תיעוד נדיר: צבי ארץ-ישראלי בעל שש רגליים נצפה בנגב המערבי

הצבי המשונה, בעל זוג הרגליים הנוסף על גבו, צולם על-ידי משרת מילואים שעצר לקפה באזור נחל הבשור, לאחר שזיהה "חיה עם משהו מוזר על הגב". רשות הטבע והגנים: "בניגוד לציפיות, הצבי בריא וחזק - הרגליים הנוספות לא מהוות שום אתגר עבורו"

הצבי בעל שש הרגליים שנצפה בנגב המערבי
הצבי בעל שש הרגליים שנצפה בנגב המערבי | צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

מראה חריג בדרום הארץ: צבי ארץ-ישראלי בעל שש רגליים נצפה בנגב המערבי - כך עדכנה היום (שני) החברה להגנת הטבע. הצבי המשונה בעל זוג הרגליים הנוסף על גבו תועד על-ידי ניר לייכטר, משרת מילואים שעצר לקפה בנחל הבשור, וראה חיה "עם משהו מוזר על הגב". הוא העביר את הצילומים לחברה להגנת הטבע ולצוות עמק הצבאים בירושלים, אתר טבע בעיר.

מבירור שנערך עם פקח רשות הטבע והגנים, הסתבר שזהו צבי מוכר בעל זוג רגליים קדמיות שצמחו לצבי מהגב, והוא מיהר לשטח על מנת לנסות ולתעד את התופעה הנדירה. "הצבי, שהתחיל את חייו באזור כיסופים כעופר בשנת 2021, שרד המלטה מורכבת, התמודד עם טורפים רבים, והצליח לתפוס נחלה מרשימה בשמורת נחל הבשור - אחד המעוזים החשובים שנותרו לצבי הישראלי בנגב המערבי. בניגוד לציפיות, הצבי בריא וחזק - והרגליים הנוספות שעל גבו לא מהוות שום אתגר עבורו", מספר הפקח.

ריבוי איברים (פולימליה) היא תופעה מוכרת אך נדירה מאוד, מדובר בפגם גנטי וככל הנראה תורשתי. הוא מוכר בבקר, עופות וזוחלים, וזו הפעם הראשונה שהוא מתועד בצבי ישראלי. "צפיתי בו בעודו נמצא בשדה ומחכה לנקבות. הם היו חששנים מאוד ולא היה ניתן להתקרב אליהם, אך לאט לאט הצלחתי להגיע מספיק קרוב על מנת לתעד את הצבי המיוחד", סיפר עמיר בלבן, איש החברה להגנת הטבע.

"הצבי הישראלי הוא חיית בר מוגנת על-פי חוק, וישראל היא המעוז האחרון של מין זה. האביב הוא שיא עונת ההמלטות ובשטח יש עופרים קטנים", אמר בלבן, והדגיש: "במידה ונתקלתם בעופר מתחבא בשדה, הוא אינו יתום. בשבועות הראשונים הצביות מחביאות את העופרים מפני טורפים. התרחקו מיד מבלי להשאיר סימני ריח או שאריות כדי למנוע משיכת טורפים שיטרפו את העופר. רוב הסיכויים שהצביה צופה מרחוק ותגיע לטפל בעופר מדי כמה שעות".

הצבי בעל שש הרגליים שנצפה בנגב המערבי
הצבי בעל שש הרגליים שנצפה בנגב המערבי | צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

מהחברה להגנת הטבע נמסר כי מצבו של הצבי הארץ-ישראלי אינו משמח, ועל-פי הערכות נותרו רק כ-5,000 צבאים בלבד ממין זה בטבע. הסכנה העיקרית לחייהם בטבע היא בנייה והרס בתי גידול טבעיים וסלילת כבישים, שקוטעים את אזורי המחייה שלהם ומבודדים אותם מבני מינם.

לכן, החברה להגנת הטבע וגופים נוספים פועלים כדי להציל כל שטח פתוח ומסדרון אקולוגי שעוד נותר באזורי המחייה של הצבאים, ובמקביל מנסים לטייב את התכנון העירוני כך שהפיתוח יכלול מעברים אקולוגיים משמעותיים. "העבודה עוד רבה וגם שטחים המוגדרים כשטחים פתוחים, בפועל חסומים על-ידי גדרות, תשתיות ועוד. סכנות נוספות לחיי הצבאים הם ציידים לא חוקיים, שצדים אותם בעיקר לצורך סחר בבשרם, וריבוי קיצוני של כלבים משוטטים ותנים, שטורפים את הצבאים ועופריהם", הוסיפו בחברה להגנת הטבע.