"בן אדם הוא בן אדם": בבתי החולים מוחים נגד הפרדת היולדות

מאות אנשי סגל רפואי במוסדות ברחבי הארץ מחו נגד תופעת ההפרדה בחדרי הלידה, שנחשפה בחדשות 13, תחת הכותרת "מאוחדים - לא מפרידים". "זה לא משנה אם מדובר ביהודי, מוסלמי, נוצרי או דרוזי"

זמן צפייה: 00:41

מאות אנשי סגל רפואי בבתי חולים בכל רחבי הארץ מחו היום (שלישי) נגד תופעת ההפרדה בין יולדות יהודיות לערביות, שנחשפה בחדשות 13, תחת הכותרת "מאוחדים - לא מפרידים".

"כשיצא התחקיר שלכם על הופרדו בלידתם, בעצם עלה מאיתנו קול שאנחנו חייבים לצאת ולהעביר את המסר שלנו המאחד והמשותף שבן אדם הוא בן אדם", אמר לחדשות 13 נדב גרנט, מומחה ברפואה דחופה, "לא משנה אם הוא יהודי, ערבי -מוסלמי, נוצרי, דרוזי או צ'רקסי".

לכתבות נוספות בנושא:  

בעקבות תחקיר חדשות 13: קריאה לחקור ההפרדה בין יולדות בבתי החולים

תחקיר: באילו בתי חולים מפרידים בין יולדות יהודיות לערביות?

חדר לידה
חדר לידה | צילום: חדשות 13

כזכור, תחקיר חדשות 13 חשף לפני כשבועיים כיצד בבתי חולים רבים בישראל מתבצעת הפרדה בין יולדות ערביות ליהודיות, על אף שמדובר במעשה בלתי חוקי. במהלך התחקיר פנתה כתבת חדשות 13 למיון יולדות בכמה בתי חולים ברחבי הארץ וביקשה לא לשכב בחדר לצד יולדות ערביות - במקרים רבים היא נענתה בחיוב. בתי החולים שנענו לבקשת התחקירנית להפרדה היו: לניאדו, בילינסון, וולפסון, קפלן ומעייני הישועה. לעומתם, בתי החולים ברזילי, שיבא תל השומר ומאיר דחו את הבקשה.

"אצלנו מאוד שמים על זה דגש", אמרה עובדת בבית החולים לניאדו שבנתניה. אחת האחיות שנשאלו על כך באותו בית חולים ענתה: "אם את מבקשת, אנחנו עושות התאמות". עובדת במחלקת "רואים את הנולד", בבית החולים בילינסון בפתח תקווה, הסבירה איך עליה לפעול אם ברצונה לקבל חדר ללא יולדות ערביות: "נסי להגיד למיילדת בצורה עדינה אם יש אפשרות לחדר לבד. גם מיילדות ערביות מעדיפות להיות עם מישהי שהיא יכולה לדבר איתה באותה שפה. לדעתי לא צריכה להיות לך בעיה".

בעקבות פרסום התחקיר, במערכת הפוליטית הגיבו בחריפות על הממצאים וקראו למגר את התופעה. יו"ר מרצ תמר זנברג שיגרה המכתב למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, ובו דרשה "לחקור באופן בהול את הטענות החמורות שעלו בתחקיר, ולבדוק מה הם התנאים שאיפשרו את המשך קיום התופעה". לדברי זנדברג, "לא יעלה על הדעת שבמדינת ישראל יפרידו נשים לפי הגזע שלהן והדבר הזה יעבור בשתיקה". 

מחאת צוותים רפואים נגד הפרדה במחלקות יולדות
מחאת צוותים רפואים נגד הפרדה במחלקות יולדות | צילום: חדשות 13

"זה פשוט מחליא", אמר יו"ר סיעת העבודה, ח"כ איציק שמולי. "הפרדה על רקע גזעי היתה מקור לרדיפה ולפגיעה ביהודים בהיסטוריה, זה בלתי מתקבל על הדעת שתקבל איזושהי לגיטימציה כאן". שמולי הוסיף: "משרד הבריאות וכל בתי החולים נדרשים להבהרת נהלים ולבדיקה רצינית ומקיפה. אם התופעה חלילה תחזור על עצמה, הכנסת תתערב מיד בנעשה".

יו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה אמר: "זו גזענות מכוערת. בזמנים בהם רוחות ההסתה מנשבות דווקא במסדרונות הכנסת, לא פלא שהשנאה מחלחלת לכל מרחבי החיים". עודה הוסיף כי "דווקא במקום שבו מביאים חיים לעולם יש לבתי החולים תפקיד. מזעזע לחשוב שהם יאפשרו הפרדה כזו שמעמיקה את הגזענות, את האפליה ואת הדעות הקדומות".

איציק שמולי
איציק שמולי | צילום: ערוץ הכנסת