עקב תחקיר חדשות 13: קבלן פושט רגל נפסל מהתמודדות במכרז בת"א

בשל החשיפה כי יצחק חלה מנסה למכור דירות בניגוד לחוק, ועקב מידע שהועבר לרשות מקרקעי ישראל לפיו הגיש ערבויות כספיות מזויפות - נאסרה השתתפותו במכרז לבניית מגדל ו-45 יחידות דיור בעיר

זמן צפייה: 01:06

המדינה פסלה היום (חמישי) את הקבלן לשעבר יצחק חלה מהתמודדות במכרז על קרקע בתל אביב, בעקבות התחקירים ששודרו בחדשות 13, לפיהם חלה מנסה למכור דירות בניגוד לחוק. עקב מידע שהועבר מחדשות 13 לרשות מקרקעי ישראל, התברר כי חלה הגיש ערבויות כספיות שהתבררו כמזויפות בכמה מכרזים.

בתוך כך, רשות מקרקעי ישראל הודיעה על זכיית חברת "אקרו נדל"ן" במכרז לבניית מגדל תעסוקה ו-45 דירות מגורים במתחם חסן עארפה בתל אביב, לאחר שהגישה הצעה בסך 211 מיליון שקלים. הצעה גבוהה יותר של חברת "רויאל בנייני יוקרה" נפסלה, לאור הודעת מנפיק הערבות לפיה הערבות שהוגשה במסגרת המכרז מעולם לא הונפקה על ידו.

כאמור, בשבוע שעבר פורסם בחדשות 13 כי חלה מנסה למכור דירות בניגוד לחוק. מסמכים ועדויות שהגיעו לידי מערכת "ברקוד" חשפו כי חלה, פושט רגל שרישיונו נשלל, אף הגיש בקשה לרכוש את קונצרן ההשקעות "אפריקה ישראל", וכדי להצדיק את הצעת הרכישה הגיש ערבות מחברת "איילון ביטוח", שהעניקה לו לכאורה ערבות בסך 20 מיליון שקלים. לאחר הפרסום, חברת הביטוח הכחישה כל קשר לאירוע ואף הגישה תלונה במשטרה על זיוף.

לכתבות נוספות בנושא: 

הקבלן שזכה במכרז תוכנית מחיר למשתכן: פושט רגל שחייב מיליונים

מגדלים באוויר: קבלן לשעבר מנסה למכור דירות בניגוד לחוק

יצחק חלה, קבלן לשעבר פושט רגל
יצחק חלה, קבלן לשעבר פושט רגל | צילום: החדשות 13

בחודש אפריל, הודיע משרד הבינוי והשיכון כי חברת "רויאל בנייני יוקרה" זכתה במכרז לבניית יותר ממאה דירות בראש העין במסגרת תוכנית מחיר למשתכן – פרויקט הדגל של שר האוצר משה כחלון. הבעלים של חברת הבנייה הוא חלה, שחייב על פי החלטות בית המשפט מיליוני שקלים, ורוכשים רבים טוענים כי ניזוקו ממנו לאורך השנים.

בתחקיר חדשות 13 ששודר במארס 2017, פורסם כי על פי בקשות שהוגשו לבית המשפט, השיטה שבה פעל הייתה פתיחת חברות על שם אנשים אחרים ובאמצעותן לנסות לשווק דירות לזוגות תמימים. בתחקיר פורסם כיצד מציג חלה לרוכשים פוטנציאליים את אותה תמונה של אותו בניין, בכל פעם תחת שם פרויקט אחר.

"מדובר בנוכל מקצועי, הוא שנים מתפרנס מלרמות אנשים, בעיקר אנשים שמחפשים קורת גג. הוא הונה וממשיך להונות עשרות משפחות שנפלו ברשתו ונתנו לו כספים ללא ערבויות, והוא ניצל את זה עד תום", סיפר א', שלטענתו נפגע מחלה. לדבריו, "לא ברור כיצד חברה עם מותג שמאחוריה עומד פושט רגל ללא סיווג קבלני כלל, יכול לזכות במכרז של כמות דירות ענקית. כיצד הרשויות נרדמו בשמירה?".

עו"ד אברהם ללום, יו"ר "פורום מקרקעין" בלשכת עורכי הדין, אמר: "רשות מקרעי ישראל כגוף של המדינה צריכה להתנהל בצורה הרבה יותר שקופה, בצורה הרבה יותר זהירה. במיוחד כשקיבלו התרעות ונורית אזהרה מאוד גדולה, שבאה ואמרה בצורה מפורשת - יש להיזהר במקרה הזה, ופירטה והציגה את כל התמונה. אני חושב שרשות מקרקעי ישראל הייתה צריכה להתנהל אחרת, ולהיות מי שבסופו של יום תגן על הציבור".