העדות המטלטלת של ירדן: "התייחסו אליי כ'שלל'; חששתי לחיי"

ירדן רומן-גת, ששוחררה משבי חמאס אחרי 54 יום, סיפרה בריאיון לתוכנית "60 דקות" ב-CBS כי הוחזקה במבנה מעל פני האדמה - וששומריה היו כולם גברים: "הם השגיחו עליי 24 שעות. פחדתי שהם יאנסו אותי. הם היו יכולים לעשות לי כל מה שרצו". על החיג'אב שקיבלה: "הרגשתי שהבד הזה הוא ההגנה היחידה שלי"

ירדן רומן-גת
ירדן רומן-גת | צילום: מתוך "60 דקות", רשת CBS

ירדן רומן גת, בעלה אלון ובתם גפן, בת שלוש וחצי, חזרו מטיול בחו"ל ביום שישי, 6 באוקטובר, כדי לבלות את ערב חג שמחת תורה עם המשפחה של אלון בקיבוץ בארי - שם נשארו לישון. בשבת בבוקר, כשהחלו האזעקות המשפחה נכנסה לממ"ד, אך בשלב מסוים המחבלים הצליחו לפרוץ פנימה. הם הוציאו את אלון, ירדן וגפן והכניסו אותם למכונית כאשר הם יחפים ואין עליהם דבר מלבד הפיג'מות שלבשו. ברכב היה חבר קיבוץ נוסף נעול בתוך תא המטען וארבעה מחבלים חמושים.

כשהמכונית הייתה מטרים ספורים מהגדר, המחבלים ראו טנק של צה"ל מתקדם לכיוונם והאטו את נסיעתם. ירדן ואלון שמו לב להזדמנות, ובהחלטה אמיצה של שבריר שנייה החליטו לקפוץ מהרכב ולנסות לברוח מהמחבלים. הם התחילו לרוץ לכיוון היער כשהתחילו יריות. ירדן העבירה את גפן לבעלה בתקווה שיוכל לרוץ מהר יותר ממנה ולהציל אותה. אלון לקח את גפן ורץ הכי מהר שהצליח, כשהסתובב להביט לאחור ראה את ירדן מסתתרת מאחורי עץ ומנסה להגן על עצמה. זו הפעם האחרונה שמישהו ראה את ירדן - עד ששוחררה אחרי 54 יום משבי חמאס.

[youtube_embed youtube_id='']

בריאיון לתוכנית "60 דקות" ברשת CBS ששודרה הלילה (שני) היא סיפרה שהוחזקה במבנה מעל פני האדמה - וששומריה היו כולם גברים: "הם השגיחו עליי ולא הורידו ממני את העיניים אפילו לרגע. פחדתי שהם יאנסו אותי. הם היו יכולים לעשות לי כל מה שרצו", אמרה. היא הוסיפה: "אין אפשרות להתנגד לשום דבר. זה עלול היה לעלות לי בחיי". היא סיפרה שהוצגה לראווה על-ידי חוטפיה כ"שלל" לעיני ההמון העזתי המריע.

"העמדתי פני מתה, אבל לעצור את הנשימה היה כמעט בלתי אפשרי, אז הם (מחבלי חמאס) אמרו, 'לא, היא לא מתה. אין דם. אז תרים אותה'. הם תפסו את זרועותיי והתחילו לגרור אותי על הקרקע לכיוון המכונית. הייתי לבושה בפיג'מה - שהחליקה מהגוף שלי. זה היה אחד מהרגעים המפחידים ביותר כי המחשבות שלי היו, 'גם אם לא הייתה להם כוונה לאנוס אותי, עכשיו אולי יש להם, ואני חצי עירומה.". היא הוסיפה: "למרבה המזל, הם לא עשו את זה. המטרה שלהם הייתה להביא אותי לעזה".

ירדן רומן גת זמן קצר לאחר השחרור
ירדן רומן גת זמן קצר לאחר השחרור

"צפו בי, ראו אותי בכל עת. הם יכלו לעשות לי הכול", היא אמרה. "הייתי חסרת אונים. ניסיתי לגרום להם לדאגה, הם לא רצו להגן עליי אלא לשמור על ה'גביע', השלל שלהם", היא סיפרה - והוסיפה כי קיבלה חיג'אב שכיסה את גופה: "הרגשתי שהבד הזה הוא ההגנה היחידה שלי".

"אני חושבת שכן הצלחתי לגרום להם לדאוג ברמה מסוימת ואני חושבת שזה עזר לי לשרוד", המשיכה, "חייתי בחרדה מתמשכת לגבי גורלם של אלון בעלי וגפן בתי. לאחר כשלושה שבועות בשבי, שמעתי ברדיו את אחד מבני דודיו של אלון מדבר. הוא הזכיר את העובדה שאני וגיסתי כרמל מוחזקות בעזה, אך לא הזכיר את אלון וגפן, ולכן יכולתי להניח שהם בסדר". כמו כן אמרה: "זו חוויה מאוד מפחידה להיות באזור מלחמה. אי אפשר להתעלם מזה, זה מאוד אינטנסיבי".

הריאיון מתוך "60 דקות" באדיבות סלקום TV. בהמשך השבוע ישודר הריאיון בסלקום TV עם תרגום לעברית.