אישור השהייה במלונות יפוג הלילה: למה הממשלה לא האריכה אותו?

עשרות אלפי מפונים מחכים לאישור הממשלה: המתווה החדש לשהייה במלונות גובש כבר לפני 10 ימים - אך עדיין לא אושר. הסיבה - המשרדים נלחמים ביניהם מי יממן את המהלך, שהיקפו 2 מיליארד ש"ח. המתווה הקודם הוארך עד סוף פברואר, האפשרות להזמנות נסגרה - וחיילים מהעוטף נותרו בלי חדר לישון בו. הערכה: ההחלטה החדשה תאושר טלפונית ברגע האחרון

זמן צפייה: 01:40

עשרות אלפי תושבי הצפון והדרום פונו מבתיהם על-ידי המדינה ב-7 באוקטובר ושוכנו בבתי מלון ברחבי הארץ. הלילה צפוי לפוג אישור השהייה במלונות - אך הממשלה טרם אישרה את הארכתו. הסיבה לעיכוב - קרב בין המשרדים על מימון המהלך, שעלותו 2 מיליארד ש"ח. כך פורסם הערב (רביעי) במהדורה המרכזית.

על-פי המתווה שאישר משרד ראש הממשלה לפני 10 ימים, יוכלו המפונים להישאר בבתי המלון עד חודש יולי. עם זאת, ההחלטה לא עברה באופן רשמי והאישור יפוג בלילה שבין 28 ל-29 בפברואר. העיכוב משפיע כבר בשלב הזה על התושבים: חיילת מפונה מהעוטף המתגוררת במלון באילת - גילתה שאינה יכולה ללון בו הלילה, כיוון שמשרד התיירות סגר את ההרשמה, בשל אי-אישור המתווה החדש.

ההערכה היא כי המתווה עליו הוסכם מוקדם יותר החודש יאושר טלפונית הלילה. גם אם זה יקרה והמפונים יבחרו להישאר במלונות עד יולי - המסגרת החינוכיות בבתי המלון צפויות להיסגר. בתגובה, ראשי הרשויות דורשים משר החינוך יואב קיש להשאיר את המסגרות במלונות עד סוף השנה.

עוטף עזה חרבות ברזל חיילים
כפר עזה, כ-3 שבועות אחרי השבת השחורה | צילום: גילי יערי, פלאש 90

במקביל, המדינה מעודדת את המפונים לשוב לבתיהם. במסגרת מתווה החזרה ליישובי העוטף, משרדי האוצר וראש הממשלה הכינו תגמול כספי לתושבים שיסכימו לעזוב את המלונות - מהלך שעורר זעם גדול בקרב ראשי הרשויות בעוטף והתושבים.

בהתאם להערכה ביטחונית של פיקוד העורף, בשבוע שעבר הוחלט בצה"ל כי אין מניעה ביטחונית להחזרת רוב תושבי עוטף עזה לבתיהם. על-פי ההערכה, נקבע כי בטוח לשוב ולהתגורר ביישובים שרחוקים יותר מ-4 ק"מ מגבול הרצועה, וכן ביישובים מסוימים הנמצאים פחות מ-4 ק"מ מהגבול, בהם שדרות והקיבוצים זיקים, רעים ומפלסים.