בנט בטקס הממלכתי: "זיכרון השואה הוא חלק מה-DNA שעובר מדור לדור"

ישראל מתייחדת לזכר שישה מיליון הנספים. תם טקס הנחת הזרים באנדרטת גטו ורשה ביד ושם, זאת לאחר שבמשכן הכנסת התקיים טקס הדלקת נרות, בהשתתפותם של היו"ר מיקי לוי ונשיאת הבונדסטאג הגרמני, בארבל באס. רה"מ בנט: "אנחנו מצווים ליזכור" • כל אירועי הזיכרון

זמן צפייה: 05:40

ישראל מתייחדת היום (חמישי) לזכרם של שישה מיליון הנרצחים, ומציינת את יום הזיכרון לשואה ולגבורה בכמה אירועי זיכרון, שיתקיימו לאורך היום. לאחר צפירה בת שתי דקות, אירע טקס הנחת הזרים באנדרטת גטו ורשה ביד ושם, במעמד ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא המדינה יצחק הרצוג. כחצי שעה לפני, יו"ר הכנסת מיקי לוי ונשיאת הבונדסטאג הגרמני, הדליקו נרות זיכרון במשכן הכנסת.

בשעה 11:00 החל בטרקלין שאגל הטקס הממלכתי "לכל איש יש שם", במסגרתו מתקיים מעמד קריאת שמות קורבנות השואה ברבים, בסימן: "מסילות אל האבדון - שילוחם של היהודים בתקופת השואה". במהלך הטקס מודלקים 6 נרות זיכרון על ידי חברי כנסת וניצולי שואה.

הנשיא יצחק הרצוג נשא דברים וציין את שמותיהם של בני משפחתו, אשר נספו בתקופת השואה. ראש הממשלה נפתלי בנט, אמר כי "אנחנו מצווים בסדר הפסח לזכור - כאילו אנחנו יצאנו ממצרים, ביהדות הזיכרון הוא לא דבר מהעבר, אלא שכבה שמתווספת לתוכנו, וכך זיכרון השואה היא שכבה שהיא חלק מה-DNA שעובר מדור לדור. בתי מיכל-קלרה נקראת על שמה של סבתה של אשתי, ניצולת שואה, ובתי אביגיל-אליה, נקראת על שם סבא אלי, ניצול שואה אף הוא - ואני גאה שהגנים שלהם נמצאים אצל ילדיי".

בשעה 13:00 יחל טקס האזכרה הממלכתי באוהל יזכור במוזיאון יד ושם. בשעה 14:00 ולאחר שנתיים של הפוגה ייפתח מצעד החיים בפולין, בהשתתפותו של נשיא פולין אנדז'יי דודה, במהלכו יצעדו אלפים מסע בן 3 קילומטרים בין המחנות אושוויץ ובירקנאו. בהמשך, בשעה 17:30 תתקיים עצרת תנועות הנוער במוזיאון יד ושם, ובשעה 20:00 נשיא המדינה יצחק הרצוג ינעל את אירועי יום הזיכרון בבית לוחמי הגטאות.

כזכור, אמש נפתחו אירועי הזיכרון בעצרת הממלכתית ברחבת גטו ורשה במוזיאון יד ושם בירושלים, שהתקיימה במעמד נשיא המדינה הרצוג וראש הממשלה נפתלי בנט. בטקס השתתפו שורדי שואה, בני הדור השני ובני משפחותיהם. במהלך האירוע הדליקו שישה ניצולים - רבקה אליצור, שמואל בלומנפלד, צבי גיל, אולגה קיי, אריה שילנסקי ושאול שפילמן - שש משואות המייצגות את ששת מיליוני הנרצחים.

Whatsapp Image 2022 04 27 At 2
רה''מ בנט בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

בתוך כך, אתמול פרסמה הרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד לשוויון חברתי נתונים עדכניים, לפיהם 161,400 שורדי שואה ונפגעי התנכלויות אנטישמיות בתקופת השואה חיים בישראל. גילם הממוצע של ניצולי השואה בישראל הוא 85.5. כ-31,500 חצו את גיל 90, ולמעלה מ-1,000 עברו את גיל 100. בשנה האחרונה הלכו לעולמם 15,553 ניצולים וניצולות - ולמעלה מ-42 שורדים נפטרים בממוצע מדי יום.

לפי הנתונים, בחיפה מתגוררים הכי הרבה שורדים ומספרם עומד על 11,000; בירושלים חיים 10,000 ובתל אביב 8,700. באשדוד מתגוררים כ- 8,000 שורדי שואה, בנתניה 7,900, בבאר שבע 6,900, בפתח תקווה 6,500 ובראשל"צ 6,400.