משפחות החטופים: "נתניהו תוקע מקלות בגלגלי המו"מ"

בהצהרת חירום שקיימו בתל אביב בצל תשובת חמאס ופעילות צה"ל ברפיח, קרובי חטופים קראו לסגור עסקה שתשיב ישראלים שנותרו בשבי - והפנו אצבע מאשימה לעבר נתניהו. עינב, אמו של החטוף מתן צנגאוקר: "אם הדרך היחידה להחזיר את החטופים היא לסיים את המלחמה - סיימו אותה"

זמן צפייה: 01:14

ברקע תשובת חמאס שהתקבלה אתמול, ולנוכח הפלישה המוגבלת לרפיח, בני משפחות החטופים מסרו היום (שלישי) "הצהרת חירום" סמוך לקריה בתל אביב - בדרישה לקידום מיידי של עסקה. "זהו היום ה-214 שבו אהובינו נמצאים בשבי בגהנום בעזה. שבעה חודשים בדיוק", אמרה בפתח ההצהרה עינב, אמו של מתן צנגאוקר, "שמענו מגורמים המעורים במשא ומתן שמה שבאמת מונע את העסקה, מה שמפריד בינינו ובין יקירינו, היה ונשאר התחייבות ישראלית לסיום המלחמה".

בפנייה ישירה לראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי הממשלה, צנגאוקר הוסיפה: "אם הדרך היחידה להחזיר את החטופים היא בהתחייבות ישראלית לסיום המלחמה - סיימו את המלחמה, תחזירו אותם ותצילו חיים".

מירב סבירסקי, אחותו של איתי סבירסקי שנרצח בשבי החמאס, הפנתה אצבע מאשימה לנתניהו גם כן. "ראינו פעם אחר פעם איך נתניהו תוקע מקלות בגלגלי המשא ומתן, כולל בשבת האחרונה", אמרה סבירסקי, והוסיפה בפנייה לשרי קבינט המלחמה: "עליכם וטלת החובה להפוך כל אבן ולהסיר כל מכשול בדרך להחזרת החטופים".

עינב, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, בהפגנה בתל אביב
עינב, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, בהפגנה בתל אביב (ארכיון) | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

יהודה כהן, אביו של נמרוד כהן, הביע חשש מתחילת הפעילות של צה"ל ברפיח. "שבועות וחודשים אנחנו שומעים הצהרות רהב על "רפיח", איך זה קורה שדווקא אחרי שחמאס נותן תשובה חיובית ישראל נכנסת לרפיח ומסכנת את החטופים ואת המשא ומתן?", תהה כהן.

יפעת קלדרון, בת דודו של החטוף עופר קלדרון, בחרה לפנות לשרים בני גנץ וגדי איזנקוט: "אתם נמצאים בממשלה במטרה להציל את החטופים. זו ההצדקה שנתתם שוב ושוב, זה המנדט שלכם, וזו המחויבות שלכם - אל תתנו לנתניהו לטרפד את העסקה. תעשו כל מה שצריך כדי לא להחמיץ פעם נוספת".

הפגנה למען החטופים בתל אביב
הפגנה למען החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

לפי דיווחים בארה"ב ובלבנון, המתווה לעסקה שאושרה על ידי חמאס כוללת שחרור של 33 חטופים, בהם בעיקר נשים, ילדים, קשישים וחולים. בתמורה, צה"ל יחל בנסיגה הדרגתית מחלקים ברצועת עזה, ויפסיק טיסות סיור למשך עשר שעות מדי יום. בנוסף, תתאפשר תנועה חופשית של פלסטינים עקורים.

בכיר ישראלי המעורה בפרטים מסר לרויטרס: "ההצעה של חמאס לא מתקבלת על הדעת", ובניו יורק טיימס דווח כי זוהי גם דעתו של הבית הלבן. במקביל, משלחת תמריא לקהיר. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל למסור הצהרה הערב, אך גורמים בסביבתו אמרו כי "הסיכויים לכך לא גבוהים".