מעורר מחלוקת: דוכן גלידה הוקם בסמוך למחנה ההשמדה אושוויץ

הדוכן נפתח במרחק של כ-250 מטרים משער הכניסה למחנה, ומעורר כעס בקרב תושבי האזור ומנהלי אתר ההנצחה, שאף פנו לרשויות המקומיות. למרות המיקום הבעייתי, הדוכן הוקם על שטח פרטי - וספק האם ניתן לדרוש את סגירתו. "כאן אכפת לנו מהיסטוריה וחינוך, זה נראה נורא"

השלט "העבודה משחררת" במחנה הריכוז אושוויץ
השלט "העבודה משחררת" במחנה הריכוז אושוויץ | צילום: רויטרס

מעורר מחלוקת: דוכן גלידות נפתח כמה מאות מטרים משער הכניסה למחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו שבפולין. מנהלי אתר ההנצחה של המחנה יצרו קשר עם הרשויות על-מנת שייבדקו את הנושא, שנראה בעיניהם כ"חוסר כבוד לאתר היסטורי מיוחד".

לפי סוכנות הידיעות הפולנית, הדוכן נפתח "לפני מספר ימים", במרחק של 200-250 מטרים משער הכניסה של המחנה אושוויץ II (בירקנאו). הדוכן הוצב מחוץ לאזור ההגנה של אתר ההנצחה, כפי שנקבע בחוק, אלא נבנה על קרקע פרטית - כך שאינו מושפע ממנו.

"כאן אכפת לנו מההיסטוריה ומהחינוך, מהאנדרטה. התושבים כועסים כי זה נראה נורא", מסרו מהקרן המקומית של אתר ההנצחה. דובר מוזיאון אושוויץ, ברטוש ברטיזל, הוסיף ואמר: "זו דוגמא לא רק לחוסר טעם אסתטי, אלא גם לחוסר כבוד לאתר היסטורי מיוחד. אנחנו סומכים על הרשויות המקומיות שימצאו פתרון לבעיה המביכה הזאת".

מחנה ההשמדה אושוויץ
מחנה ההשמדה אושוויץ | צילום: Getty Images

מהרשות המקומית האחראית על הקרקע עליה נבנה הדוכן מעורר המחלוקת נמסר כי "נחתם חוזה בין בעלי הקרקע ולבעלי הדוכן", אך הוסיף: "עם זאת, איננו בטוחים שבעל הדוכן יכול לפעול במקום הזה, מכיוון שלפני התוכנית המקומית פעילות בשטח הזה דורשת את הסכמת מושל המחוז".

כאמור, גם התושבים המתגוררים באזור לא אהבו את הקמתו של הדוכן בסמוך למחנה ההשמדה בו נרצחו יותר ממיליון יהודים. אחד מהמתנגדים אמר כי "מדובר על חוסר כבוד למתים, במקום שנחשב לבית הקברות הגדול בעולם".