"אין לי פחד - אעשה מה שצריך": הישראלים שפנו לשגרירות אוקראינה כדי להתנדב

בעקבות פוסט שפרסמה השגרירות בפייסבוק, בו ביקשה לסייע לצבא האוקראיני, אזרחים רבים החליטו לעזוב את הכול - ולהתגייס למאבק בצבא הרוסי. אלא שבינתיים פנייתם טרם קיבלה מענה, ורבים נותרו בתחושת בלבול ותסכול על כך שמשפחתם שם ללא עזרתם. "אני מבין את ההשלכות - אבל זה הגורל"

זמן צפייה: 02:15

הישראלים שרוצים להתגייס למאבק של אוקראינה: הקרבות הקשים במזרח אירופה נמשכים גם היום (ראשון) זה היום הרביעי, כאשר צמצום הכוחות האוקראיניים מול הצבא הרוסי הפולש הביא ישראלים רבים לפנות לשגרירות האוקראינית, ולהציע את עצמם לכוחות הלחימה.

בזמן שנשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, מפציר בסרטונים ברשתות החברתיות שהוא נשאר במדינה ולא מתכוון לוותר על אדמתו, ועל גברים בני 18 עד 60 נאסר לצאת משטחי המדינה - בישראל מגלים סולידריות דרך השתתפות של אלפים במחאות לתמיכה באוקראינה, הקוראות למאבק בפוטין ובצבא הרוסי.

אדוארד לוס, תושב תל אביב בן 32 שרוצה להתנדב להילחם בחזית האוקראינית מול הרוסים
אדוארד לוס, תושב תל אביב בן 32 שרוצה להתנדב להילחם בחזית האוקראינית מול הרוסים

עם זאת, בעקבות פוסט בפייסבוק של שגרירות אוקראינה בישראל, אשר קרא למתנדבים ישראלים להצטרף ללחימה, פניות רבות של ישראלים נשלחו בנושא - אך נוסח הפוסט בינתיים נמחק. בתחילה נכתב בו: "בני ארצנו היקרים, אחים וכל אזרחי ישראל האכפתיים, השגרירות החלה בגיבוש רשימות מתנדבים המעוניינים להשתתף בפעולות לחימה נגד התוקפן הרוסי". התגובות בנושא לא איחרו להגיע, ורבים הציעו להתנדב בסיוע הומניטרי או הביעו הזדהות עם אזרחי אוקראינה.

היו גם כאלה שלקחו את זה צעד קדימה, כמו אדוארד, תושב תל אביב בן 32 – שבשיחה עם אתר חדשות 13 סיפר מדוע הוא מעוניין לעזוב את החיים בישראל, ולצאת לאזורים המסוכנים ביותר באוקראינה כדי להילחם בצבא הרוסי. לדבריו, "מה שהם צריכים כרגע זה לחימה - ואני מוכן למה שהם יציעו לי. אני מוכן לעשות הסמכה על הנשקים שלהם ולצאת להילחם".

יולי, תושב אשקלון בן 19 שרוצה להתנדב להילחם בחזית האוקראינית נגד הרוסים
יולי, תושב אשקלון בן 19 שרוצה להתנדב להילחם בחזית האוקראינית נגד הרוסים

אדוארד נולד באוקראינה בעיר חרסון, עלה לארץ בגיל 3, אבל מרבית ממשפחתו, מלבד הוריו, עדיין נמצאים שם. אדוארד אמנם לא ביקר באוקראינה מאז שהיה ילד, אבל הוא מרגיש שהבית שלו הוא לא רק כאן בישראל. לדבריו, "נולדתי באוקראינה, זאת הארץ שלי. שני הסבים שלי גרים בחרסון, אחים של ההורים שלי ולמעשה כל המשפחה. למרות ששרתי בצה״ל בחיל האוויר, אני מרגיש פספוס שלא התגייסתי לצבא שם, וזו גם הזדמנות לפצות על זה שלא הייתי לוחם".

אדוארד גם סיפר כי הוא מרגיש פספוס על הזמן שלא היה באוקראינה, ואמר: "אני שומע מהמשפחה שלי על מה שעובר עליהם, ואם אני יכול לתרום אז למה לא? אוקראינה במצוקה". לשאלה אם אין לו פחד להגיע להילחם בחזית, השיב אדוארד: "אין לי שום פחד. אם יקרה לי משהו אז אין מה לעשות, זה הגורל. עוד לא סיפרתי להורים שלי, אני בטוח שהם יהיו גאים בי".

מייל שנשלח למתנדב שרוצה להלשח לחזית להלחם נגד הרוסים
מייל שנשלח למתנדב שרוצה להלשח לחזית להלחם נגד הרוסים

גם יולי, תושב אשקלון, מתכוון להצטרף ללחימה, ומסר לחדשות 13 כי "ההורים, בת הזוג והחברים נגד הבחירה שלי להתנדב ולהילחם - אבל אני לא יכול להישאר פה בארץ, בזמן שהדודים והדודות שלי נמצאים באוקראינה. אמנם יש לי ילדה קטנה בת חודשיים, אבל ראיתי את העיניים של דודה שלי בשיחת הווידיאו האחרונה שעשינו, והיא אמרה לי שהיא כל-כך מפחדת לצאת מהבית. זה הרג אותי".

עוד סיפר יולי: "קמתי הבוקר ולא הלכתי לעבודה. התקשרתי לדודה שלי שגרה ליד לבוב, והיא לא ענתה לי. אתמול חבר שלי הראה לי את ההודעה של השגרירות שמנסים לגייס מתנדבים להילחם ברוסים. שלחתי להם הודעות, התקשרתי, אבל אף אחד לא עונה. אני מחכה שיעדכנו אותי, אני מחכה לעדכון מהם כדי לצאת לאוקראינה". לדבריו, אין לו ניסיון צבאי - אך הוא מוכן לעבור כל הכשרה בנושא. "אני מבין את ההשלכות – אבל אעשה הכול כדי להילחם לצידם. אין לי ממה לפחד, אלוהים איתי. זה פשוט עצוב שאני נמצא פה וכל המשפחה שלי באוקראינה, ואין לי איך לעזור".

[brightcove_iframe video_id='news-video-news-flash-part-2202261806' autoplay='0' credit='' desc='הפגנה בחיפה בעד אוקראינה ' poster='' kid='1_epzdsbhh' duration='51']

לאחר בדיקה של חדשות 13 מול נציג השגרירות האוקראינית, בנוגע להתנדבות של אזרחי ישראל – נמסר פירוט הדרישות ההכרחיות לצורכי ההתנדבות לאורך מספר מיילים, אשר בסופו של דבר נקטעו. בין הדרישות ביקש הנציג לברר אם המתנדב הוא חייל צה״ל ואם המפקד מאשר את התנדבותו. אדוארד ויולי עדיין ממתינים לתשובה מהשגרירות של אוקראינה, ועתיד מזרח אירופה בכל רגע נתון עשוי להשתנות.