תלמיד מצא אבן פרה-היסטורית של האדם הקדמון: "בת 300 אלף שנה"

לביא כהן, תלמיד בבית הספר "ניצני השרון" שבמועצה האזורית לב השרון, השתתף בחפירה לימודית בכפר יעבץ - ונתקל באבן עגולה: "הבאתי אותה לארכיאולוג, הוא ביקש שאשטוף אותה - והתגלה שהיא פרה-היסטורית". ד"ר אחיה כהן-תבור, מנהל התוכנית: "לממצא כזה לא ציפיתי"

האבן הפרה-היסטורית שנמצאה בחפירה

אבן יד, כלי השייך לאדם הקדמון המתוארך לפני כ-300 אלף שנים, נמצא בימים האחרונים בחפירה לימודית במושב כפר יעבץ, בחורבת כלודייא, על-ידי לביא כהן, תלמיד בבית הספר "ניצני השרון" שבמועצה האזורית לב השרון. הוא סיפר: "לקחתי את הפטישון, שרטטתי קווים על האדמה כדי לא לשבור דברים, לקחתי אדמה עם היעה - ומצאתי אבן עגולה. רציתי ללכת לסנן אותה, אבל ראיתי שזו אבן מסותתת, אז הבאתי אותה לארכיאולוג. הוא ביקש ממני לשטוף אותה - והתגלה שזו אבן פרה-היסטורית".

החפירה נערכה במסגרת תוכנית חינוכית ייחודית שפותחה במחלקה לחינוך במועצה האזורית בשיתוף עם צוות תוכנית קרב, ומתקיימת זו השנה הרביעית. לקראת סוף השנה מתקיימות חפירות בניהולו של הארכיאולוג ד"ר אחיה כהן-תבור מטעם אוניברסיטת אריאל, בהן משתתפים מאות תלמידי כיתות ד'-ה' מבתי הספר היסודיים של המועצה, בשילוב תלמידי חטיבת הביניים, "מתמחי ארץ ישראל", מקריית חינוך "דרור" המגיעים כחונכים ומשלבים סיור בגת העתיקה שבסמוך.

"ארכיאולוגיה היא מקצוע משופע בהפתעות, אך לממצא כזה לא ציפיתי", אמר ד"ר כהן-תבור. "הרי מדובר כאן בכפר בן 1,000 שנים לערך, ופתאום יוצאת אבן יד בת 300 אלף שנים. ברור שהאבן לא שימשה בכפר, אלא התגלגלה לשם מאתר קדום יותר, שנמצא אולי מתחת לבתי הכפר העתיקים".

רונית רופא-הדרי, מנהלת המחלקה לחינוך, אמרה: "מרגש אותי כל שנה מחדש לפגוש את התלמידים באתר החפירה, לשמוע את ההתלהבות שלהם ואת הסקרנות ללמוד ולחקור. התוכנית הינה חלק מיישום החזון החינוכי של המועצה: לפתח זהות אזורית ותחושת שייכות בקרב התלמידים, להעצים אותם ולפתח מגוון מיומנויות מתוך תפיסה שלמידה מתרחשת בכל זמן ומקום".

השנה הזמינה המחלקה לחינוך גם את תלמידי ארכיאולוגיה מהמועצה השכנה, קדימה-צורן, להשתתף בחפירה הלימודית, שמתמקדת בכפר בן כ-1,000-1,500 שנים (התקופה האיסלמית הקדומה, תקופת התלמוד והגאונים). בחפירות נמצאו עד כה כלי חרס אופיינים רבים, אבני פסיפס, כלי זכוכית, ואף מטבעות.