השמות והסיפורים: 13 חטופים ראשונים שוחררו מהשבי בעזה

הפעימה הראשונה של שחרור חטופים ישראלים משבי חמאס יצאה לדרך: 13 נשים וילדים שהוחזקו בשבי חמאס במשך 49 ימים עברו את הגבול מרצועת עזה למצרים דרך מעבר רפיח בתיווך הצלב האדום - והגיעו לישראל

זמן צפייה: 03:04

הפעימה הראשונה של שחרור חטופים ישראלים משבי חמאס יצאה לדרך: 13 נשים וילדים שהוחזקו בשבי חמאס במשך 49 ימים עברו הערב (שישי) את הגבול מרצועת עזה למצרים דרך מעבר רפיח בתיווך הצלב האדום, ומשם הם לוו על-ידי יחידה מובחרת של צה"ל וכוח של השב"כ בחזרה לשטח ישראל, לאחר שעברו הערכה ראשונית של מצבם הרפואי. משפחותיהם הובאו מאילת וממקומות נוספים ברחבי הארץ שאליהם פונו, במסגרת מבצע "דלתות שמיים" של צה"ל. לצד הישראלים ששוחררו מהשבי - שוחררו גם 10 אזרחים תאילנדים ופיליפיני אחד שנחטפו גם הם מיישובי העוטף בשבת השחורה.

אלה החטופים ששוחררו: דורון כץ-אשר (בת 34) ובנותיה רז (בת 4) ואביב (בת שנתיים), דניאל אלוני (בת 45) ובתה אמיליה (בת 5), רות מונדר (בת 78), קרן מונדר (בת 54) ובנה אוהד (בן 9), יפה אדר (בת 85), מרגלית מוזס (בת 77), חנה קציר (בת 76), עדינה משה (בת 72), וחנה פרי (בת 79). כלל המשוחררים היום נחטפו מקיבוץ ניר עוז, פרט לחנה פרי שנחטפה מקיבוץ נירים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2411232156' autoplay='0' credit='' desc='סיפורי הילדים, האמהות והקשישות ששוחררו משבי חמאס' poster='' kid='1_tyxagk5p' duration='292']

מדובר בפעימה הראשונה מתוך ארבע - ובסופו של דבר אמורים, לפי שעה, להשתחרר לפחות 50 ילדים ונשים ישראלים. בישראל מקווים שבמהלך ימי ההפוגה חמאס יאתר עוד חטופים ישראלים, ובתמורה לשחרורם יקבל ימי הפוגה נוספים וסיוע הומניטרי לרצועה. סינוואר התחייב להחזרת 30 מתוך 40 ילדים. כ-8 מ-13 אימהות יחזרו, ועוד כ-12 נשים מבוגרות.

חנה קציר, נחטפה מביתה בניר עוז ושוחררה אחרי 49 יום בשבי
חנה קציר, נחטפה מביתה בניר עוז ושוחררה אחרי 49 יום בשבי

חנה קציר, בת 76, אמא לשלושה ילדים, וסבתא לשישה נכדים. היא הופיעה בסרטון שפרסם הג'יהאד האיסלאמי יחד עם יגיל יעקב בן ה-13. במשך שנים היא עבדה כמטפלת וטיפלה בילדי קיבוץ ניר עוז במסירות. מכריה תיארו אותה ואת רמי בעלה שנרצח: "צמד חמד, בלתי נפרדים". משפחתה וחבריה מספרים עליה שהיא אישה שכולה לב ותמיד תיתן מעצמה לאחר.

יפה אדר בת ה-85, נחטפה מניר עוז ושוחררה אחרי 49 יום בשבי בעזה
יפה אדר בת ה-85, נחטפה מניר עוז ושוחררה אחרי 49 יום בשבי בעזה

יפה אדר, בת 85, היא אימא לשלושה ילדים: משה, ורד וארז, וסבתא לשמונה נכדים ושבעה נינים. אחד הנכדים, תמיר אדר, בן 38, נחטף יחד איתה לרצועת עזה והוא עדיין נמצא בשבי חמאס. תמיר הוא אבא לשני ילדים - נטע בת שלוש ואסף בן שבע.

עדינה משה, נחטפה מניר עוז
עדינה משה, נחטפה מניר עוז ושוחררה אחרי 49 יום בשבי בעזה

עדינה משה, בת 72, נחטפה מביתה בקיבוץ ניר עוז לאחר שהמחבלים רצחו את בעלה סעיד משה. היא אמא לארבעה ילדים: מאיה, יעל, ששון ועמוס. בקיבוץ מספרים שהתחביבים שלה כוללים בישולים, גידול צמחים וקריאת ספרים.

מרגלית מוזס, נחטפה מניר עוז
מרגלית מוזס, נחטפה מניר עוז ושוחררה אחרי 49 יום בשבי בעזה

מרגלית מוזס, בת 77, חברת קיבוץ ניר עוז, מורה לביולוגיה בעברה. אם לשלושה ילדים וסבתא לעשרה נכדים.

חנה פרי, נחטפה לעזה ושוחררה אחרי 49 יום בשבי בעזה
חנה פרי, נחטפה מקיבוץ נירים ושוחררה אחרי 49 יום בשבי בעזה

חנה פרי, בת 79, עלתה לארץ בשנות ה-60 מדרום אפריקה, והיא היחידה ששוחררה במסגרת הפעימה הראשונה שלא נחטפה מניר עוז, אלא מביתה בקיבוץ נירים יחד עם בנה נדב, שנותר בשבי. היא הכירה את בעלה בישראל לאחר שעלה מאנגליה, ולהם שלושה ילדים. בנה רועי נרצח בשבת השחורה. חנה אוהבת לעבוד בגינה ולטפל בחתול שלה, וכן ללכת עם חברותיה לשיעורי התעמלות וטאי צ'י. היא מאוד קרובה לילדים ואהבו לבלות ביחד בארוחות הערב המשפחתיות.

דניאל אלוני ובתה אמיליה, נחטפו מניר עוז ושוחררו אחרי 49 יום בשבי בעזה
דניאל אלוני ובתה אמיליה, נחטפו מניר עוז ושוחררו אחרי 49 יום בשבי בעזה

דניאל אלוני, בת 45, ובתה אמיליה בת ה-6 נחטפו בעת ביקור חג שלהן בניר עוז אצל אחותה של דניאל, שרון אלוני-קוניו, שנחטפה יחד עם התאומות שלה אמה ויולי בנות ה-3 יחד אם אביהם דוד קוניו. דניאל הופיעה בסרטון שפרסם חמאס לפני כמעט חודש, יחד עם ילנה טרופונוב ורימון קירשט.

דורון כץ-אשר ובנותיה רז ואביב, נחטפו מניר עוז ושוחררו אחרי 49 יום בשבי בעזה
דורון כץ-אשר ובנותיה רז ואביב, נחטפו מניר עוז ושוחררו אחרי 49 יום בשבי בעזה | צילום: אפי נכסים

דורון כץ אשר, בת 34, רואת חשבון במקצועה אשר מתגוררת בגנות הדר יחד עם בעלה יוני ושתי בנותיה. הגיעה לניר עוז לרגל החג לביקור משפחתי, ונחטפה יחד עם שתי בנותיה רז בת ה-4 ואביב בת השנתיים. אחיה, רביד כץ, בן 51 ואב לשלושה, עדיין מוחזק בשבי. אמה אפרת כץ ז"ל, נרצחה בשבת השחורה, בת 69 הייתה במותה. בן זוגה של אפרת, גדי מוזס, עדיין מוחזק בשבי.

קרן מונדר ובנה אוהד, נחטפו מניר עוז ושוחררו אחרי 49 יום בשבי בעזה
קרן מונדר ובנה אוהד, נחטפו מניר עוז ושוחררו אחרי 49 יום בשבי בעזה

קרן מונדר ובנה אוהד בן ה-9 הגיעו מכפר סבא לקיבוץ ניר עוז, לבקר את סבא אברהם, שנותר בשבי חמאס, ואת סבתא רותי מונדר ששוחררה איתם הערב. הדוד רועי מונדר ז"ל נרצח, ליד ביתו בקיבוץ ניר עוז. אוהד הוא בן יחיד לקרן ונכד יחיד לסבא ולסבתא שלו, רותי ואברהם מונדר. קרן מורה לחינוך גופני בביהס עציון בבני ברק , בית ספר לילדים עם צרכים מיוחדים ומאמנת כדורעף .

רותי מונדר, נחטפה מניר עוז ושוחררה אחרי 49 יום בשבי בעזה
רותי מונדר, נחטפה מניר עוז ושוחררה אחרי 49 יום בשבי בעזה

ממשפחת מונדר-זכרי נמסר: "זהו יום מכונן בחיינו, אנחנו מאד נרגשים על חזרתם של רותי, קרן ואוהד, ועדיין לא מעכלים את מה שעובר עלינו. יותר מכל, אנחנו מתפללים ומייחלים לחזרתו בחיים ובמהרה של אהובנו אברהם מונדר בן ה-78, ושל כל החטופים והחטופות כמטרה לאומית נעלה. אנחנו מבקשים להודות לעם ישראל על הערבות ההדדית, האחדות, הדאגה והחיבוק האינסופי שקיבלנו מכם. זה מאד מסייע ומחזק ואנו קוראים לכם להמשיך ולתמוך במשפחות החטופים היקרות שלעד נהיה מחוברים ביחד. בימים רגישים אלו, אנחנו מבקשים מהציבור לתת לנו את הזמן, לכבד את הפרטיות ולאפשר לנו לחבור מחדש אל יקירינו".

ראש עיריית כפר סבא רפי סער מסר: "במשך כל 49 הימים האחרונים לא הפסקנו להתפלל ולייחל לשחרורם של אוהד, קרן וכל החטופים. הקמנו צוות ייעודי מקצועי שילווה אותם ואנו כל כך מאושרים לראותם שוב איתנו".

החטופים ששוחררו ברכבי הצלב האדום בדרכם למעבר רפיח
החטופים ששוחררו ברכבי הצלב האדום בדרכם למעבר רפיח | צילום: רויטרס

מקיבוץ ניר עוז נמסר: "קיבוץ ניר עוז מברך על שובם של 12 מתוך 77 האנשים שנחטפו באלימות קשה מניר עוז בשבת ה-7 באוקטובר. ליבנו עם חברי קהילתנו ושאר החטופים שנותרו בשבי בעזה. רבות ממשפחות הקיבוץ נותרו גם היום ללא יקיריהן לצידן, וחוששות לשלומם. אנו מחכים ומייחלים לשובם של כל החטופים מכל חלקי הארץ. קהילת ניר עוז, שרבע ממנה נרצח או נחטף במתקפת הטרור הרצחנית בשבעה באוקטובר, המהווים כשליש מכלל החטופים מישראל, דורשת להחזיר את כולם הביתה עכשיו. אנו נמשיך במאבק עד שאחרון החטופים יחזור".

מהמועצה האזורית אשכול נמסר: "13 חטופות וחטופים שנחטפו מאשכול שוחררו הערב והגיעו לאדמת ישראל לאחר 49 ימים בשבי החמאס ונמצאים כעת במקום מוגן ובטוח, עטופים בבני משפחתם. חיכינו להם כל כך ואנו לא יכולים לעצור את הדמעות ואת ההתרגשות עם שובם. צוותי רפואה ועובדים סוציאליים נמצאים איתם, עוטפים ומלווים אותם ברגישות. אלו רגעים מטלטלים לקהילתנו. יש לנו עוד חברים רבים חטופים שכולנו מחכים לשובם הביתה. הקהילות היישוביות, צוותי הרווחה והחוסן מלווים את המשפחות. אנו פונים ומבקשים מכולם לכבד את הפרטיות של המשפחות ברגעים אלה ושל משפחות החטופים שיקירהן טרם חזרו. אשכול קהילה חזקה ומאוחדת ונהיה שם כולנו לצדם לכל מה שיידרש ברגישות ואהבה, בקצב האישי של כל אחד ואחת מהם. מתפללים לשובם ולשלומם של כל החטופים ומחכים להם בקוצר רוח שיחזרו הביתה במהרה".

מעבר רפיח
היערכות לקבלת החטופים במעבר רפיח | צילום: רויטרס

כחלק מהעסקה, 140 מחבלים שלא הורשעו ברצח ישוחררו בפעימות מהכלא הישראלי, והיום כבר הועברו לכלא עופר 24 אסירות ו-15 אסירים קטינים פלסטינים, לפי המפתח של שלושה אסירים על כל חטוף שיוחזר. החל מהיום מתאפשרת כניסת סולר וגז בישול לרצועה במהלך הפוגות האש. כמו כן, צה"ל ימשיך לכתר את צפון הרצועה ויוציא לפועל בשיתוף שב"כ פעולות איסוף המודיעין.

האסירים המשוחררים בדרכם לכלא עופר
האסירים המשוחררים בדרכם לכלא עופר | צילום: גמאל עוואד, פלאש 90

בתי החולים שיבא, איכילוב, שניידר, וולפסון, סורוקה ואסף הרופא נערכו לקליטת החטופים ששוחררו. המענה הרפואי למשוחררים יינתן במתחם נפרד ובחדרים אישיים. הכניסה למתחם יותר לבני משפחות, לגורמי הרפואה ולאנשי הביטחון בלבד. בדיקה ראשונית תיעשה לפני המפגש עם בני המשפחה. לפי הנחיות גורמי ביטחון, יש למנוע מהמשוחררים חשיפה לתקשורת וכן יוגדר מתחם נפרד לעיתונאים. מחשש למצב תזונתי ירוד: פורסמו הנחיות להזנת החטופים שישוחררו.

ממתינים בציפייה בכיכר החטופים בתל אביב
ממתינים בציפייה בכיכר החטופים בתל אביב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ממתינים בציפייה בכיכר החטופים בתל אביב
ממתינים בציפייה בכיכר החטופים בתל אביב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ממתינים בציפייה בכיכר החטופים בתל אביב
ממתינים בציפייה בכיכר החטופים בתל אביב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ממתינים בציפייה בכיכר החטופים בתל אביב
ממתינים בציפייה בכיכר החטופים בתל אביב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ממטה משפחות החטופים נמסר: "אנו מברכים על חזרתם של כל חטוף וחטופה לישראל לחיק בני משפחתם, לאחר 49 ימים שהיו בשבי חמאס-דאעש בעזה. נמשיך לזעוק את זעקתם של כלל החטופים עד שכולם יחזרו הביתה. לא נפסיק את המאבק עד להשבת אחרון החטופים. אנו מזמינים את עם ישראל להגיע ולתמוך במשפחות החטופים שיקיריהם עדיין מוחזקים בידי החמאס - אירוע התמיכה יתקיים במוצ"ש הקרוב בשעה 19:00, בכיכר החטופים בתל אביב".