נקבע מותו של בר כלף, שהצית עצמו לאחר שלא הוכר כנכה צה"ל

בבית החולים שיבא תל השומר הלך לעולמו הגבר בן ה-33 שהצית את עצמו שלשום בדירתו בנתניה ונפצע קשה, לאחר שמשרד הביטחון סירב להכיר בו כנכה צה"ל בטענה כי הוא סובל ממחלה נפשית שלא קשורה לשירותו הצבאי

זמן צפייה: 03:29

בבית החולים שיבא תל השומר נקבע היום (חמישי) מותו של בר כלף, בן ה-33 שהצית את עצמו ביום שלישי בנתניה לאחר שלא הוכר כנכה צה"ל. כלף, שלחם במבצע "צוק איתן" בשנת 2014, לא קיבל הכרה מאגף השיקום במשרד הביטחון, שקבע כי הוא מתמודד עם מחלת נפש שאינה פוסט טראומה ואינה קשורה לשירותו הצבאי. כלף פונה לבית החולים כשהוא במצב קשה וסובל מכוויות בכל חלקי גופו, והיום כאמור נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.

ממשרד הביטחון נמסר: "משרד הביטחון משתתף בצערה של משפחת כלף, על מותו של בר כלף. בקשתו של כלף נבחנה לעומק ע"י מיטב הפסיכיאטרים של משרד הביטחון ולא נמצא קשר בין מחלתו הנפשית, שאיננה פוסט טראומה, לבין שירותו הצבאי".

כוכי ערבה, אמו של כלף, סיפרה שלשום לחדשות 13 על סערת הרגשות שבה היא נמצאת, ותקפה את מנגנוני המדינה שלא סייעו לבנה ולה. "קרה לנו אסון, אני פשוט בהלם", אמרה כוכי ותקפה: "יש בי כעס מאוד גדול, לא הקשיבו לי ולמצוקה שלי כאמא ששלחה את הבן שלה ליחידה קרבית. הייתי יכולה להגיד לבן שלי 'סליחה בר, לא'. אי אפשר לחשוב שלוקחים ילדים בני 18 לשלוש שנים, שצריכים אחרי זה להתמודד עם החיים, ולחשוב שכלום לא יקרה וששום תופעה נפשית לא יכולה לקרות. מפקירים מלא פגועים בשטח, זלזלו בו והפקירו אותו".

Whatsapp Image 2023 08 01 At 1
בר כלף עם אימו, כוכי

בנוגע לדמיון בין המעשה של בר לזה של איציק סעידיאן, אמרה האם: "בחיים לא חשבתי על המקרה של סעידיאן ככה. אני כל כך ניסיתי להציל את בר, שיתפתי כל כך הרבה אנשים שמכירים אותי. מפקירים פצועים בשטח. אני בטוחה שהבן שלי הוא לא היחיד. הקצינת נפגעים של כפיר הגיעה פעם וזהו, זונחים אותם ככה וזהו".

עוד סיפרה כי בנה שאף להיות לוחם בצבא והתגייס ליחידת כפיר, אך לאחר הגיוס הוא חש מועקה: "הם עשו הרבה מעצרים, הוא לא סיפר על מה שהוא חווה. רק אחרי זה אמר שהיה מפחיד". האם סיפרה כי החוויות הקשות מהשירות רדפו את בר והתפרצו אצלו זמן מה לאחר השחרור: "בערך 4 שנים אחרי הצבא הוא חזר מהים נסער והתעצבן בהתקפי זעם. היה איזשהו טריגר ומשהו התנפץ בו. הוא בן אדם שרוצה להמשיך הלאה - הוא לא כזה שירצה להתמסכן".

לאחר האירוע, בהודעת משרד הביטחון נכתב כי בבדיקה ראשונית עלה כי כלף שירת בצה"ל בשנים 2011-2008. "פנייתו להכרה בו כנכה צה"ל נבחנה לעומק ונדחתה לאחר שאובחן כסובל ממחלת נפש, שאינה פוסט טראומה ואינה קשורה לשירותו הצבאי. יצוין כי הרופאים שבדקו אותו וטיפלו בו במהלך השנה וחצי האחרונות לא איבחנו פוסט טראומה".