הרצוג באירוע זיכרון לטבח כפר קאסם: "בשם מדינת ישראל - סליחה"

נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע לכפר לרגל אירוע לציון 65 שנים מהטבח, בו נהרגו 49 תושבי המקום, והתנצל בשם המדינה. "הרג ופגיעה בחפים מפשע הם אסורים בתכלית האיסור"

זמן צפייה: 05:24

נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע היום (שישי) לכפר קאסם לציון 65 שנים לטבח כפר קאסם. הרצוג התנצל בשם המדינה והוסיף כי "הרג ופגיעה בחפים מפשע הם אסורים בתכלית האיסור. בשמי ובשם מדינת ישראל - סליחה".

"אני מרכין את ראשי בפני זיכרון ארבעים ותשעה ההרוגים, מרכין ראשי בפניכם, בני משפחותיהם, ובפני תושבי כפר קאסם לדורותיהם. הרג ופגיעה בחפים מפשע הם אסורים בתכלית האיסור. הם חייבים להישאר מעל לכל מחלוקת פוליטית".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הציבור מוזמן להשתתף: דיון פתוח בנושא חיסוני ילדים בגיל 11-5

בן 29 מנהריה מואשם שביצע עבירות מין חמורות בבת 9

לפיד: מנסים לגרום לנו לריב, נוודא שלא יצליחו

Whatsapp Image 2021 10 29 At 1

"ההיסטוריה מראה כי עוצמתה של מדינה נבחנת גם ביכולתה להביט ישירות אל מאורעות עברה", פתח הנשיא את דבריו. "הפצע העמוק שנפער כאן, במקום הזה, לפני 65 שנים, הוא פצע של כלל החברה הישראלית – יהודים וערבים כאחד. מאז אותה טרגדיה נוראה נחקק בסלע האיסור של פקודה בלתי חוקית בעליל".

הרצוג הבביע תמיכה ביוזמה ללמד על הטבח במערכת החינוך ואמר: "השיעור הזה נלמד מזה עשרות שנים וימשיך להילמד מדור לדור. ואני תומך ביוזמה שילמד בצורה מסודרת במערכת החינוך בכל רחבי מדינת ישראל. באותו יום ניתנה פקודה שתוארה לימים כפקודה 'הדוקרת את העין ומקוממת את הלב', כזו ש'דגל שחור מתנוסס מעליה'".

"ביום זה, בחלוף 65 שנים מהאסון, נתפלל ונייחל לכך שזכרם של הקורבנות ילווה אותנו כלקח וכמצפן, וכי מעומק הכאב נצמיח יחד עתיד משותף ומלא תקווה".

עיסאווי פריג'
עיסאווי פריג' | צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

כזכור, ברביעי האחרון, הצעת החוק להכרה בטבח בכפר קאסם נדחתה בקריאה טרומית במליאת הכנסת. הצעת החוק קובעת כי ממשלת ישראל תכיר באחריותה לטבח בכפר קאסם באוקטובר 1956. כמו כן, קובעת הצעת החוק כי ציון יום הטבח יהיה חלק מתוכנית הלימודים בבתי הספר וכי אוצר המדינה יתקצב את העמותה להנצחת זכר קורבנות הטבח.

השר לשיתוף פעולה איזורי עיסאווי פריג' דיבר גם הוא בטקס ואמר כי "מעולם לא היתה נוכחות כה בולטת של אישי ציבור, שרים, חברי כנסת וראשי רשויות, באירוע הזיכרון לטבח. אומץ לב ציבורי הוא להתמודד עם לקחי העבר. עוצמתה של ישראל תגדל אם תביט לעברה ותתקן את העוול ההיסטורי שנגרם לאזרחיה. בכדי להגדיל את האמון ולהבטיח המשך קיום משותף, אנחנו מבקשים להכיר, להתנצל וללמד".

Whatsapp Image 2021 10 29 At 1

לפני ההצבעה התפתח עימות חריף בין השר לשיתוף פעולה אזורי ממרצ, עיסאווי פריג', לבין חברי הכנסת של הרשימה המשותפת. "פניתי לחברת הכנסת תומא סלימאן. אני בן לכפר קאסם ובן למשפחה שכולה. ביקשתי ממך לעזוב ימין ושמאל ולהפוך את החוק להצעה לסדר כדי לדון בה בוועדת החינוך, אבל אתם רוצים לעשות מהכאב שלנו פוליטיקה פנימית", צרח פריג' ועורר סערה מול חברי הכנסת של המשותפת. "אני מזהיר אתכם. תשתקי. בוז לכם".

לאחר מכן פורסם כי השר פריג' קידם החלטת ממשלה להכרה בטבח בכפר קאסם שבוצע בשנת 1956. לפי ההצעה, תצוין שעת מחנך בבתי הספר ביום ציון הטבח, 29 באוקטובר, חשיפת המסמכים שיש בידי המדינה על הטבח ותקצוב מאוצר המדינה לטובת ההנצחה.