ביהמ"ש פסל את ניסיון עיריית י-ם לסגור בתי קפה בשבת: "אין סמכות"

לאחר שסעיף המחייב אי-פעילות בשבת הופיע במכרז של העירייה להפעלת מסעדה בגן השושנים בעיר, הוגשה עתירה בטענה שהדבר מהווה תקדים מסוכן ושינוי בסטטוס-קוו. ביהמ"ש המחוזי קבע כי העירייה אינה יכולה לחייב בתי קפה שלא לפעול בשבת במסגרת מכרז, והטיל עליה תשלום של הוצאות משפט. יו"ר "התעוררות בירושלים": "ניצחון חשוב לירושלים ולציבור הליברלי בעיר"

Whatsapp Image 2023 08 06 At 1

בית המשפט המחוזי קבע היום (ראשון) כי עיריית ירושלים לא רשאית לחייב מפעילים של בתי קפה ומסעדות להימנע מפעילות בימי שבת כתנאי לזכייה במכרז עירוני. פסק הדין בנושא ניתן בתגובה לעתירה שהגישה תנועת "התעוררות בירושלים", לאחר שהעירייה פרסמה מכרז להפעלת בית קפה בגן השושנים שבעיר - כשבאחד מסעיפי המכרז נקבע תנאי המחייב את הזוכה לסגור את בית הקפה בשבתות וחגים, כתנאי הכרחי לזכייה. בנוסף, הטיל בית המשפט על עיריית ירושלים הוצאות משפט בסך 10,000 שקלים.

בעקבות הסעיף שהוסיפה העירייה למכרז, קיימו גורמים ליברליים בירשלים הפגנות בכיכר השושנים נגד "הכפייה של עיריית ירושלים" ודרשו "שבת שמכבדת את כל תושבי ירושלים – דתיים, מסורתיים, חילוניים וחרדים".

בפסק הדין, כתבה השופטת שירלי רנר כי היא "סבורה שכפי שאין בסמכותו של גורם מנהלי/מקצועי בעירייה לאסור במישרין פתיחת בית קפה בהתחשב בשיקולים שמסורת דתית, כך גם אין בסמכותו של גורם מנהלי/מקצועי בעירייה לאסור בעקיפין פתיחת בית קפה בהתחשב בשיקולים של מסורת דתית במסגרת התקשרות חוזית". השופטת הוסיפה: "השאלה בעיני היא של סמכות ולא של אופן הפעלת שיקול הדעת בקבלת ההחלטה על תנאי המכרז. סמכות ולא סבירות ההחלטה".

Whatsapp Image 2023 08 06 At 1
אדיר שוורץ, יו''ר ''התעוררות בירושלים''

"ניצחון חשוב לירושלים ולציבור הליברלי בעיר" הכריז אדיר שוורץ יו"ר תנועת התעוררות בירושלים, והוסיף: "מנענו בבית המשפט תקדים מסוכן שיכל להשליך על מכרזים נוספים בשלל תחומים. תנועת התעוררות נלחמת למען הירושלמים - הם אלו שיקבעו האם בית הקפה מתחת לביתם יהיה פתוח או סגור בשבת, רק הם".

Whatsapp Image 2023 08 06 At 1
ד״ר מתן גוטמן | צילום: שלומי יוסף

ד״ר מתן גוטמן, שייצג את התנועה בעתירה, אמר: "ניצחון גדול לשלטון החוק. בית המשפט העמיד את העירייה על הוראות הדין, וקבע כי העירייה אינה יכולה לכפות סגירה מטעמים דתיים של שמירת שבת ללא סמכות מפורשת בחוק".