימין נתניהו בכנסת
רה"מ בנימין נתניהו בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בדיון 40 חתימות שנערך אתמול בכנסת, רה"מ נתניהו התייחס לדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי 7 באוקטובר, ואמר: "אני רוצה עכשיו לנצח את חמאס, ויהיו לנו זמן לדברים אחרים בהמשך". על המגעים לעסקה, ראש הממשלה הוסיף: "ככל שנתמיד בלחץ על חמאס - הוא יוותר יותר ויותר. וזאת הדרך היחידה לשחרר את הבנים והבנות, החיים והחללים. המפתח הוא לחץ, לחץ ועוד לחץ - הלחץ צריך להיות מופנה לסינוואר ולא לראש ממשלת ישראל. לאופוזיציה: הדרך שלכם היא להפקיר את רוב החטופים ולסיים את המלחמה".

לאחר ראש הממשלה, עלה ראש האופוזיציה יאיר לפיד לדוכן, והשיב לדברי נתניהו: "אמרת שבמזרח התיכון מעריכים רק את החזק. אם זה נכון, למה במשמרת שלך פלש חמאס לתחומי מדינת ישראל, הרג 1,200 אזרחים ישראלים, ולא עלה בדעתו שיש מולו מישהו חזק שהוא צריך לחשוש ממנו".

בהמשך שאל לפיד את נתניהו האם בנאומו בקונגרס הוא יכריז שהוא מסכים לעסקת החטופים. "זה הדבר הנכון לעשות, זה מה שאתה צריך להגיד וזה מה שהעולם כולו מצפה שתגיד", אמר לפיד, "זה הדבר המוסרי לעשות, לעמוד שם ולהגיד לכולם - במשמרת שלי הם נפלו בשבי, אני לוקח אחריות, אני מחזיר אותם הביתה. אם זו לא התוכנית שלך ואתה שוב נוסע לשם לברבר מילים ריקות - אל תיסע, אל תבייש אותנו שוב".