אחרי הפיצוץ הנוסף: עיריית הרצליה דורשת לטהר את מתחם תע"ש

בעקבות פיצוץ שני תוך חודש שהתרחש באזור שכונת נוף ים, כתוצאה מריאקציה של חומרי נפץ מתחת לקרקע, העירייה דורשת שוב מהממשלה להצהיר באופן רשמי על פינוי מתחם תע"ש בעיר. העירייה מאיימת כי במידה שהמדינה לא תענה לדרישותיה היא תפנה לבית המשפט. "עלול לגרום חלילה לפגיעה ברכוש ובנפש"

Whatsapp Image 2023 07 28 At 0

עיריית הרצליה שיגרה היום (שני) מכתב לגורמים שונים בממשלה, בניהם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הביטחון יואב גלנט והשרה להגנת הסביבה עידית סילמן, בדרישה כי המדינה תטפל בחומרי הנפץ המצויים במתחם תע"ש בעיר - וזאת לאחר שביום שישי האחרון התרחש פיצוץ נוסף במקום ועשן צהוב היתמר מעל לעיר במשך שעות. המכתב היום הוא אינו הראשון ששולחת העירייה בנושא. בתחילת החודש נשלח מכתב בעל דרישה זהה, אך הדבר לא הביא לקבלת החלטות ביצועיות.

במכתב שנשלח היום כתבה העירייה: "נראה שאין כל מחלוקת בקרב הגורמים המקצועיים, כי קיים חשש מבוסס שבמתחם הנטוש נקברו חומרי נפץ הודפים אשר הגיעו ככל הנראה לסוף אורך חייהם הבטיחותי, הפכו לבלתי יציבים ועלולים להתפוצץ ולגרום, חס וחלילה, לפגיעה ברכוש ובנפש". בנוסף, הלינה העירייה על כך ש"למרות כל אלה, וחרף התחייבות של המשרדים והרשויות בפני בית המשפט העליון, לא זכתה העירייה עד כה למענה ענייני כלשהו מאף אחד".

לבסוף, דרשה עיריית הרצליה שמהמדינה "תקבע באופו מיידי איזה משרד/ים נושא באחריות לטיהור ושיקום הקרקע במתחם תע"ש, תפעל באופן מיידי לגידור הרמטי של המתחם, לביצוע מיגון הדף עבור שורת בתים באזור, תכין סקרי סיכונים בקרקע ותתחיל בהליך טיהור ושיקום הקרקע".

Whatsapp Image 2023 07 28 At 0
עשן מיתמר בהרצליה לאחר הפיצוץ האחרון

כאמור, ביום שישי האחרון התרחש פיצוץ נוסף במתחם תע"ש ליד השכונה נוף ים שבעיר. בפיצוץ לא היו נפגעים, וכוחות הצלה שהוזעקו למקום קבעו כי מקור הפיצוץ הוא ריאקציה של חומרי נפץ מתחת לקרקע. בהתייחסות לאירוע, אמר ראש העיר משה פדלון: "העלנו את נושא הפצצה המתקתקת שנמצאת בקרבת העיר הרצליה. לצערי הרב החליטו לא להחליט, כל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר מתחמקים מהטיפול. אני מודיע לכם שמדובר על פצצה וזה רק עניין של ימים או שבועות עד שהיא תצא לפועל". לסיום פנה פדלון למדינה בבקשה וגם תקף את הממשלה: "נא לפעול מחר בבוקר ולא לשחק איתנו. אם לא תטפלו - תיערכו לאירוע רב נפגעים. המצב קטסטרופלי ואין עם מי לדבר. אין משילות במדינה וזו התוצאה".

Whatsapp Image 2023 07 28 At 1
ראש העיר הרצליה משה פדלון | צילום: משה שי / פלאש 90

במכתב הקודם ששלחה עיריית הרצליה בנושא, בתחילת החודש, נכתב כי חרף העובדה שחלפו יותר מ-30 שנים מאז נטישת המתחם על-ידי התעשייה הצבאית לישראל, הקרקע טרם טוהרה והזיהומים ממשיכים לסכן חיי אדם, מבלי שגורם ממשלתי כלשהו נוטל על עצמו את האחריות לטיהור המתחם, סילוק חומרי הנפץ והגנה על חיי אדם ורכוש. כל זאת, בניגוד להתחייבויות המדינה בעבר כי תפעל לטיהור השטח עד אוגוסט 2019.