הרצוג הכריז על הענקת "אות נשיא המדינה לגבורה אזרחית"

ברקע סיפורי הגבורה הרבים והבלתי נתפסים מאז אירועי 7 באוקטובר, החליט נשיא המדינה לייסד לראשונה אות ייחודי, שיוענק בטקס ממלכתי רשמי לאזרחים שפעלו בגבורה וחירוף נפש במטרה להציל חיי אדם, ואינם נמנים עם כוחות הביטחון השונים. בראש הוועדה שתמליץ לנשיא על המועמדים יעמוד השופט בדימוס פרופ' אליקים רובינשטיין. "כוחות הגבורה של עמנו התפרצו בצורה מעוררת השתאות"

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ברקע סיפורי הגבורה הרבים והבלתי נתפסים מאז אירועי 7  באוקטובר, נשיא המדינה יצחק הרצוג החליט לייסד לראשונה אות ייחודי, והכריז היום (שלישי) על הענקת "אות נשיא המדינה לגבורה אזרחית" שיוענק לאזרחים ואזרחיות מהשורה.

האות יוענק בטקס ממלכתי רשמי לאזרחים שפעלו בגבורה יוצאת דופן תוך ערבות הדדית וחירוף נפש במטרה להציל חיי אדם, ואינם נמנים עם כוחות הביטחון השונים. כמו כן, ניתן יהיה להעניק את האות גם למי שאינו בין החיים, ובנוסף, לוועדה המייעצת תינתן האפשרות להחריג אזרחים שזכו להכרה כאנשי ביטחון בהתאם לשיקול דעתם של חברי הוועדה.

הנשיא קבע שבראש הוועדה המייעצת אשר תמליץ בפני הנשיא על המועמדות והמועמדים הראויים לקבלת האות, יעמוד השופט בדימוס, פרופ' אליקים רובינשטיין, לשעבר המשנה לנשיאת בית המשפט העליון. עוד יהיו חברים בוועדה – ליאורה מינקה, יו"ר תנועת אמונה לשעבר ויו"ר תיאטרון הקאמרי; פרופסור יפעת ביטון, נשיאת המכללת האקדמית 'אחווה'; אלוף (מיל') מוטי אלמוז, לשעבר ראש אגף כוח-אדם בצה"ל; תת אלוף (מיל') ד"ר עלא אבו-רוכן, לשעבר מזכיר צבאי לנשיא המדינה ונספח צה"ל בסין; פרופ' מונא ח'ורי, סגנית נשיא האוניברסיטה העברית לאסטרטגיה ומגוון; ואיל גבאי, יו"ר מוסד 'יד בן צבי', לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

השופט בדימוס אליקים רובינשטיין
השופט בדימוס אליקים רובינשטיין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאורך ההיסטוריה של מדינת ישראל, נוצר נוהג של ייסוד אותות ועיטורים השואבים את נחיצותם מצורכי השעה, בעיקר לאחר אירועים לאומיים מכוננים שהביאו עמם פעולות התעלות וגבורה מצד דמויות מופת. עם אותות אלו, אשר נוסדו לאחר מלחמות משמעותיות נמנים, למשל, עיטורי הגבורה של צה"ל ומשטרת ישראל. לאור כך, גם הפעם בחר נשיא המדינה לייסד מסגרת ממלכתית הולמת שתעלה על נס את הערבות ההדדית והגבורה של אזרחיות ואזרחי ישראל.

הנשיא הרצוג בטקס האזכרה למלחמת יום הכיפורים
הנשיא הרצוג | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

הנשיא הרצוג מסר: "אפילו בעת שנחשפנו ללבה רותחת ומזעזעת של טרור ושנאה תהומית שניתכו עלינו, היינו עדים לתעצומות הנפש, הגבורה, החוסן והחמלה שבנו אותנו כעם גם בשעותינו החשוכות ביותר. כוחות הגבורה של עמנו התפרצו בצורה מעוררת השתאות. מעשי גבורה אלו, אשר נעשו על ידי אזרחיות ואזרחים ישראלים מן השורה, שפעלו בזמן אמת תוך סיכון ממשי של חייהם, מתוך תחושה של אחדות גורל וערבות הדדית ובמטרה להציל חיי אדם – הם העומדים בבסיס החלטתי לייסד ולהעניק את ׳אות נשיא המדינה לגבורה אזרחית׳. כפי שנכתב במסכת סנהדרין ׳כל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא׳".

להגשת מועמדות לחצו כאן