רבבות בעצרת הגאווה בת"א, בקריאה לשחרור החטופים

במקום המצעד, בצל המלחמה: עשרות אלפים הגיעו לאירוע הגאווה בגן צ'ארלס קלור שבעיר, שהתקיים בסימן המאבק לשחרור החטופים ובדרישה ל"חופש ושוויון לכולם". במרכז הגאה אמרו: "הקהילה הגאה תרמה והתגייסה בכל מקום, והוכיחה שהיא גאווה ישראלית של ממש, גם כשהמדינה עדיין לא תיקנה את העוולות כלפיה"

זמן צפייה: 01:37

בצל המלחמה - שנמשכת זה היום ה-244 והובילה לביטול המצעד המסורתי - התאספו עשרות אלפים הערב (חמישי) בעצרת הגאווה בתל אביב, שנערכת בגן צ'ארלס קלור שבעיר בשיתוף מטה משפחות החטופים ובקריאה לשחרורם: "האירוע מחבר ודורש לכולנו מציאות טובה יותר. מציאות של חופש, חירות ותקווה. יחד, נמשיך להילחם כדי שתהיה פה מדינה שדואגת לאזרחיה, קודם כל לחטופים, אבל בעצם לכולנו". כ-1,000 שוטרים ולוחמי מג"ב, גלויים וסמויים, בסיוע כוחות תגבור משטרתיים ומתנדבים אבטחו את האירוע. בעצרת הופיעו בניה ברבי, גל דה פז, הראל סקעת, ולרי חמאתי, כפיר צפריר, מאיה סימן טוב, נגה ארז, נונו, נועה קירל, נטע ברזילי, עברי לידר, ענבל ביבי, רן דנקר, שחר טבוך ותמיר גרינברג. פרס מיוחד הוענק לקורין אלאל.

עומר אוחנה, שאיבד את ארוסו רס"ן שגיא גולן ז"ל בקרב על קיבוץ בארי ב-7 באוקטובר, אמר בעצרת: "שגיא ואני לא חיינו במציאות. היינו מסנוורים מהאהבה שלנו, שלאף אחד סביבנו לא הייתה אז בעיה איתה. זו הייתה בועה. בועה שהלוואי שהייתה המציאות באמת. בימים עד שהודיעו לנו חיפשתי את שגיא בכל מקום, הרגשתי אז את הכאב של המשפחות שלא יודעות איפה האהוב שלהן נמצא. ואז ברגע אחד זה היה רשמי. הקצינים הגיעו גם לבית שלי. לא מיוזמתם, אלא אחרי שההורים של שגיא, שהרגע הודיעו להם שבנם נפל, נלחמו במערכת אטומה כדי שיודיעו גם לבן זוג שלו, גם אם לא מדובר בבת זוג".

"שגיא לא יחזור, אבל החטופים - חייבים לחזור. עכשיו. בחיים", הוסיף, "לחוסר ולחלל הזה יש יכולת לשתק, לעצור אותי. הוא כואב בחזה. הוא כאב פיזי. כאב שלא הכרתי עד היום שבו שגיא לא חזר. כאב שאני לא מאחל לאף אחד. כאב שהוא הסיכון באהבה. אנשים חושבים שהמילה חלל מתייחסת לנופל, למי שהלך, אבל אני רוצה לספר לכם שלא רק שגיא חלל, בכל אחד מאיתנו יש חלל. ובחושך הזה שנכפה עלינו, אני רואה איך עולמות חדשים הולכים ונבראים. איך מתוך החושך הגדול, יש אנשים שמתגלים ובוראים מציאות חדשה, מתנדבים, פעילים, אנשים שנאלצים להתמודד עם מערכות שאכזבו אותנו ומקימים מחדש את המדינה שצריכה להיות כאן. מתמודדים עם הנהגה ששכחה שצריך לבחור בחיים על פני המוות, ששכחה לבחור בטוב על פני הרע. את התוצאות של ההפקרות הזאת אנחנו חווים וממשיכים לחוות".

עוד אמר עומר בנאומו בעצרת: "כשהודיעו לי שאני מקבל עיטור לא הבנתי למה ברשימה כתבו 'עומר אוחנה', העיטור הזה לא שייך לי בכלל. הוא שייך לשגיא האהוב שלי. הוא היה זה שנלחם על המדינה, שהשמיע את קולו, שהבין את המהות האמיתית של המצעדים, שעוד אין פה שוויון. מבחינתי שגיא לא חלל, מבחינתי שגיא פה, הערכים שלו הופכים למציאות קיימת שמשנה את העולם. היא מובילה אותי, היא מובילה אותנו בחיים. אני מבקש מכם ללכת עם האופטימיות שלו ועם האמונה שאת מה שמקולקל אפשר לתקן, חייבים לתקן, ואנחנו נתקן".

עצרת הגאווה בתל אביב
עצרת הגאווה בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
עצרת הגאווה בתל אביב
עצרת הגאווה בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
עצרת הגאווה בתל אביב
עצרת הגאווה בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי מסר: "כשהחלטנו לבטל את מצעד הגאווה השנה, היה לנו ברור שעצרת תתקיים. זכויותיה של הקהילה הגאה הן הזיקוק של הערכים שתל אביב-יפו מתקיימת עליהם ומתעקשת עליהם, וראש וראשון להם הוא ערך חיי אדם. זו הסיבה שבגללה הדבר הכי חשוב הוא להחזיר את כל החטופות והחטופים הביתה. עכשיו. זו הסיבה שבגללה אנחנו מייחלים לכך שכל החיילים והחיילות יחזרו הביתה בשלום. וזו הסיבה להחלטה על קיומה של עצרת הגאווה. מי ייתן ובשנה הבאה נוכל לחזור ולחגוג יחד".

סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק הגאווה, מיטל להבי: "תראו כמה אנחנו רבים וחזקים כשאנחנו עומדים ביחד, כתף אל כתף, אדם אל אדם וקהילה אל קהילה. אל מול אנשי החושך שמסיתים ומחרחרים מלחמה, בהם מי שהשחיתו השבוע שלטים של העצרת ודגלי גאווה. יחד נגרש את החושך ולא ניכנע לאלימות ולבורות. תל אביב יפו היא המרחב המוגן של הקהילה הלהט"בקית ואנחנו נדאג לשמור עליה ככזו ונשפיע מפה ככל יכולתנו על המדינה כולה".

עצרת הגאווה בתל אביב
עצרת הגאווה בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
עצרת הגאווה בתל אביב בסימן השבת החטופים נעמה לוי
עצרת הגאווה בתל אביב בסימן השבת החטופים | צילום: רויטרס

במרכז הגאה אמרו כי "המאבק של הקהילה הגאה לחירות וחופש הפך למאבק הלאומי - מאבק על החירות שנלקחה באכזריות מרבים כל כך. כחלק מהחברה הישראלית, הקהילה הגאה תרמה והתגייסה בכל מקום, והוכיחה שהיא גאווה ישראלית של ממש, גם כשמדינת ישראל עדיין לא תיקנה את העוולות כלפיה".את האירוע ינחו אסי עזר ונסלי ברדה.

האגודה למען הלהט"ב העניקה בטקס עיטור הגאווה לרפ"ק מורן טדגי שניהלה את הקרב באופקים, שחררה בני ערוגה והמשיכה להילחם גם כשנפצעה; דן פאר יוצר ובמאי הסרט #NOVA, אליאב בטיטו ראש מטה ההסברה האזרחי אותו הקים תוך 48 שעות; רס"מ מעיין גרוס, הלוחמת הטרנסית שנאבקה על הישארותה בשירות מילואים קרבי והגיעה לעצרת ממילואים בצפון; ד"ר נועה ורדי הפסיכיאטרית שלקחה חלק בבניית פלטפורמות לטיפול נפשי עבור ניצולי הטבח ומפונים; עומר אוחנה ששכל את בן זוגו רס"ן שגיא גולן ויצא למאבק לשוויון בחיים; רגב ספיר שריכז את ציר השטח במטה משפחות החטופים והנעדרים; צוות המכון לרפואה משפטית שסיפק וודאות למשפחות הנרצחים והחטופים; ור-לי ניב מ"מ וסגנית ראש עיריית גבעתיים ששכלה את בנה הלוחם עומרי ניב במלחמה והמשיכה לנהל את תחומי החירום של העיר; דבי גיטיס שהקימה את מיזם "תרבות בחירום" לטיפול ומענה רגשי דרך תרבות; hעל לביא, לירון (כהן) לביא ואסף רוזנהיים שהגו והפעילו את פרויקט "חוזרים לבית נקי"; כרמן אלמקייס ממייסדות מטה "עוקף ישראל" להגנה על זכויות תושבי הדרום; ומאיה עוראבי אחות מוסמכת בביה"ח וולפסון.

עצרת הגאווה בת"א
עצרת הגאווה בת"א

הרחובות שנחסמו מ-15:00 ועד חצות:

• הרברט סמואל משל"ג לכיוון דרום.
• פרישמן לתנועה הירקון עד הרברט סמואל לכיוון מערב.
• טרומפלדור לתנועה מהירקון עד הרברט סמואל לכיוון מערב.
• הרברט סמואל מכיכר האופרה לכיוון דרום. התנועה תופנה לכביש שרות ושמאלה ליונה הנביא.
• גאולה מהירקון עד הרברט סמואל למערב.
• הרברט סמואל מדניאל עד יוסף הלוי לכיוון דרום.
• קויפמן מיוסף הלוי עד נחום גולדמן בשני הכיוונים ומאילת עד נחום גולדמן לכיוון צפון.
• הירקון מיוסף הלוי עד דניאל לכיוון צפון.
• הכובשים מיוסף הלוי עד הכרמלית לכיוון צפון.
• יוסף הלוי מהמרד עד קויפמן לכיוון מערב.
• המרד מיוסף הלוי לכיוון דרום.
• שנקר מהמרד עד קויפמן לכיוון מערב.
• נחום גולדמן מכיכר השעון לכיוון צפון.
• אילת מאליפלט לכיוון מערב.
• שלמה מאליפלט לכיוון מערב.
• אליפלט מדרך שלמה לכיוון צפון.

בהתאם לעומסי התנועה, ייתכן שייחסמו הרחובות הבאים במהלך האירוע:

• שדרות רוקח מאבן גבירול לכיוון מערב.
• הירקון מז'בוטינסקי לכיוון דרום

עוד נמסר כי "בהתאם להנחיות פיקוד העורף, בהישמע אזעקה יש להתיישב במקום ולהמתין 10 דקות. חשוב להישאר במקומותיהם על מנת להימנע מפגיעה. נוכח העומסים הצפויים, הנהגים מתבקשים לגלות סבלנות, להישמע להוראות השוטרים, ולהיות קשובים לדיווחים שיועברו באמצעות התקשורת על מנת לתכנן מסלול נסיעתם בהתאם להסדרי התנועה. מומלץ לעשות שימוש בקווי התחבורה הציבורית ולהתעדכן במוקדי השירות ובאתרי האינטרנט של חברות ההסעות הציבוריות בדבר שינויים במסלולים או מיקום תחנות אוטובוס".