חקירת האסון בנחל: הסלעים הידרדרו מעבר לרשת הביטחון

מתחקיר ראשוני של האסון בנחל דוד שבו נהרג יהודה לוי בן ה-8 מבקעת הירדן ונפצעו עוד שמונה, עלה כי הסלעים הידרדרו אל מעבר לרשת הביטחון שאמורה למנוע זאת. במשטרה בודקים אם בוצעו עבודות במקום והאם תוואי השטח שונה. ועדת בדיקה תוקם ונחלי דוד וערוגות נסגרו

זמן צפייה: 02:35

זה היה אמור להיות טיול שגרתי של סוף החופש הגדול, באחד המקומות היפים והמתוירים בארץ - אך הוא נגמר באסון: הבוקר (חמישי), בלי שום התרעה מוקדמת, אירעה מפולת סלעים בשמורת נחל דוד, סמוך לעין גדי. עד מהרה התבררו התוצאות הקשות: יהודה לוי, בן 8 מהיישוב חמדת שבבקעת הירדן, נהרג. עוד שמונה בני אדם נפצעו - כולם בני משפחות עם ילדים שהגיעו לבילוי של סוף אוגוסט. צוותי חילוץ של יחידה 669 בחיל האוויר, יחידות החילוץ ומד"א פינו את הפצועים לבתי חולים ברחבי הארץ. השמורה נסגרה למטיילים עד שיתבררו נסיבות האסון. הלווייתו של יהודה לוי התקיימה הערב ב-22:00 בגבעת סלעית שבבקעת הירדן.

אמו ואחותו של יהודה לוי נפצעו קל ופונו לבית החולים סורוקה בבאר שבע. הן שוחררו לביתן כעבור זמן קצר. השרה להגנת הסביבה עידית סילמן הורתה להקים ועדת בדיקה לאסון.

Screenshot 2023 08 25 140259
יהודה לוי בן ה-8 שנהרג במפולת הסלעים בנחל דוד | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

במשטרה החלו לגבות עדויות ראשוניות מאנשים שנכחו בזירת האירוע, אך אמרו כי לפי שעה הם "לא מזהים רשלנות". במשטרה בודקים אם בוצעו עבודות במקום והאם תוואי השטח שונה. מתחקיר ראשוני עלה כי הסלעים הידרדרו אל מעבר לרשת הביטחון שאמורה למנוע זאת. מפקד מחוז נגב במשטרה הורה לסגור את נחל דוד ונחל ערוגות עד הודעה חדשה.

סגן מפקד מרחב נגב במשטרה, ניצב-משנה אייל אזולאי, אמר: "האירוע הזה הוא מאוד חריג והביא תוצאה קשה. אנחנו מרכזים מאמץ בניסיון להבין האם ניתן היה למנוע את האירוע. הוצאנו הודעה על סגירת ערוץ נחל דוד ונחל ערוגות. נמנע כניסת מטיילים עד שתנוח דעתנו ונדע שהמקום בטוח. ככל שנבין שיש רשלנות מצד גורם כלשהו נפתח בחקירה. כפי שאנחנו מבינים כעת מדובר בתופעת טבע עם תוצאות קשות מאוד".

זירת האסון בנחל דוד
זירת האסון בנחל דוד | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
זירת האסון בנחל דוד
זירת האסון בנחל דוד | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מפקד מחוז הדרום, ניצב אמיר כהן, אמר: "אירוע קשה שהסתיים באובדן של ילד שיצא לטייל עם משפחותו, נעשו פה פעולות מהירות. מבחינתו הכזרתי מיד על אירוע רב נפגעים מתוך הבנה בשלב הראשוני שהתמונה לא הייתה כל כך ברורה. כוחות גדולים של משטרה מיחידות החילוץ שלנו יחד עם סיוע אווירי גם של צה"ל וגם של משטרה, כוחות חילוץ והצלה, מד"א, רט"ג וכלל המערכות נכנסו לדריכות מלאה ובצורה מהירה ונחושה טיפלו באירוע הקשה".

"בזכות הטיפול המהיר והמקצועי של כלל הכוחות נמנע אירוע קשה יותר", הוסיף ניצב כהן, "אנחנו נבצע סריקה מלאה נוספת בכל המקום מהקרקע ומהאוויר ונוודא שכולם הגיעו הביתה בשלום. אני מנחה על סגירת המקום עד לביצוע בדיקה גיאולוגית. אנחנו נבצע תחקיר מסודר בשביל תמיד להיות טובים יותר וגם כמובן במידת הצורך תפתח חקירה משטרתית. אני משתתף בצער המשפחה ומאחל החלמה לפצועים".

אזור האסון בעין גדי
אזור האסון בנחל דוד | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
תיעוד מיקום האירוע בנחל דוד בסיום פינוי הפצועים.
תיעוד מיקום האירוע בנחל דוד בסיום פינוי הפצועים | צילום: ליאור לב רשות הטבע והגנים

אחד מהפצועים במצב קל, לביא בן ה-5, שחזר את האירוע מבית החולים וסיפר על אחותו הקטנה שנפצעה באורח בינוני: "הגענו למפל ונפלה עלינו מפולת סלעים. חטפתי סלע בראש. אחיות שלי גם חטפו. הורדתי את החולצה וקשרתי אותה סביב האצבע של אחותי שקיבלה מכה חזקה".