מטס, טיולים ועל האש: עם ישראל יצא לחגוג עצמאות

רבבות ציינו את החג ועשו על האש ברחבי הטבע. כ-20 אלף נופשים הגיעו לכינרת. מטס חיה"א התקיים במשך שעות בשמי הארץ. זוכה חידון התנ"ך העולמי לנוער: יונתן ויסמן מירושלים • כל התמונות

זמן צפייה: 04:10

חוגגים עצמאות: כ-200 אלף מטיילים יצאו היום (חמישי) לחגוג את יום העצמאות ברחבי הטבע, עשו על האש ונהנו ממזג האוויר הנוח. כ-20 אלף נופשים הגיעו לחופי הכינרת. חוף צאלון נסגר עקב העומס, וכן חניון חוף שקמים.

בפארקים, חניונים ויערות קק"ל רבים נרשמה תפוסה מלאה. חורשת טל שבצפון נסגרה לכניסת מכוניות. גם ביערות חולדה, חרובית, המגינים, שוני, צרעה ויערות הכרמל. גם חניוני נמל תל אביב נסגרו לכניסת כלי רכב. הרחובות הרברט סמואל, אלנבי, שדרות ירושלים, אבן גבירול, שדרות רוקח ובן יהודה שבעיר חסומים באופן חלקי.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190509-1710' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_5gffitra' duration='166'']

לעוד כתבות בנושא:

מסחטת פירות, דוד שמש ושעון דופק: ההמצאות הישראליות שלא הכרתם

חידון התנ"ך ומטס בשמי הארץ: כל אירועי יום העצמאות ה-71

הנשיא העניק אותות הצטיינות לחיילים: "צה"ל - מהטובים בעולם"

מטיילים בכינרת ביום העצמאות
מטיילים בכינרת ביום העצמאות | צילום: יוני דותן - רשות הכינרת
מטיילים בכינרת ביום העצמאות
מטיילים בכינרת ביום העצמאות | צילום: יוני דותן - רשות הכינרת

בין האתרים הבולטים היו הגנים הלאומיים תל אפק ותל אשקלון, שאת כל אחד מהם פקדו כ-7,000 מטיילים, בשמורות הטבע הבניאס, קיסריה, אפולוניה, אשכול ומצדה טיילו כ-4,000 ישראלים בכל אחד מהאתרים.

כ-302 אלף אנשים הגיעו לארבעה בסיסים של חיל האוויר שנפתחו למבקרים - תל נוף, רמת דוד, בסיס חיל האוויר הטכני בחיפה ומוזיאון חיל האוויר בחצרים. המטס של חיל האוויר חלף מעל עשרות ערים וישובים, בהשתתפות 62 צוותי אוויר ו-36 כלי טיס.

אזרחים צופים במטס של חיל האוויר | צילום: דובר צה''ל

כמו כן, בבסיס זרוע הים בזירת ים סוף התקיים השיט לכבוד יום העצמאות לאורך החופים, שבו ארבע כלי שייט של פלוגה 915 עברו בין חופי העיר אילת. ביד לשריון בלטרון הוצג מיצג של כוחות היבשה, שריון, תותחנים, הנדסה קרבית ואיסוף קרבי. המיצג כלל את מגוון אמצעי הלחימה של זורעה היבשה, כגון טנקים, דחפורים, נגמ"שים ותותחים.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190509-1911' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='אירועי יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל בצה"ל' kid='1_zrep8tqs' duration='57'']

בחניונים בגזרת יהודה ושומרון התקיימו תערוכות כלי רכב צבאיים שונים, ביניהם טנקים וכלים הנדסיים, תערוכות אמצעי לחימה של גדודי הגזרה, ההנדסה והחבלה והוצגו צוותי הסוואה של יחידת האיסוף הקרבי "ניצן" וצוותי הבטיחון השוטף. בגבעתיים, במסגרת חגיגות יום העצמאות, נערך חניון טנקים ומשוריינים של חטיבת השריון 188. בין היתר, הוצגו במקום טנק המרכבה, טנק פומה, האמר קרבי, רכב קרבי, וכן מקלעים וכלי לחימה המוצבים על הטנקים.

תצוגת טנקים בגבעתיים במסגרת אירועי יום העצמאות
תצוגת טנקים בגבעתיים במסגרת אירועי יום העצמאות | צילום: החדשות 13
אירועי יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל בצה''ל | צילום: דובר צה''ל

מטס ההצדעה המסורתי של חיל האוויר לכבוד יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל הסתיים לאחר שנערך במשך שעות. המטס חלף מעל עשרות ערים ברחבי הארץ, וביצע מופעים אוויריים מעל בסיסי חיל האוויר הפתוחים לקהל הרחב. בשעה 8:45 התקיים מטס הצדעה מעל בית הנשיא בירושלים.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190509-1432' autoplay='0' credit='' desc='צפו: כך נראה מטס חיל האוויר מתוך תא הטייס' kid='1_4iccfeoi' duration='95'']

במטס לקחו חלק מטוסי קרב, מסוקי קרב, מסוקי סער, מטוסי תובלה, מסוקי משטרת ישראל ומטוסי כיבוי. הצוות האווירובטי של חיל האוויר ביצע מפגני ראווה עם מטוס העפרוני מעל בסיס חיל האוויר רמת דוד, מעל בית הספר הטכני של חיל האוויר בחיפה ובחוף דדו שבעיר.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190509-1254' autoplay='0' credit='' desc='מטס חיל האוויר מעל רמת דוד' kid='1_2uk2yko5' duration='25'']

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190509-1255' autoplay='0' credit='' desc='מטס חיל האוויר מעל שדרות ' kid='1_b43vgw7u' duration='17'']

בשעות הבוקר נערך חידון התנ"ך העולמי לנוער לשנת תשע"ט, שבו זכה יונתן ויסמן, תלמיד ישיבת "דגל ירושלים" שבנחלים. זאת, לאחר דו קרב צמוד שבו גבר על בנימין כלחמירו, הלומד בישיבת קושנר שבארצות הברית. במקום השלישי זכה ירין בר, הלומד במקיף ז' רביבים. למקום הרביעי הגיע אדר גלר, תלמיד ישיבת "נועם" שבירושלים.

שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך, אמר כי "התנ"ך הוא ערש לידתה של התרבות היהודית, וכור מחצבתה של החברה הישראלית. המשרד מיישם תכנית חדשה להוראת התנ"ך, כדי לחבר את התלמידים לאוצר הערכי-תרבותי שגלום בספר הספרים, ומקדם שלל פעולות כדי להנגיש באופן חוויתי את תכניו, ובכלל זה טיולים ברחבי הארץ – בעקבות סיפורי התנ"ך. אנו מברכים את כל משתתפי חידון התנ"ך העולמי, שהגיעו לכאן מכל קצוות תבל, ומקדמים בברכה את המסר המרכזי שעולה מהחידון, ומלווה השנה את כל מערכת החינוך: שומרים על האחדות, שומרים על הייחודיות. חג עצמאות שמח".

ונתן ויסמן, זוכה חידון התנ''ך העולמי תשע''ט
ונתן ויסמן, זוכה חידון התנ''ך העולמי תשע''ט | צילום: באדיבות תאגיד השידור ''כאן''

קודם לכן, אירוע השירה וההצדעה לרוח הישראלית "כל ישראל מירושלים" התקיים בבית נשיא המדינה שבירושלים, זו השנה החמישית ברציפות. במסגרת האירוע, אירח הנשיא ראובן (רובי) ריבלין, בין היתר, חיילים מצטיינים המייצגים את זרועות הצבא השונות, והעניק להם אותות הצטיינות. בטקס נכחו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ואלופי המטה הכללי בעבר ובהווה.

הנשיא ריבלין אמר בפתח האירוע כי "כל אתגר שהוא בבחינת איום צריך להפוך להזדמנות. הקמת צה"ל הפכה להיות הזדמנות, הוקם צבא שהוא אחד מהטובים בעולם. יצרנו תעשייה ויצרנו כלכלה, וכל דבר שאנחנו מפתחים היה בבחינת אתגר שהפך למטרה. כאשר אני מדבר עם מנהיגי עולם, אני מסביר להם שמעולם לא אמרנו נואש ולא פחדנו. ההזדמנות הכי גדולה שהייתה לנו היא להקים מדינה, להקים צבא, להקים חברה כל כך טובה - כפי שהצלחנו לעשות במשך 71 שנים. בימים אלה, המילה שאני הכי מתחבר אליה היא 'נחמה'. אבל  מה שאנחנו צריכים לזכור, כל בני הדורות, זה את המילה 'אפשר'".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190509-1218' autoplay='0' credit='' desc='מהפכה של שמחה: כשציפי שביט הפתיעה את הנשיא, ראש הממשלה והרמטכ״ל' kid='1_mchc1yvw' duration='68'']

ראש הממשלה נתניהו אמר: "מה שמייצג את הרוח הישראלית בעיניי זו תחושת ה'ביחד' שרואים על המדשאות ובפארקים כרגע, זה תופס אותנו ואומר לנו שברגע מבחן אנחנו ביחד. עבורי אבל יש עוד שתי דוגמאות, אחת קיבלנו בשבועות האחרונים כשהחזרנו את חייל צה"ל זכריה באומל לקבר ישראל, וניתן היה לראות את ה'ביחד' הזה - בעוצמה אדירה. יש עוד דבר שתמיד צד את עיניי. כשאני חוזר לארץ, המטוס נוחת בנתב"ג ופתאום כולם מוחאים כפיים - ואין דבר כזה בעולם. זה אומר שיש פה איזושהי תחושת אחדות והזדהות, זה משהו עמוק. המילה שאני הכי מתחבר אליה היא 'כיפה', כי יש לה משמעות כפולה - כיפה על הראש וכיפת ברזל. יש פה שילוב של האמונה עם ההגנה".

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר כי "אני חושב שישראלים באופן כללי לא מקבלים שום מצב כמצב סופי, הם תמיד רואים עוד משהו שאפשר לשפר. זו תכונה יפה כי המשמעות היא שאנשים לא זורמים עם החיים והמציאות, אלא משפיעים עליה - זה בעיניי מאוד ישראלי".

את האירוע הנחתה רותם אבוהב, ובוצעו בו עיבודים חדשים ומיוחדים למבחר שירים ישראליים ששרו שמעון בוסקילה, מאיה בוסקילה בליווי העבריים מדימונה, וציפי שביט. הלהקות הצבאיות הופיעו גם כן בביצוע מחרוזת משיריו של יגאל בשן כמחווה מיוחדת. במהלך האירוע הוקרן קליפ לשיר "הלוואי", שאותו הקליט במיוחד הנשיא יחד עם בועז שרעבי - מלחין השיר. לצורך הקלטת השיר וצילום הקליפ, נאספו בבית הנשיא מכל רחבי הארץ עשרות מקהלות וחבורות זמר, ילדי גנים, קבוצות מתעמלות אומנותיות ורקדנים מלהקת המחול של בית הלוחם.

בשעה 19:30 יתקיים טקס הענקת פרס ישראל בירושלים, ובו יוענקו הפרסים לאזרחים ישראלים שהצטיינו בתחומם - לאחר שנבחרו על ידי ועדת שופטים ציבורית ובחירתם אושרה על ידי שר החינוך.