הרצוג ספד לאימו בהלוויה: "היית לנו מקור כוח ועוצמה"

הלוייתה של אמו של נשיא המדינה מתקייתמ בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, שם תיקבר לצד בעלה המנוח, הנשיא השישי. הנשיא ספד לה: "הענקת לנו אנרגיות מלאות אהבה, עוצמה, השראה ועקרונות"

זמן צפייה: 00:43

אורה הרצוג, אמו של הנשיא יצחק הרצוג ואלמנתו של הנשיא לשעבר חיים הרצוג, הובאה היום (רביעי) למנוחות בחלקת גדולי האומה שבהר הרצל. ארונה הוצב תחילה בבית הנשיא והציבור הוזמן לחלוק עמה כבוד אחרון.

הנשיא יצחק הרצוג ספד לאמו: "היית לכולנו אמא אוהבת מאוד, מקור כוח ומקור עוצמה, מנוע עם אנרגיות אדירות – לא תמיד פשוטות וקלות, אך תמיד מלאות אהבה, עוצמה, השראה ועקרונות. לי הענקת את הכינוי בוז'י, כביטוי של אהבת אם אמיתית. ובשנים מאוחרות יותר, רווית נחת מנכדייך והענקת גם להם אהבת סבתא שאינה תלויה בדבר".

אורה הרצוג
אורה הרצוג | צילום: לע״מ

"אני ניצב פה קודם כל כבן המתאבל על מותה של אמו. הסיטואציה הזו, בה הכאב הפרטי מתערבב בהיבט הציבורי, אינה פשוטה. אני בטוח שאני מייצג פה את בני המשפחה כולם, כשאני אומר שאמא שלנו, אורה, ידעה לעמוד במורכבות הזו כל חייה ולהתמודד איתה בשום שכל - וממנה אנו שואבים את כוחנו ומקור השראתנו".

עוד סיפר הנשיא על אודותיה של אמו: "תמיד ביקשת שיזכרו אותך כהוגת חידון התנ"ך במסגרת חגיגות העשור למדינה שאותן ריכזת. אך נדמה לי שהיום, בעידן משבר האקלים העולמי, ראוי הוא לציין במיוחד את היותך מחלוצות המאבק הירוק. מפעל חייך במשך 40 שנות התנדבות היה המועצה לישראל יפה והמרכז החינוכי בפארק הירקון".

"היום, כעבור כחצי יובל, את מתאחדת עם אבא, אביר חייך", אמר הנשיא. "אני מקווה ומאמין שיחדיו, אתם שם למעלה רווים נחת מכך שאנו כאן ממשיכים את השליחות הגדולה שלכם, למען עם ישראל ומדינת ישראל. תהא נשמתך הגדולה והברוכה צרורה בצרור החיים. אמן".

הנשיא יצחק הרצוג בהלווית אימו אורה הרצוג
הנשיא יצחק הרצוג בהלווית אימו אורה הרצוג | צילום: חיים צח / לע''מ

אורה הרצוג נפטרה ביום שני האחרון בגיל 97 בביתה. היא הייתה אשת ציבור ופעילה חברתית וסביבתית במשך שנים רבות מייסדת "המועצה לישראל יפה". אמו של הנשיא נקברה לצד הנשיא השישי בחלקת גדולי האומה בהר הרצל.

הרצוג נולדה בשם אורה אמב"ש, 'אני מאמין באמונה שלמה', במצרים להורים שהיו ילידי יפו ומוצא. להוריה לאה ושמחה אמב"ש היו ארבעה ילדים. אחותה הבכורה, סוזי אבן, היתה רעייתו של שר החוץ לשעבר והדיפלומט אבא אבן. לאורה וחיים הרצוג ארבעה ילדים: עו"ד יואל הרצוג; שגריר ישראל בוושינגטון מיכאל הרצוג; הנשיא יצחק הרצוג ורונית הרצוג.

ארונה של אורה הרצוג
ארונה של אורה הרצוג | צילום: חיים צח / לע''מ

הוריה גורשו על ידי התורכים במלחמת העולם הראשונה והגיעו למצרים מיפו. היא גדלה והתחנכה באסמאעיליה ובקהיר וסיימה תואר ראשון במתמטיקה ובפיזיקה מאוניברסיטת ויטווטרסראנד שבדרום אפריקה. באוקטובר 1946, בתום לימודיה, עלתה לארץ ישראל והצטרפה לארגון ההגנה. באותה שנה נבחרה להשתתף במחזור הראשון של בית הספר לדיפלומטים שהקימה הסוכנות היהודית. בשנת 1947 נישאה לחיים הרצוג ז"ל, וליוותה אותו בתפקידיו בצה"ל ובחיים הציבוריים.

עם תום כהונתו של בעלה כנשיא המדינה היא נשאה בתפקידים שונים, ובהם: יו"ר הוועדה הציבורית לאירועי שנת החמישים (1998), חברת מליאת רשות השידור, חברת המועצה הציבורית המייעצת למפעל הפיס, חברת חבר-הנאמנים של מוזיאון תל אביב, יו"ר אגודת הידידים של בית החולים שניידר והוגדרה כ"נשיאה הבינלאומית-אמריטה" של "המועצה לישראל יפה". לאחר מות בעלה בשנת 1997, הקימה ועמדה בראש עמותת יד חיים הרצוג, להנצחת פועלו ומורשתו.

Whatsapp Image 2022 01 12 At 1
ארונה של אורה הרצוג בבית הנשיא | צילום: עמוס בן גרשום/לע''ם