הרצוג ביד ושם: "אסור לאפשר לשיקולים פוליטיים להשתיק את המצפן המוסרי שלנו"

נשיא המדינה נשא דברים באירוע שנערך לרגל יום השואה הבינלאומי, בהשתתפות למעלה מ-70 נציגי הסגל הדיפלומטי הזר בישראל, ובנוכחות שר המשפטים ומנכ"ל משרד החוץ. "אנו רואים כיצד מפריכים את האמת על העבר, וכיצד עובדות חלופיות מטביעות את ההיסטוריה"

Whatsapp Image 2022 01 27 At 1

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים היום (חמישי) באירוע שנערך ביד ושם לרגל יום השואה הבינלאומי, בהשתתפות למעלה משבעים נציגי הסגל הדיפלומטי הזר בישראל. באירוע השתתפו גם יו"ר יד ושם דני דיין, שר המשפטים גדעון סער, מנכ"ל משרד החוץ השגריר אלון אושפיז, ושגריר זמביה בישראל מרטין מוונמבאלה, זקן הסגל הדיפלומטי.

הרצוג סיפר כיצד אביו, הנשיא השישי חיים הרצוג, היה קצין בריטי שאת קולו שמעה יהודית ברקוביץ' בעודה שוכבת חולה בטיפוס בצריף המחנה ברגן-בלזן. לימים שרדה ברקוביץ' את השואה, עלתה לישראל ושירתה בצה"ל במלחמת העצמאות. "אבי לחם בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה", סיפר הרצוג, "והשתתף בשחרור ברגן בלזן שלושה חודשים לאחר השחרור ההרואי של אושוויץ על ידי הצבא האדום".

ההיכל במוזיאון יד ושם
ההיכל במוזיאון יד ושם | צילום: רויטרס (ארכיון)

אבי סיפר על המראות הקשים בהם נתקל בברגן-בלזן", המשיך הרצוג, "מראות בהם שלדי אדם, מוות, טיפוס משתולל ורעב, ריחות של מחלות ועינויים. המראות הללו זעזעו והבישו את האנושות. זוהי התוצאה של אידיאולוגיית רצח העם האנטישמית של הנאצים, ושל נכונותם של רבים מדי לשתוק ולהעלים עין"

"מראות אלה תרמו ליצירת האומות המאוחדות", הוסיף הנשיא, "להכרזה האוניברסלית בדבר זכויות האדם, למיסודה של האמנה למניעת רצח עם ולענישה בנושא זה, ושל תחומים חדשים לגמרי של משפט הומניטרי וזכויות אדם. אומות העולם המאוחדות כוננו את יום השואה הבינלאומי החשוב הזה, ובכך התחייבו להבטחה - לעולם לא עוד, ויצרו מוסדות ונורמות משפטיות על מנת להפוך את ההבטחה הזו למציאות".

בהמשך נאומו אמר הרצוג: "למרות שנעשה הרבה מאוד, ברור באופן מדאיג ש-77 שנים לאחר שחרור אושוויץ, ההלם הולך ומתפוגג. אנו רואים עלייה בתקיפות אנטישמיות באינטרנט, נורמליזציה של הטרמינולוגיה האנטישמית בתקשורת ומיסוד של פלטפורמות מדיה חברתיות המתמקדות מחדש בשנאת יהודים ופונות לקהלים חדשים וצעירים יותר".

הנשיא יצחק הרצוג בטקס הענקת תעודות הצטיינות לעובדי המוסד
הנשיא הרצוג | צילום: חיים צח / לע''מ

"אנו רואים כיצד מפרי זכויות האדם הגרועים בעולם נבחרים לכהן בגופי זכויות האדם של האו"ם", המשיך הנשיא, "כיצד משטרים קיצוניים, ואפילו קבוצות טרור, מעוותים את החוק הבינלאומי בעוד כמה מחברי הקהילה האקדמית והדיפלומטית משתפים פעולה. אנו רואים את משטר האייתולות באיראן קורא להשמדת מדינת ישראל, יוזם טרור נגד קהילות יהודיות ברחבי העולם ורוצח אזרחים ברחבי המזה"ת בעוד שיש מי שפשוט מסתכלים לכיוון השני".

"אנו רואים כיצד מתעלמים בימינו מהרדיקליזם והאנטישמיות, למען רווח כלכלי או פוליטי", הוסיף הרצוג, "ואולי הדבר המדאיג ביותר, אנו רואים כיצד מפריכים את האמת על העבר, וכיצד עובדות חלופיות מטביעות את ההיסטוריה. זה מסוכן, כי במאה ה-21, האמת לא יכולה לקיים את עצמה. זוהי חובתנו לקיים אותה".

"הדור שלנו הוא הדור האחרון שיזכה לשמוע את סיפור השואה ממקור ראשון, משורדי שואה, מפרטיזנים ומחסידי אומות העולם", אמר הרצוג, "בעוד כמה שנים, החובה לעולם לא לשכוח תהיה רק שלנו. החובה לספר לילדי ילדינו על זוועות השואה, להזהיר אותם מפני הסכנות של אנטישמיות, שנאה, גזענות וחוסר סובלנות, יהיו תלויים לחלוטין בנו".

"אז היום, בואו נחדש את מחויבותנו לזכור את לקחי השואה, ביחד", המשיך הנשיא, "נתחייב לשמור על מורשת השואה, על ידי גילוי אפס סובלנות לכל צורות האנטישמיות, הגזענות והקיצוניות, ועל ידי נקיטת צעדים יעילים ובזמן המתאים, על מנת להתמודד נגדם. אני קורא לכל האומות לאמץ את הגדרת העבודה בנושא האנטישמיות של ה-IHRA, הברית הבינלאומית לזיכרון השואה, הקובעת בצורה הברורה ביותר איך נראית שנאת יהודים. עלינו להבהיר לכל המשטרים הרדיקליים שלעולם לא נתייחס אליהם כחברים לגיטימיים בקהילה הבינלאומית עד שיפסיקו את קריאותיהם לרצח עם ולתמיכה בטרור".

"אסור לנו לאפשר לשיקולים פוליטיים להשתיק את המצפן המוסרי שלנו ולמנוע מאיתנו להתבטא", אמר הרצוג בסיום נאומו, "כאשר אלו המבצעים הפרות גסות של זכויות אדם מנסים להשתמש באו"ם או בפורומים בינלאומיים אחרים כדי להסתיר או לקדם את פשעיהם. עלינו לחשוף ולהוקיע כל ניסיונות לעוות, לשכתב או לשכוח את מה שקרה לפני זמן לא רב".

שר החוץ יאיר לפיד במחנה מאוטהאוזן ביחד עם קנצלר אוסטריה
שר החוץ יאיר לפיד במחנה מאוטהאוזן ביחד עם קנצלר אוסטריה | צילום: שלומי אמסלם / לע''מ

מוקדם יותר היום ביקר שר החוץ יאיר לפיד במחנה הריכוז מאוטהאוזן, יחד עם קאנצלר אוסטריה קארל ניהאמר, שר החוץ האוסטרי אלכסנדר שלנברג, שר הפנים האוסטרי ג'רארד קרנר, ונשיא הקהילה היהודית אוסי דויטש. "הנאצים חשבו שהם העתיד", אמר לפיד בנאומו במחנה, "והיהודים יהיו משהו שאפשר יהיה למצוא רק במוזיאון. במקום זה המדינה היהודית היא העתיד, ומחנה מאוטהאוזן הוא מוזיאון".

שר החוץ יאיר לפיד במחנה מאוטהאוזן ביחד עם קנצלר אוסטריה
שר החוץ יאיר לפיד במחנה מאוטהאוזן ביחד עם קנצלר אוסטריה | צילום: שלומי אמסלם / לע''מ

״אני באתי לכאן היום להזכיר לעולם, שבלה למפל לא היה מספר", הוסיף לפיד כשהתייחס לסבו המנוח, "הוא שלח אותי להגיד בשמו, שהיהודים לא נכנעו. הם הקימו מדינה חזקה, חופשית וגאה, ושלחו את הנכד שלו לייצג אותם. תנוח על משכבך בשלום סבא, ניצחת".