תוניסיה: 5 הרוגים ו-10 פצועים מירי ליד בית כנסת באי ג'רבה

שני תיירים יהודים, בהם אזרח ישראלי, נהרגו במתקפת ירי באי שבדרום המדינה, ובנוסף נהרגו שלושה אנשי ביטחון, בשעה שמאות יהודים מאירופה וישראל נמצאים באי כמו בכל שנה כחלק מחגיגות ל"ג בעומר. המתקפה בוצעה על ידי שומר במתקן ימי שהשתמש בנשקו כדי לירות בעמית לעבודה ולקחת את התחמושת שלו לפני שיצא לכיוון בית הכנסת

זמן צפייה: 00:27

שני תיירים יהודים, בהם אזרח ישראלי, ושלושה מאבטחים נהרגו ועשר אנשים נוספים נפצעו הלילה (בין שלישי לרביעי) במתקפת ירי מחוץ לבית כנסת באי ג'רבה שבדרום תוניסיה, זאת בשעה שמאות יהודים מאירופה וישראל נמצאים באי כמו בכל שנה כחלק מחגיגות ל"ג בעומר.

ממשרד החוץ נמסר כי שני התיירים הם בני דודים יהודים, כאשר אחד מהם כאמור בעל אזרחות ישראלית והשני בעל אזרחות זרה. משרד החוץ נמצא בקשר עם בני משפחת ההרוג ונערך לסייע לישראלים נוספים בהתאם לצורך.

המתקפה בוצעה על ידי שומר במתקן ימי בג'רבה, שהשתמש בנשקו כדי לירות בעמית לעבודה ולקחת את התחמושת שלו לפני שיצא לכיוון בית הכנסת, כך נמסר בהודעת משרד הפנים של תוניסיה. התוקף ירה ללא הבחנה לעבר יחידות האבטחה שהיו בסמוך לבית הכנסת, והרג את שלושת המאבטחים ואת שני התיירים, צרפתי ותוניסאי, וכן פצע עשרה נוספים לפני שכוחות הביטחון במקום ירו בו למוות.

ההרוגים במתקפת הירי באי ג'רבה שבתוניסיה
ההרוגים במתקפת הירי באי ג'רבה שבתוניסיה

הרשויות בתוניסיה עדיין לא זיהו את המניע למתקפה, אך חמושים איסלאמיסטים תקפו בעבר את העלייה לרגל בג'רבה, וביצעו פיגועים נוספים במדינה. הפיגוע המשמעותי האחרון בתוניסיה התרחש בשנת 2020, אז נהרג קצין משטרה מפיצוץ מחוץ לשגרירות ארצות הברית.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2309052308' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד הירי בג′רבה' poster='' kid='1_3hqbbvta' duration='']

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר: "הירי לעבר בית הכנסת העתיק בג'רבה בשעה שבמקום מאות יהודים החוגגים את הילולת רבי שמעון בר יוחאי זו עוד תזכורת לצורך החיוני לפעול ביד קשה נגד הטרור בכל העולם. אני מבקש להשתתף בצער המשפחות ולחזק את הקהילה היהודית בג׳רבה, ומאמין שהרשויות יפעלו במהירות להשבת הביטחון לקהילה ולמבקרים".

משגרירות ארה"ב בתוניסיה נמסר: "בתוניסיה, שבה חיים זה לצד זה מוסלמים, יהודים ונוצרים במשך מאות שנים, התאספו אתמול בג'רבה עולי רגל מרחבי העולם לחגיגת ל"ג בעומר השנתית. השגריר ג'ואי הוד והשליחה המיוחדת למעקב ולמלחמה באנטישמיות, דבורה ליפשטדט, הצטרפו לבכירים בתוניסיה, ראש הקהילה הדתית של ג'רבה, פרז טרבלסי, ומכובדים נוספים לטקס הפתיחה של העלייה לרגל השנתית בבית הכנסת ההיסטורי. דוגמה זו של דו-קיום בתוניסיה מחזקת את המחויבות המשותפת שלנו לרב-תרבותיות ולהגנה על חופש הדת".