"מפחיד ללכת עם דגל גאווה": עלייה חדה באלימות נגד להט"ב

לפי דו"ח של האגודה למען הלהט"ב, בשנה החולפת נרשמה עלייה של 28% בדיווחים על גילויי שנאה נגד חברי הקהילה. מחר, בצל המלחמה, יתקיים בירושלים מצעד הגאווה, שיחל בגן הפעמון ויסתיים בעצרת בגן העצמאות

מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בירושלים נערכים לקיום מצעד הגאווה המסורתי בעיר, שיפתח מחר את חודש הגאווה המצוין מדי שנה בישראל בחודש יוני. זאת, ברקע דוח הלהט"בופוביה לשנת 2023 שפורסם היום (רביעי) מטעם האגודה למען הלהט"ב - החושף נתונים מדאיגים בנוגע למצב הקהילה בארץ.

על-פי ממצאי הדוח, חלה עלייה משמעותית של 28% במספר הדיווחים על פגיעה להט"בופובית אשתקד. זינוק מדאיג במיוחד נרשם במספר הדיווחים שהתקבלו על פגיעות חמורות הכוללות אלימות - שעלו ב-93%. בנוסף, נרשמה עלייה של פי 2.4 בדיווחים על פגיעה להט"בופובית במרחב הציבורי. במספר הדיווחים שהתקבלו מגברים ונשים טרנסקסואלים חלה עלייה של 16%.

במהלך שנת 2023, יוני היה החודש שבו נרשם אחוז הפניות הגבוה ביותר למרכז הדיווח של האגודה למען הלהט"ב (22%). גם במרץ נרשם נתון גבוה יחסית (13%), בעוד שבחודשי המלחמה, אוקטובר, נובמבר ודצמבר, נרשמה ירידה במספר הדיווחים.

דגלים שנתלו בירושלים לקראת מצעד הגאווה
דגלים שנתלו בירושלים לקראת מצעד הגאווה

בתוך כך, מד"א נערך לספק אבטחה רפואית לאורך המסלול שבו יעברו המשתתפים במצעד - שיחל בגן הפעמון דרך הרחובות דוד המלך, פלומר, רח' קרן-היסוד, רח' קינג-ג'ורג', רח' הילל, רח' מנשה בן-ישראל - ויסתיים בעצרת בגן העצמאות.

על-פי הודעת הארגון, צוותי מד"א הכוללים אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, אופנועים וחוליות רגליות של מגישי עזרה ראשונה יפרסו כדי לספק הגנה רפואית לכלל הצועדים. בפנייה למשתתפי המצעד ביקשו מהמשתתפים "להצטייד בכמות מספקת של מים ולהרבות בשתייה, להתמגן בקרם הגנה מהשמש ולהימנע מצריכת יתר של אלכוהול".

הבוקר נתלו דגלי גאווה על-ידי עיריית ירושלים לאורך מסלול המצעד, ברקע מאבק עיקש בין העירייה לבית הפתוח בירושלים - שדרש לקיים את פסיקת בג״ץ בשנת 2005.