"תעזור לאמא": תיעוד חדש של מתן צנגאוקר מעזה - וההתכתבות לפני שנחטף

אחרי ההודעה על מותם של החטופים אלכס דנציג ויגב בוכשטב, ולקראת נאום נתניהו בקונגרס, עינב צנגאוקר חושפת תיעוד מצמרר של בנה מובל ע"י מחבלים באופנוע באזור ח'אן יונס כמה ימים אחרי החטיפה - ואת ההתכתבויות האחרונות שלו מ-7 באוקטובר. לדודו הוא כתב "יש כאן מחבלים, יריות". מאימו הוא ביקש: "אל תבכו, אני אוהב אתכם"

זמן צפייה: 02:48

לקראת נאום נתניהו בקונגרס - ואחרי ההודעה על מותם בשבי של החטופים אלכס דנציג ויגב בוכשטב: עינב צנגאוקר חושפת הערב (שלישי) תיעוד מצמרר של בנה מתן מהשבי בעזה, בו הוא נראה מובל על אופנוע בין שני מחבלים באזור הומה אדם בפאתי העיר ח'אן יונס שבדרום הרצועה - וברקע ההמון העזתי נשמע צוהל וחוגג למראה ה"שלל". בהתכתבויות האחרונות שלו לפני שנחטף לעזה, מתן כתב לאימו: "יש יריות, איפה הצבא? אני שומע ערבית - הם פה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407231934' autoplay='0' credit='' desc='מובל על אופנוע לקול ההמון העזתי הצוהל: תיעוד של מתן צנגאוקר בעזה' poster='' kid='1_8g5l94tr' duration='10']

על-פי ההערכות, מדובר בתיעוד מהימים הראשונים שלאחר חטיפתו של מתן, ונראה כי הוא מועבר ממקום מסתור אחד לאחר. את התיעוד השיגה עינב בסוף השבוע האחרון, לאחר שנאבקה לשחררו והתבצרה במשך לילה שלם במשרדו של מתאם השבויים והנעדרים תת-אלוף במיל' גל הירש.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407231938' autoplay='0' credit='' desc='"קח סכין, תגיד ′שמע ישראל′": ההתכתבויות בין מתן לדודו לפני שנחטף' poster='' kid='1_weip7cm7' duration='52']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407231942' autoplay='0' credit='' desc='"אני שומע ערבית - הם פה": השיחה האחרונה של מתן עם אימו עינב' poster='' kid='1_v3o5askx' duration='81']

לדבריה של עינב, היא דרשה להתיר את שחרור הסרטון "כדי להזכיר פעם נוספת לעם ישראל ולראש הממשלה ומקבלי ההחלטות שיש חטופים שנחטפו בחיים, ושאפשר עוד להציל אותם מידי חמאס". מלבד הסרטון, עינב קיבלה לאחרונה את הטלפון הנייד של בנה מתן שאותר בעזה על-ידי כוחות צה"ל - והחליטה לחשוף את ההתכתבויות הקשות מ-7 באוקטובר.

"תעזור לאמא עם שני וטאטו, זה הדבר היחיד שאני מבקש", כתב מתן לדודו אלירן, שהשיב לו: "תהיו בשקט, קח סכין, מקל, מה שיש לכם". מתן השיב בחוסר אונים כי הוא ובת זוגו אילנה גריצ'בסקי, שנחטפה גם היא ושוחררה מהשבי בעסקת הפעימות, בממ"ד בלי גישה לנשק או משהו מאולתר להילחם במחבלים הרבים שפשטו על קיבוץ ניר עוז.

חטופים עינב צנגאוקר בהפגנות בת"א מתן עסקה
עינב צנגאוקר בהפגנות בת"א | צילום: רויטרס

לאימו עינב, כתב מתן בייאוש: "איפה הצבא? יש כאן יריות". דקות לאחר מכן מתן כתב כי מחבלים חדרו לבית: "הם פורצים פה לבתים, אני שומע ערבית לידי. יש כאן אנשים, אני מחזיק את הדלת". עינב הפצירה ממתן שימשיך להחזיק את הדלת - ושיישארו בשקט: "אל תפחדו, המשטרה שם. הם אמרו שיש שם גם חיילים בקיבוץ, יש חילופי אש עם המחבלים". מתן ענה: "בולשיט. אין". ההודעה האחרונה ששלח לאימו עינב הייתה ב-10:08 בבוקר אותה שבת שחורה. לפני כן כתב: "אני אוהב אתכם. אל תבכו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407231937' autoplay='0' credit='' desc='עינב צנגאוקר קוראת לאשר עסקה' poster='' kid='1_0e249jmw' duration='54']

לאחר פרסום התיעוד וההתכתבויות, עינב צנגאוקר פנתה לראש הממשלה: "נתניהו, חטופים מתים בשבי! יש עסקה על השולחן, זה לא נתפס שאמא של חטוף צריכה להתחנן אליך שתסכים לעסקה שאתה כבר אישרת! פעם אחת שים את האינטרס הציבורי והלאומי מעל האינטרס הפוליטי והאישי שלך. די לטרפד! תסתכל על מתן שלי שמוחזק תשעה חודשים בידי חיות אדם. יכולת להציל אותו ואת כולם מזמן".

"הבט בעיניי התצפיתניות הפצועות ושאר החטופים שהפקרת. נגמר להם הזמן! העם רוצה את החטופים בבית, ויש רוב בממשלה ובכנסת לעסקה שעל השולחן!", הוסיפה עינב. "נתניהו - זה הרגע להצהיר יחד עם הנשיא ביידן שאתה מקבל את העסקה. הסיוט שלי ושל כל עם ישראל חייב להסתיים, אני צריכה כבר לחבק את מתן! כמה עוד אפשר? חייבים להחזיר את כולם עכשיו!".

נתניהו לפני ההמראה לוושינגטון
נתניהו לפני ההמראה לוושינגטון | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

בתוך כך, רה"מ נתניהו נפגש הלילה עם משפחות חטופים בביקורו בוושינגטון, שם ינאם מחר בפני הקונגרס ב-21:00 (שעון ישראל). ברקע יציאתה הצפויה של המשלחת הישראלית לשיחות המשא ומתן ביום חמישי, אמר נתניהו למשפחות כי "התנאים לעסקה מבשילים. אנו נחושים להחזיר את כולם". עוד אמר ראש הממשלה כי "אנו רואים שינוי מסוים אצל חמאס, מהטעם הפשוט שאנו מפעילים לחץ חזק מאוד. אנחנו מתכוונים לעשות זאת".

נועה ארגמני עם אביה
נועה ארגמני עם אביה | צילום: דובר צה"ל

מוקדם יותר היום פורסם כי במהלך הפגישה, נועה ארגמני, שנחטפה ב-7 באוקטובר וחולצה משבי חמאס לאחר 246 ימים, אמרה לרה"מ נתניהו בכאב: "הרגע הכי קשה שלי בשבי היה כששמעתי אותך אומר שהמלחמה עוד ארוכה. זו הייתה נקודת שבר", כך לפי גורמים שנכחו בדיון. נועה הוסיפה: "חייבים לשחרר אותם".