הצהרת המשפחות: "נצלו את המומנטום בצפון להשבת החטופים"

יממה לאחר חיסולו של חסן נסראללה, ובעקבות ביטול ההפגנה השבועית לאור ההסלמה הביטחונית, משפחות החטופים מסרו הצהרה בשער בגין מול הקריה בתל אביב, ואמרו: "סדר חדש בצפון לא יכול לכלול את נטישת החטופים בדרום". עינב צנגאוקר: "אין לממשלה מנדט לנטוש את החטופים". במקביל, קהילות ניר עוז ובארי הפגינו בכרמי גת: "התירוצים נגמרו, המשוואה ברורה לכל - החזרת החטופים מאיימת על נתניהו. הוא מעדיף אותם מתים"

זמן צפייה: 01:39

שעות לאחר שצה"ל אישר כי מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה חוסל, ובעקבות ביטול ההפגנה השבועית לאור ההסלמה הביטחונית, משפחות החטופים מסרו הערב (שבת) הצהרה בשער בגין מול הקריה בתל אביב, ואמרו: "נצלו את המומנטום שנוצר בצפון, כדי להביא מיידית יוזמה מדינית שתחזיר את החטופים".

"כולנו שמענו את הסיסמאות החלולות על השבת החטופים, שנתניהו פיזר אתמול בנאום באו"ם", הוסיפו, "ביד אחת נתניהו מדבר במילים יפות, וביד השנייה מטרפד עסקאות וגוזר מוות על החטופים. איך נתניהו אומר על בימת האו״ם ש"אנחנו מנצחים" - אם במנהרות המוות בעזה יש עדיין 101 חטופים מעונים וגוססים? סדר חדש בצפון לא יכול לכלול את נטישת החטופים בדרום, נצלו את ההישגים הצבאיים בצפון ותביאו עסקה".

עוד אמרו: "אנחנו פונים לחבריי הקואליציה: כל כך הרבה חטופים נרצחו בשבי! הדם שלהם על הידיים של נתניהו, ושל כל מי שמשתף פעולה עם מטרפד העסקאות! הצילו את עצמכם ממשפט ההיסטוריה".

מפגינים בכרמי גת
מפגינים בכרמי גת | צילום: דוברות ניר עוז

במקביל למחאה מול הקריה, קהילות ניר עוז ובארי הפגינו בשכונת כרמי גת בקריית גת, לשם פונו תושבי ניר עוז. נילי מרגלית, שנחטפה מניר עוז ושוחררה בעסקת החטופים, אמרה: "אני מסרבת להאמין שישראל הופכת להיות מדינה שבוחרת להקריב את אזרחיה בשביל פוליטיקה זולה. האם מחיר הדמים שמשלמים אזרחי ישראל ו-101 החטופים שווה את ההימנעות והחשש שלכם לצאת נגד ראש הממשלה? רוב רובו של עם ישראל מוכן לשלם כל מחיר עבור חזרתם והוא מוכיח זאת ביציאה לרחובות שבוע אחרי שבוע כבר שנה, תוך כדי מלחמה איומה ומייאשת, ומבלי להירתע מאיום הטילים. כי כולנו מבינים שזוהי תקוותנו האחרונה לחיות כאן".

"התירוצים נגמרו, המשוואה ברורה לכל - החזרת החטופים מאיימת על נתניהו. הוא מעדיף אותם מתים", הוסיפה, "חטופים מתים לא יכולים לספר סיפורי זוועות, סיפורי יאוש, סיפורי תקווה שלא התממשה. הייתי שם. ספרתי כל רגע וכל שנייה. אני זוכרת הכל. את הייאוש, הרעב והצמא. את חוסר האונים. את הקושי להחזיק תקווה. אני מסרבת להאמין שישראל הופכת להיות מדינה שבוחרת להקריב את אזרחיה בשביל פוליטיקה זולה. 101 בני אדם, כמוכם ממש, נמקים בשבי החמאס. אזרחי ישראל בחרו בכם, חברי הכנסת, לעשות למען המדינה, למעננו. לנהוג מתוך ערכי הערבות ההדדית, כבוד האדם וחירותו. חירותנו. לחטופים אין חירות. אין את החירות לעמוד במנהרה, לראות אור יום, לאכול, להתרחץ, לקבל חיבוק. אין כלום. יש אימה בלתי פוסקת. האחריות להשיבם הביתה היא עליכם. האחריות להשיב את כולנו היא עליכם. אל תפנו להם גב. אל תפנו לנו גב".

תמונות החטופים בכיכר החטופים בתל אביב
תמונות החטופים בכיכר החטופים בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, אמרה מול הקריה: "זהו היום ה- 358 שבו אהובינו נמצאים בשבי בגיהנום בעזה. בני מתן נחטף בחיים, אין לממשלה מנדט לנטוש את החטופים! נצלו את הסדר החדש בצפון, בשביל לסיים את המלחמה בדרום בתמורה לעסקת חטופים! אנחנו בני משפחות חטופים מתבוננים בחרדה ברצף האירועים בימים האחרונים. אנחנו רואים כיצד בחסות המבצעים הצבאיים המוצלחים והמלחמה המתעצמת בצפון, נתניהו מנסה להסתיר את העובדה, שגם ברגע זה יש עסקה על השולחן, שחמאס הסכים לה, ונתניהו תוקע אותה בטירפודים הפושעים שלו"

בהמשך פנתה עינב לראש הממשלה ואמרה: "נתניהו,אתמול הכרזת על דוכן האו"ם: "אנחנו מנצחים!" – איך "אנחנו מנצחים" - אם במנהרות המוות בעזה יש עדיין 101 חטופים מעונים וגוססים? איך "אנחנו מנצחים" - אם אזרחים וחיילים מוחזקים בידי אויב כמעט שנה, כי אתה החלטת להקריב אותם על מזבח שימור שלטונך? אתה רוצה למשוך את המלחמה לנצח, כדי להישאר בשלטון, והחטופים הם הקורבן שאתה רוצה להקריב! אנחנו דורשים מהממשלה: סדר חדש בצפון לא יכול לכלול את נטישת החטופים בדרום! נצלו את ההישגים הצבאיים בצפון, כדי להביא יוזמה מדינית שתחזיר את החטופים".

עינב צנגאוקר
עינב צנגאוקר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

איציק הורן, אביהם של איתן ויאיר החטופים בעזה, אמר: "בניי איתן ויאיר הורן נחטפו בחיים. אין לממשלה מנדט לנטוש את החטופים! נצלו את הסדר החדש בצפון, בשביל לסיים את המלחמה בדרום בתמורה לעסקת חטופים! כולנו שמענו את הסיסמאות החלולות על השבת החטופים, שנתניהו פיזר אתמול בנאום באו"ם. ביד אחת נתניהו מדבר במילים יפות, וביד השנייה מטרפד עסקאות וגוזר מוות על החטופים. את המילה "עסקה" הוא לא אמר פעם אחת בנאומו, כי הוא לא רוצה עסקה! נתניהו לא רוצה להחזיר את החטופים! אבל אנחנו לא ניתן למדינה לנטוש אותם! אירועי הימים האחרונים בצפון, מחייבים את הממשלה לנצל את המומנטום, כדי להביא עסקה בדרום! תחזירו את החטופים עכשיו".

יפעת קלדרון, בת דודו של עופר קלדרון, אמרה: "בן דודי עופר קלדרון נחטף בחיים. אין לממשלה מנדט לנטוש את החטופים! נצלו את הסדר החדש בצפון, בשביל לסיים את המלחמה בדרום בתמורה לעסקת חטופים! אנחנו פונים גם היום לממשל האמריקאי, כל מי שעיניו בראשו, מבין שנתניהו משחק משחק כפול: אומר לכל צד את מה שהוא רוצה לשמוע, אבל עושה אך ורק את מה שמשרת את האינטרסים האישיים שלו! בלי לחץ ממוקד ואישי על נתניהו, הוא ימשיך לשקר לעשות הצגות כאילו אכפת לו מהחטופים, בזמן שהוא מפקיר אותם למוות. אנחנו ממשיכים לקרוא לעזרכם: הפעילו לחץ ממוקד ואפקטיבי על נתניהו, שיגרום לו לסיום המלחמה בדרום בתמורה לעסקה".

אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר, אמרה: "יורם מצגר, סב ילדיי, נחטף בחיים ונרצח בשבי. אין לממשלה מנדט לנטוש את שאר החטופים ולהפקיר אותם למוות! אסור להסתנוור מהחיסול ומההישגים בצפון. האינטרס הישראלי היה ונשאר החזרת החטופים וסיום המלחמה בעזה ופתרון לתושבי הצפון כחלק מהסדרה כוללת. אנחנו פונים גם היום לחבריי הקואליציה: כל כך הרבה חטופים נרצחו בשבי! הדם שלהם על הידיים של נתניהו, ושל כל מי שמשתף פעולה עם מטרפד העסקאות! הצילו את עצמכם ממשפט ההיסטוריה! נצלו את המומנטום שנוצר בצפון, כדי להביא מיידית יוזמה מדינית שתחזיר את החטופים! ואנחנו שבים ואומרים לציבור, אתם התקווה שלנו, אתם הכוח שלנו! יחד נחזיר הביתה את כולם".

תמונות חטופים על קיר בתל אביב
תמונות חטופים על קיר בתל אביב | צילום: רויטרס

מוקדם יותר נמסר ממטה המשפחות: "משפחות החטופים מודות ומצדיעות לטייסי חיל האוויר על כך שאינם שוכחים את המטרה הקדושה של השבת החטופים והחטופות הביתה. טייסי חיל האוויר מבינים היטב את סדרי העדיפויות של מדינת ישראל, הגיע הזמן שגם הדרג המדיני יבין אותם".

"על ממשלת ישראל להקשיב לטייסים ולהצהיר מיד כי תמנף את ההישגים הצבאיים בצפון ובדרום, לפעולה מדינית מיידית להשבתם של 101 חטופים וחטופות הביתה", הוסיפו, "רה״מ, הכרזת ששלב המלחמה העצים בעזה הסתיים, הזרוע הצבאית של חמאס מוטטה וחיזבאללה חטף מכה אנושה, עכשיו הגיע הזמן להשיג את מטרת העל של המלחמה – ולהחזיר את כל האחים והאחיות שלנו הביתה. הניצחון האמיתי במלחמה יהיה רק כשכל החטופים יחזרו הביתה - החיים לשיקום, הנרצחים והחללים לקבורה".