כשהנגבי וכץ השתתפו בקטטה: בחזרה למאבק הפוליטי באוני' העברית

ב-1979 היה מעורב השר לפיתוח אזורי, שכיהן כיו"ר התאחדות הסטודנטים, במאבק שניטש בין סטודנטים ערבים ליהודים. הנגבי וכץ, סגנו דאז, הואשמו באחריות לעימותים האלימים - אך נוקו בהמשך מאשמה

השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי
השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי | צילום: חדשות 13

בימים אלה מציין צחי הגנבי, השר לשיתוף פעולה אזורי, 31 שנים לכניסתו לכנסת. טרם הכניסה לחיים הפוליטיים, בשנת 1979, כיהן הנגבי כיו"ר התאחדות הסטודנטים באוניברסיטה העברית (ובהמשך - כיו"ר התאחדות הסטודנטים בישראל). במסגרת כהונתו, היה מעורב השר במאבק אלים שהתרחש באוניברסיטה העברית בין סטודנטים ערבים לסטודנטים יהודים. תחילה הואשם הנגבי באחריות לקטטה האלימה, יחד עם סגנו דאז, השר ישראל כץ, אך בהמשך נוקה מאשמה על ידי המוסד החינוכי.

בדצמבר 1979 התפתחה קטטה אלימה בקמפוס בירושלים, בעקבות השעייתם מהלימודים של יו"ר ועד הסטודנטים הערבים, עזמי בשארה, וחבר הוועד עלי נאזם, שהפגינו באוניברסיטה למען שחרורו של ראש עיריית שכם בסאם שקעה. במהלך ההתפרעויות אירעו חילופי מהלומות בין הצדדים, והסטודנטים השתמשו באלות ובשרשרות ברזל.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"שילמנו מחיר גבוה": בחזרה למבצע שבו נהרג מפקד יח' המסתערבים

אב הקצין שירה בטקה: "הוא ניסה לבצע שוד, בני רצה למנוע זאת"

לחץ מצד הפרקליטים וחשש הקורבנות: המרדף המסועף אחר אפשטיין

Capture
1979, קטטה אלימה | צילום: מעריב, 7/12/79. מתוך אתר עיתונות יהודית היסטורית של הספריה הלאומית ואוניברסיטת ת''א

הנגבי, שהיה אז כאמור יו"ר התאחדות הסטודנטים, סיפר: "באתי עם סגני, ישראל כץ, לראות אם אכן בוטלה ההפגנה". הנגבי טען כי במהלך חילופי הדברים השקטים, הוא הבחין בסכין בכיסו של אחד הסטודנטים הערבים. לאחר מכן, לדבריו, הרוחות במקום התלהטו והעימותים הפכו אלימים. הנגבי סיפר אז כי נפגע בראשו ונזקק לטיפול רפואי. נציגי הסטודנטים הערבים טענו בתוקף כי אף אחד מנציגיהם לא נשא עמו סכין, והוסיפו כי במהלך ההפגנה הושלכה סכין לעבר אחד מחבריהם. לדבריהם, הפרובוקציות מצד הסטודנטים היהודים היו גלויות.

הנגבי טען כי האשמים בתקרית הם ראשי האוניברסיטה, שלא היו מוכנים לפזר את "ההפגנות הבלתי חוקיות".

צילום: דבר, 11/12/79. מתוך אתר עיתונות יהודית היסטורית של הספריה הלאומית ואוניברסיטת ת''א

במכתב שנשלח על ידי ועד הסטודנטים הערבים לאחר התקרית, נטען כי ההתרחשויות האלימות אירעו לאחר שבוטלו הפגנות המחאה בשל ההשעייה. "סטודנטים שהגיעו להפגנה קיבלו שם הודעה על ביטולה והחלו להתפזר", נכתב. "צחי הנגבי ובריוניו לא ויתרו והחלו לרדוף אחרי הסטודנטים המתפזרים. גרסותיו של היו"ר הן מצוצות מהאצבע".

כמה ימים מאוחר יותר, אישרה ועדת הקבע של האוניברסיטה את החלטת הרקטור להעמיד לדין משמעתי את הנגבי וכץ, באשמת השתתפות בקטטה. כמו כן, אישרה הוועדה את הצעת הרקטור לפנות למשטרה כדי שתחקור אם נעשו עבירות פליליות.

Fasfsg
מעריב, 30/5 | צילום: מתוך אתר עיתונות יהודית היסטורית של הספריה הלאומית ואוניברסיטת ת''א

במאי 1980, כמה חודשים לאחר מכן, אירעה תקרית אלימה נוספת בשטחי האוניברסיטה, במסגרת הפגנות השמאל והסטודנטים הערבים. בתקרית השתתפו מאות סטודנטים, שהניפו שלטים "נגד הדיכוי בקמפוסים". על אחת מהכרזות שהונפו נכתב: "אריק שרון בשטחים, צחי הנגבי באוניברסיטה - עד מתי?". במהרה הרוחות התלהטו, ומאות סטודנטים מתאי הימין הגיעו להפגין גם הם. במהלך המהומות הונפו אלות ונזרקו אבנים, וכוחות משטרה הוזעקו למקום. שמו של הנגבי נקשר גם בהפגנה זו.

כחודש לאחר מכן, ביוני 1980, זוכו הנגבי וכץ על ידי האוניברסיטה מאשמת אחריות לקטטה האלימה מחודש דצמבר. בתום הדין נקבע כי השניים לא אחראים לתגרה האלימה.

Capture
דבר, 30/6/80 | צילום: מתוך אתר עיתונות יהודית היסטורית של הספריה הלאומית ואוניברסיטת ת''א